Stigi81 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Hei. Er det noen her som har god peiling på import av varer fra utlandet. Jeg vurderer å importere noen varer, og lurer på hva jeg bør regne med av tilleggskostnader i tillegg til hva varene faktisk koster. Jeg vet at jeg i tillegg til produktenes beløp må betale både frakt og Norsk mva. Så jeg lurer på om det kommer toll eller noen andre avgifter i tillegg? Jeg vet det er toll på matvarer og klær, men er det også andre varer som det må påregnes toll? (har hørt at det kun er matvarer og klær som har toll, men må bare dobbeltsjekke..) Det er verken klær eller matvarer jeg skal importere, men en del elektronikkutstyr, elektriske biler for barn osv.. (Har det noe å si hvor varene blir importert fra? Jeg har sett litt på varer fra Kina/Japan) Noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Hele Tolltariffen ligger ute på www.toll.no, så det er "bare" å slå opp. Det er ikke akkurat noen enkel lektyre. (praktisk stikkordregister bakerst, fra side 473 og utover). Opprinnelsesland kan ha noe å si, avhengig av varens art (f.eks. er matvarer fra MUL-landene tollfritt, det kan være andre regler for EØS/ikke-EØS osv) Lenke til kommentar
Bilbergeren Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Som du sier må du regne med frakt og mva. Du betaler også mva på frakten, så det er sagt. Når det gjelder toll på det du nevner der, utgjør det maks 2-3% hvis det er toll. Ellers må du huske på å melde deg inn i en EE-ordning, f.eks www.renas.no. Det er gratis, men et krav fra myndighetene. Så da er det bare full pupp og bestill inn Du bør også huske på å sjekke kvaliteten, for ingenting er verre enn å betale for søppel Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Det kan bli endel gebyrer, forhåndsbetaling, toll osv. Sørg for å ha en betydelig egenkapital før du begynner. Spesielt ettersom du ikke kan stole på at de du selger til vil betale i tide. Mange brenner seg på det at de ikke har egenkapital. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå