turak Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Hei, jeg er litt nysgjerig på hvordan en låne kontrakt mellom 2 privat person skal se ut, jeg antar dette temat har vært oppe flere ganger men jeg vil gjerne ha svar på noen egene spørsmål derfor velger jeg og åpne en ny tråd. Jeg googlet litt på dette og fikk fram en enkel kontrakt: _Bekreftelse på privatlån._ Jeg, NN, bekrefter med dette at jeg i dag, xx.xx.xxxx, har lånt NOK 8500,- av NN. Evt kan du ta med: "Summen skal betales tilbake i sin helhet og senest xx.xx.xxxx eller når/hvis vedkommende flytter ut og mottatt depositumet fra utleiger." Vis man skulle laget denne i Word og skrevet den ut, ville den holdt mål? Eventuelt vis denne ikke holder mål, hva kreves? Fant ingen "standar" kontrakt. Samt at jeg har noen flere spørsmål: 1. Kan personer under 18 underskrive en låne kontrakt som utlåner eller låner? 2. Kreves det vitner for at kontrakten skal være gyldig? 3. Kan kontrakten underskrives for og så faxses til den andre parten for og underskrives der, eller må det være ansikt til ansikt? 4. Er det en grense på hvor mye som kan lånes ut til en person? 5. Vis person som har lånt bestemmer seg for og ikke betale tilbake, hva er prosedyren? 6. Vis man ikke har med "Tilbake betales før xx.xx.xxxx" klausulen, kan man kreve tilbake summen når som helst? Lenke til kommentar
turak Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Hehe, vis der noen her som kan svare på det om faksing av låne kontrakten vil jeg være veldig taknemelig, den person eventuelt skal låne pengene drar med fly om 3 timer, så det vil være den siste kjangsen til og gjøre dette ansikt til ansikt. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 1) Ikke som låner, da personer under 18 ikke kan lovlig sette seg i gjeld. Personer under 18 kan låne ut sine egne penger (penger de har tjent ved eget arbeid eller fått til fri rådighet), og kan derfor være utlåner. 2) Nei, det er bare visse typer kontrakter som trenger vitner for å være gyldige (ektepakt, testamente). 3) Hvordan dere underskriver er opp til dere. Det viktigste er at dere er enige om innholdet -- det er det underskriften skal vise. 4) Nei. 5) Dersom personen ikke betaler tilbake kan du sende saken til inkasso eller til namsfodgen. Det kan lønne seg å ta med en setning om at hvis summen ikke betales tilbake i tide løper forsinkelsesrente fra forfallsdato (per 1. juli 2009 er denne 8,25%). 6) Hvis man ikke har med "tilbakebetales innen..." kommer det an på hva dere har tenkt dere. Hvis dere har tenkt dere at utlåner skal kunne kreve tilbake summen når som helst er det det som gjelder, men det ville jeg i så fall fått skrevet ned i avtalen. Det er slike klausuler som kan skape krangling. Lenke til kommentar
turak Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Takker så mye. Bare et tillegs spørsmål: Har lest at vist du skal tvangsindrive summen uten et søksmål må det være 2 vitner - vet noen om det har noe og si at vitnene enter er gode venner/og eller familie av utlåneren? Dette spørsmålet er bare nysgjerighet, stoler helt og fult på den personen dette gjelder Endret 29. juli 2009 av turak Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Det er ikke noe vilkår at det er noen vitner på avtalen for at den skal kunne tvangsinndrives. Det kan derimot være en fordel hvis låntaker bestemmer seg for å bestride avtalen. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Det er ikke noe vilkår at det er noen vitner på avtalen for at den skal kunne tvangsinndrives. Det kan derimot være en fordel hvis låntaker bestemmer seg for å bestride avtalen. Dette er vel litt unyansert. For at gjeldsbrevet i seg selv skal være tvangsgrunnlag, må det i utgangspunktet være bevitnet, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2. Det må også inneholde en erklæring om at det kan tvangsfullbyrdes uten dom, jf. samme bestemmelse. Alternativt må kreditor (normalt) gå veien om forliksklage eller stevning for å få tvangsgrunnlag. Endret 29. juli 2009 av Nagel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå