fototim Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg driver og funderer litt over maskinparken min her, og trenger litt input og ekspertise. Den stasjonære maskinen som jeg bruker daglig er overmoden for radikal utskifting. Den er ekstremt treg, og jeg har i realiteten null kontroll over farger og toneomfang, siden skjermen er omtrent så langt fra skikkelig kallibrert som det er teknisk mulig å få en skjerm Hastighetsproblematikken tror jeg at jeg vil kunne løse delvis med å renske den grundig opp, altså formatering og reinnstallasjon. Den vil fortsatt være treg, men tror jeg ville kunne leve med hastigheta. Det med farger og toneomfang løser jeg nok best med en ny skjerm. Så første problemstilling jeg lurer på er altså skjermkjøp. Siden jeg og lurer på andre investeringer, så er budsjettet begrensa. Derfor prioriterer jeg billedkvalitet framfor kvantitet. Den behøver mao ikke være så stor. 22 tommer altså. Eller, jeg tror faktisk jeg kunne leve med en 19 tommer, hvis det finnes noen røverkjøp på gode 19 tommere. Responstid interesserer meg og midt i nakken. Ok. Noen som har noen konkrete gode råd, eller litt mer vage tips? Hvilke egenskaper bør jeg legge vekt på, når jeg prioriterer sånn som jeg gjør? Kontrast f.eks, hvor viktig er det? Sånn som jeg har oppfatta dette, så bør jeg stille minimumskrav, men de helt ekstreme kontrastverdiene trenger jeg ikke. Stemmer det? (Har og registrert at paneltype er en faktor, men har ikke bitt meg merke i hvilke typer som er bra, og hva som suger billedmessig) PS. Har en problemstilling til, men den tar jeg seinere. Kanskje i en egen tråd. Vi får se hvor denne bærer Lenke til kommentar
gwh Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Når det gjelder bildekvalitet til en relatict rimelig penge, så er Dell 2209wa ultrasharp et godt produkt. Har en slik selv, og det er i mine øyne 22" med vellyst for øynene i forhold til min gamle 19" som sa poff og tok kvelden. Panelet på dell'en er et e-ips. S og H typene av ips panelene går for å være det beste til bildebehandling, men koster tilsvarende. Kjøp en skjermkalibrator til en 1-2000,- og du skulle være bra sikret på skjermfronten. Forskjellige tester av Dell 2209wa Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg kjøpte meg en rimelig Samsung (T220) til 2.000,- for ikke lenge siden. Og den må jeg si er overraskende bra til prisen. Slik jeg har forstått det, så er det mer eller mindre identiske paneler i den størrelsen/prisklassen; slik at det ikke er store forskejller ute å går. Skal du ha en dedikert skjerm for foto, så må du opp i minst 5 tusen hvis jeg har forstått ekspertene rett. Tom Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (Har og registrert at paneltype er en faktor, men har ikke bitt meg merke i hvilke typer som er bra, og hva som suger billedmessig)TN-paneler er raske og bra til gaming, men er dårlige på fargerom og egner seg lite til bildebehandling. S-IPS og de andre IPS-variantene er vel fremdeles de som er best på fargegjengivelse, men de er rimelig dyre. S-PVA-paneler er en mellomting, og ganske bra til bildebehandling (men en del dyrere enn TN-paneler). Jeg har ikke noen tips om spesifikke skjermer, men hvis du går hit kan du i hvert fall finne ut hvilke paneltyper forskjellige skjermer har. Jeg ville gått for en Samsung-skjerm med S-PVA-panel. Eventuelt en Dell-skjerm med samme type panel hvis du handler på et tidspunkt hvor Dell har salg (til vanlig pris er Dell-skjermene overpriset i forhold til Samsung, når de er på salg er prisen helt grei). Det er Samsung som leverer paneler til Dell, så kvaliteten er i veldig stor grad den samme. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Jeg glemte å nevne en ting. Innebyggete høytalere er bortkasta penger for meg, iom. at jeg har løse høytalere stående på pulten, som gjør en fullverdig jobb i forhold til det jeg forventer av PC-lyd. Det samme gjelder egentlig webkamera og sånt. No nonsense er det jeg trenger. En annen ting er om det er mulig å finne noe sånt i de lavere prisklassene. Merkelig det der, jo billigere en vare er, jo mer dill er den utstyrt med Endret 29. juli 2009 av fototim Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 ... som gjør en fullverdig jobb i forhold til det jeg forventer av PC-lyd. Skvæk - Pip ? Er det ikke kun på billigskjermene at det er innebygget høytalere ? Tom Lenke til kommentar
fototim Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Skvæk - Pip ? Er det ikke kun på billigskjermene at det er innebygget høytalere ? Tom Jo det ser vel egentlig sånn ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå