Gå til innhold

Ønsker tips til bygging av eget kabinett.

Anbefalte innlegg

Går for tiden rundt og dagdrømmer om å bygge mitt eget kabinett. Har sett en del stilige løsninger rundt på nettet. Er nybegynner på Casemodding, og noen vil vel kanskje si at jeg skal prøve på noe mindre til å begynne med, men jeg hopper i det. Det er enten være eller ikke være nå :smile:

Er så heldig at jeg har tilgang til mye billige materialer, samt at jeg er cnc-operatør og har verktøymaskiner i fleire-millioner-klassen å leke med :D *skryte,skryte* inkl. vannskjæring (dersom du lurer kan du se her http://www.jondalstaal.no/vannsk.htm)

tenkte meg noe i Aluminium og plexiglass, men veit som sagt ikkje hvilken ende jeg skal angripe det i. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er begynt å planlegge rammeverket og strategiske mål. :smile: Lurer på om det har noe å si hvordan jeg plasserer Hdd. Skal ha plass til to harddisker som jeg ikke vil ha stående altfor tett sammen, samt at jeg vil ha en vifte som blåser luft på de. Tenkte litt på å plassere de på høykant d.v.s med platene i 90 grd og kontaktane bak som vanlig. Er det mulig å gjøre dette eller liker de ikke dette? :) Noen som veit?

Lenke til kommentar

Bygg et kabinett med plass til to hk, jeg har veldig lyst på et sånt i alu og plexi, og ikke et i tre, som jeg har nå (http://www.ktv.no/~iel-ktv/ting/) (de siste helst).

Mekk det litt lavere, og litt smalere, så schmekker du på litt plexi og litt lys.

Bakplater for hovedkort skaffer du av folk som har kasta aopenkabinettet eller noe sånt.

Du har det jo knallklart med tilgang på utstyr og materiell *misunne sterkt*

mvh

Nemko

ps: jeg har flere bilder liggende på en vevserver jeg kjører selv, dog, den har HØY load av andre årsaker akkurat nå, så jeg vil ikke legge ut link til den...

Kan paste link senere

Lenke til kommentar

Inni H*lvete stort kasse du hadde der :o Var stilig med to Hk inni, men jeg tenkte meg noe mindre da. :) Har komme fram til at jeg skal prøve å lage det på 500 X 200 X 460 mm (H x B x D).

Er litt usikker på hvordan jeg skal bygge ramma, og hvordan jeg skal få det til å bli solid nok. Vil gjøre en løsning som gir minimalt med vibrasjoner. samtidig vil jeg prøve å legge "trekkerør" for alle kabler for strømforsyning slik at disse blir minst mulig synlig og ikke hindrer luftgjennomstrømming.

Har også lurt på å skille av Psu fra Hk, med egen innsufgsvifte på den delen for å hindre at varmen sprer seg.

Har i utgangspunktet tenkt å lage et kabinett som kan måle seg med hvilket som helst kjøpekabinett når det gjelder finish. :D Planen er å få den lokale bilverkstedet til å lakke det i sort metallic med fiolett skjær. Så vil jeg montere en "ramme av børstet aluminiumsvinkel utenpå kantetene.

Sidedøren vil selvsagt få et vindu i plexiglass og i fronten tenkte jeg å frese ut en eller annen tekst med bokstaver i plexiglass innfelt. (selvsagt med lys i disse også.) Hvilken tekst det blir har jeg ennå ikke bestemt meg for. lurte på "Amd", men nå ser det ut til at jeg kommer til å putte et Canterwood system inni der... :)

Ønsker enda flere kommentarer til dette samt praktiske tips. :wink:

Dersom noen har liggende en plate for Hk fra et gammelt kabinett som de ikke bruker, og har lyst til å sponse meg, så er det bare å ta kontakt!

Kunne gjerne tenkt meg en en slik plate som er bak med spalter for kort samt atx kontakter. Da hadde jeg sluppet å lage dette og spart litt tid :D

Vi får se hvordan det går når jeg begynner den praktiske delen av arbeidet...

Lenke til kommentar

Du har det klart som bare det, hva med å mekke et som jeg vil ha til meg da?

:)

Fra spøk til revolver, rammeverk? Vel, et tynt rammeverk av alu er da greit, evt om du sveiser alle skjøter unntatt venstresiden, som sikkert skal tas av nå og da. Bakplata bør du ha litt tynnere enn resten (sånn at det ikke blir trangt ved fastskruing av PCI-kort, så kan du skjære nøyaktig likedan hull som det er originalt og bare skyve inn hovedkortplata som du igjen skrur fast med skruer og gjenger (antar dere har gjengeutstyr også..)

Kabelgater er jo greit, forleng strømkabler og trekk disse over lengre strekk, da slipper du unna med IDE-kablene, disse kan lett buntes sammen eller noe sånt.

Hiv inn litt vifter og kopier gjerne den hdd-racksaken min :) Den ble tenkt ut av meg og mekka sammen av svigers.

Bakplater som ikke er slot-in skaffer du lett på et sånt gjenbrukstorg, folk kaster ALT.

Vel, lykke til. Få ut bilder mens du jobber da, gjerne av planer osv samt tegninger og eller maler (og fremgangsmåte hva skjøting osv angår). Hadde vært greit om jeg en dag skaffer materialer til sånt noe :)

Nemko

Lenke til kommentar

oO ja... har så lyst til å bygge eget alu-kæbbis med alt det jeg krever av et kabinett. Stor plass, uttrekkbart HK-brett, nok plass til en del hdd's, mange 5 1/4 slot'er, lett i vekt og plass til mange vifter... :woot::woot:

tuu bæd jeg ikke har skillz'a da... og penga for den saks skyld... :(:(

Lenke til kommentar

Når du har så mye snacks på bakrommet, så ville jeg bare ha laget et plexikabinett. Det er jo en utrolig fordel og kunne kutte litt tykkere plater med høy presisjon. Sammenføyning er jo også grei da man opererer med plater på rundt 8 mm. Man kan jo bare "stable" det opp. Intet rammeverk er nødvendig. Skal du hindre innsyn, lakk kassa på innsiden med matt lakk. Da har du automatisk speilfinish. Solfilm er jo også morsomt, da har man kassa ravnsvart - helt til man skrur katodene på... 8)

Men du skulle jo ha metallkasse. Så jeg skal holde kjeft nå :oops:

Lenke til kommentar
Bygg et kabinett med plass til to hk, jeg har veldig lyst på et sånt i alu og plexi, og ikke et i tre, som jeg har nå (http://www.ktv.no/~iel-ktv/ting/) (de siste helst).

Mekk det litt lavere, og litt smalere, så schmekker du på litt plexi og litt lys.

Bakplater for hovedkort skaffer du av folk som har kasta aopenkabinettet eller noe sånt.

Du har det jo knallklart med tilgang på utstyr og materiell *misunne sterkt*

mvh

Nemko

ps: jeg har flere bilder liggende på en vevserver jeg kjører selv, dog, den har HØY load av andre årsaker akkurat nå, så jeg vil ikke legge ut link til den...

Kan paste link senere

Argh, er det slike låser som "strammes" litt når du lukker dem? er ute etter låser som strammes litt når man låser til kassa mi, noen som skjønner hva jeg mener og vet hvor jeg skaffer?

Lenke til kommentar

Pent laga, tung?

Men noe som er smart lage seg noen tegninger og legge dem på papiret, Men beste er ha dem i hue så du mulig finner på no bedre løsninger etterhvert. Men husk bli ferdig og ikke sett dem i skapet/garasjen. begynn tidelig en fredag, for på lørdag går du alltid tom for noe og du er 5 min forsent for rekke butikken.

Lenke til kommentar
Vis du skal ha tykke plater så kan du la vann slangene gå inni platene.  litt fett det når det kommer 2 vannrør rett ut fra treverket
Hadde tenkt gjøre det samme, men heller ha det i plexi. frese ut 2 like kaneler i 2 plexi plater og lime sammen
Lenke til kommentar
krishell: Clas ohlson har de der, ikke er de speselt dyre heller og ja, man kan stramme til eller løsne opp så det blir akkurat passe stramt

Da får jeg ta en tur til oslo snart, tusentakk for tipset. jeg har virkelig leita eter slike. eneste stedet jeg fant det var på rulleskøytene mine. men det kan bli litt dyrt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...