Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Augustfest 2009 - RandiA – Fotoglede i trivelige Trøndelag

Anbefalte innlegg

Det er pene rosebilder. Men.. Jeg syns de er litt "tette" begge to. På det første syns jeg kanskje at du kunne tatt med hele den grønne "greia" som stikker ut under rosen, den som er kutta. På det andre ville jeg gjerne hatt litt mer luft til høyre.

Det er litt avveiing...når man bruker macro, velger man ut det viktigste i utsnittet, det er ikke så mye man får med på 60mm'n. Men noen ganger velger man kanskje tilnærmet normalzoom for å vise mer...

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilde 11 – 11.august: Måkelig hilsen

Ingen god fotografering, skal innrømmes, men tar den med for kuriositetens skyld :!: : jeg møtte en morsom måke på by’n i dag…først la den seg flat for meg, etterpå fikk den en konge til å ta av seg hatten for seg. (se spoiler)

post-92574-1250020539_thumb.jpg

Exif:1/125 - 5.0 – ISO 160

Exposure Compensation:-1/3

Lens:EF-S55-250mm f/4-5.6 IS

Focal Length:146.0 mm

post-92574-1250020550_thumb.jpg

RandiA

Lenke til kommentar
Faktisk ett av de mer interessante måkebildene jeg har sett,

Bare synd med bevegelsesuskarpheten her....bortsett fra det er det meget bra:-)

Det ble litt hastverks ja, fotograferte egentlig i Stiftgårdshagen, fontene, bygninger, planter etc...så dukket den der opp ved mine føtter og jeg måtte være litt kjapp.. :yes:

Lenke til kommentar

Bilde 12 – 12.august: Cruise til Munkholmen

Var på en liten foto-safari i byen med Helena. Vi hadde en lang fotosession på havnen da et enormt Cruise skip forlot Trondheim-(greit med tele her)–vi fant også mange andre motiver i kai-området, bl.a ”Alternativt”: (se spoiler)

post-92574-1250119635_thumb.jpg

Exif:1/400 - 9.0 – ISO 100

Exposure Compensation: -1/3

Lens:EF-S55-250mm f/4-5.6 IS

Focal Length:154.0 mm

Murvegg-musikanten:

post-92574-1250119652_thumb.jpg

RandiA

Lenke til kommentar

Bilde 13 – 13.august:”Fikk ikke til det med ny-objektiv”

Ett av målene i Augustfesten var å variere en del. Nå tok jeg nettopp i bruk det ny-innkjøpte objektivet mitt med store forventninger, men jeg fikk jo ikke til det, :no: vet ikke hvorfor. Behersker vel 60mm’n bedre.

Resultatet ble i hvert fall dårlig i dag. Stativ brukte jeg også. Her må det mer kunnskap til. Kunne tatt en foto-fri dag i dag, men jeg velger å legge ut, selv om det var mislykket….kanskje det kommer noen tips jeg kan lære av. :yes:

post-92574-1250191928_thumb.jpg

Exif:1/250 – 2.8 – ISO 100

Exposure Compensation: 0

Lens:Sigma 150mm F2.8 APO EX DG Macro

AF Mode:Manual focusing

Focal Length:150.0 mm

Flere jeg ikke fikk til:

post-92574-1250191945_thumb.jpgpost-92574-1250191962_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Den første stunden med min første lengre makro ble skuffende hos meg og. Alt ble uskarp, fikk ikke ting i fokus osv. Men det kommer seg, og da ser du fort fordelene med slike objektiver..

Hva mener du at du ikke fikk til her?

Takk skal du ha, Ingardj..det var jo litt trøst i det du sa..trodde det skulle bli enda bedre enn med 60mm'n macro jeg, med en gang. Så ble det jo litt nedtur, objektivet var heller ikke av de billigste. Hva jeg ikke fikk til? Det var ganske mye. Autofokus var bare å glemme, det stod og "tannet" frem og tilbake, prøvde med ulike blenderåpninger, iso etc. Lyset var kanskje litt vanskelig, fotograferte i glasshuset, så måtte jeg trekke ned persienner for for mye lys, prøvde først på en gul Hibiscus, men den ble for lys for objektivet, og ble lett utvasket. Alle de tre bildene jeg har lagt her mangler skarpt fokus, så veldig flotte farger ble det heller ikke. Prøvde den avstandsbryteren på de tre ulike valg. Nå fotograferer jeg bare i RAW så jeg kunne gjøre litt i etterkant med bildene.

Skjønner jo at det er ikke bare utstyret det kommer an på nei, man må jo kunne bruke det :yes:

RandiA

Lenke til kommentar

Ja, AF kan du ofte glemme pga at det hemmer komposisjon mye, det er vanskelig å låse seg på ofte kontrastløse overflater og man opplever mye jaging..

Du har jo live view, hvorfor bruker du ikke det sammen med selvutløser til blomster? Da får du 100% korrekt fokus med manuell fokusering. Raskere går det og.

Så fremt blomsten er i ro, liker jeg å holde meg på iso 100 og ikke tenke så mye på lukkertid. Velg en blenderåpning som gir det du vil i fokus og hold deg unna direkte sollys..

Forresten så er gule blomster vanskelig å få korrekte. Det lønner seg å holde seg unna sola, og se etter på skjermen om det blinker når man man bruker highlight warning (det er mitt fremste verktøy for korrekt eksponering)..

Sorry hvis jeg sier noe du allerede vet.. :/

Lenke til kommentar

Neida, fint å bli minnet om det der...bruker mye Live view ja, og helst iso 100, lyse gule blomster er vanskelige, likeså rød farge. Tror jeg ser den Highlight warningen ja...er det noe jeg har satt som funksjon tro...

Det er forhåpentligvis innøving av et nytt objektiv som skal til...takk for respons.

Randi

Lenke til kommentar
Ja, det er vel hva alle sier om macro objektiver, at de fungerer best i manuellt. Og det er tydligvis verre, jo lengre brennvidden er. Vel og merke når du bruker de som makro objektiver, da.

Regner med at du har knekt koden i løpet av noen dager :)

Tom

Enig med Tom her.

Litt annen teknikk med denne enn 60mm du har, men det fikser du i løpet av helgen:-)

Lenke til kommentar

Takk, dere er flinke til å oppmuntre. Tror egentlig det er et bra objektiv når man lærer å bruke det...og jeg merker, som dere sier, at det må trakteres på en helt annen måte enn 60mm'n.

Nå var jeg ute og tok noen raske bilder i regnet i dag, og jeg synes da fargene ble fine. Ikke helt fornøyd med fokus og komponering da, men, men...skal straks legge på ett.

Lenke til kommentar

Bilde 14 – 14.august:”Solanum rantonnetii (Søtvier) i regn”Synes fargene ble ganske bra, ellers er det rom for mye forbedring her :yes: …må bare fortsette å øve med dette uvante objektivet. Jeg kunne heller ikke få gjort mitt helt beste, måtte være snar med kamera i ganske mye regn og en del vind.

post-92574-1250274280_thumb.jpg

Exif:1/50 – 5.0 – ISO 100

RandiA

En variant:

post-92574-1250274296_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Bilde 14 – 14.august:”Solanum rantonnetii (Søtvier) i regn”Synes fargene ble ganske bra, ellers er det rom for mye forbedring her :yes: …må bare fortsette å øve med dette uvante objektivet. Jeg kunne heller ikke få gjort mitt helt beste, måtte være snar med kamera i ganske mye regn og en del vind.

post-92574-1250274280_thumb.jpg

Exif:1/50 – 5.0 – ISO 100

RandiA

Dette likte jeg!

Wow, her er jeg borte med jobben noen dager, også kommer jeg tilbake, og så har Randi kjøpt seg det kule nye objektivet? :yes:

Lenke til kommentar
Takk for det, Gia :) ...kanskje det kan bli bra etter hvert. (Helena og jeg var forresten på en kjempefin "fotosafari" på onsdag, kom over mange motiver jeg ikke har oppdaget, tror Helena har lagt noe på Flickr fra turen...den skulle du ha vært med på)

RandiA

Fotosafari, ja -- det hørtes eksotisk ut. :) Hvor gikk ferden?

Har ikke fått så mye tid til å fotografere etter at ferien var over, og i dag sier de (= Yr-mannen) at det skal bli 20mm regn i Oslo. :ohmy:

Lenke til kommentar
Fotosafari, ja -- det hørtes eksotisk ut. :) Hvor gikk ferden?

Har ikke fått så mye tid til å fotografere etter at ferien var over, og i dag sier de (= Yr-mannen) at det skal bli 20mm regn i Oslo. :ohmy:

Vi var nede ved havna hovedsaklig, så ble det litt mur-frescoer og brygger i tillegg. Det var årets største cruise skip som tok av. Har vel et bilde fra 12.august her på det.

Randi

Lenke til kommentar

Bilde 15 – 15.august: Blomsterfluen

Fortsetter litt til med ny-Sigma’n…er et stykke igjen enda.

post-92574-1250364305_thumb.jpg

Exif:1/320 – 10.0 – ISO 100

AF Mode:Manual focusing

Skulle egentlig bruke bilder fra Catwalk’n jeg var på I dag, innvielse av en Adam&Eva på Bakklandet, tok en del med tele’n der, men det ble mye folk i bakgrunnen som ødela. Tar litt tid å få redigert alle bildene også…men her er ett hvor jeg holdt folk unna... :roll: :

post-92574-1250364336_thumb.jpg

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...