Gå til innhold

110 GB "forsvant" etter oppgradering til SP2

Anbefalte innlegg

Hei

For noen dager siden installerte jeg SP2 (lastet ned fra MS sine sider, siden den ikke kom på Windows Update), men etter instalasjonen oppdaget jeg at HDD'en var ca. 110GB lettere.

Før var det ca. 60 GB ledig, og når jeg gikk inn på "Datamaskin" for å sjekke noe, stod det plutselig at HDD'en hadde 170GB ledig.

Alle filmer, filer, dokumenter/alle mine ting er der enda. Så da må det være windows-filer som ble slettet, men 110GB? Vet noen hva som ble slettet?

Takker :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje systemgjenopprettingsloggen har blitt nullstilt/slettet?

Du kan bruke opptil 12% av diskplassen til gjenoppretting. Dette tilsvarer cirka 120GB av 1TB, som er ganske likt det du oppgir :)

Sjekk i såfall innstillingene for å skru den på igjen hvis du trenger.

Høyreklikk Min Datamaskin -> Egenskaper -> Systemgjenoppretting

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Den kan bruke 15% av av disken står det.

Jeg gikk inn på instillinger, men jeg kan ikke oppgi plass eller lignende. Er det et sted man kan oppgi f.ek.s at systemopprettning kun kan bruke 20GB?

Inne på systemoppretting:

post-157620-1249122579_thumb.jpg

Hvis ja, hva er anbefalt menge med plass?

Takk for hjelpen :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Aha, jeg sjekket mine innstillinger på Windows XP, ikke Vista, derfor ble det litt misvisende med 12%.

Men jeg har en versjon av Windows 7 også, her hva du skal trykke for å endre størrelsen for diskplass:

post-77163-1249149955_thumb.jpg

Det ser ut til at du mangler denne knappen fordi du ikke har administrator-rettigheter, eller at configure-knappen finnes på en annen plass i Vista... En tilsvarende glidebryter bør i alle fall finnes i Vista også.

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Er eneste bruker og Datamaskin-Administrator, så skulle ikke være noe problem der.

Noen som har Vista, og kan sjekke om det faktisk er en sånn knapp der eller ikke?

Kjører Vista Ultimate 64-bit

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Du er nok ikke den virkelig administrator, og det er greit slik du har det.

Når det gjelder at du plutselig hadde så mye ledig plass, er ikke så enkelt å forstå fra det du har beskrevet.

Bilde fra din Diskbehandling, slik at vi ser litt på disken din hadde ikke vært uønsket dog.

Når det gjelder din recovery storage:

- åpne CMD med å høyre klikk og velg ..run as admin

skrive

vssadmin list shadowstorage

Du vil få resultater vedrørende nåværende config.

Deretter kan du bruke vssadmin resize shadowstorage for å begrense max plass på disken som recovery kan bruke.

Shadowstorage er veldig fint, lese litt mer om det, spesielt hvis du arbeider til daglig med data som forandres, men som du ikke ønsker å miste historiken.

Lenke til kommentar

Stemmer at jeg ikke er den virkelige Adminen (den er jo deaktivert i Vista, og ser ingen grunn til å måtte aktivere den for å skifte noen innstillinger).

Her er bilde av diskbehandlingen

post-157620-1249395463_thumb.jpg

Her er bilde av hva som kom opp etter det du sa

post-157620-1249395652_thumb.jpg

Skal lese litt mer om shadowstorage :)

Arbeider ikke med noe spesiell data som trenger mye lagring nei.

Bruker bare pc'en til skole (16 år), sitte på internett, spille osv.

Av ting jeg tar backup av (filmer, dokumenter og programmer) tar jeg backup ca. 1 gang i uken på en 1TB ekstern HDD, så har alt det viktige der.

Takk for hjelpen :)

EDIT: På blant annet denne siden står det at det ikke funker på Vista SP1 og SP2, hvordan skal man tolke det?

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Det var ikke SÅ veldig mange GB for shadowstorage.

Men du trenger ikke så mange.

Du skal bruke:

vssadmin resize shadowstorage /for=C: /on=c: /maxsize=4000MB (eller prøve med 4GB hvis verdien 4000 gir deg feilmeldning)

Eller kan du Manuelt opprette et gjennoppretings punkt (system restore) først, kontrollere verdiene igjen med

vssadmin list shadowstorage ,mot de du hadde, slik at du ser hvor mye går det til et punkt, før du velger å resize.

Når du resizer shadowstorage, så er det de eldste som forsvinner. Har du et system som fungerer, så har du ikke mye du skal bekjymre deg for.

Siden du har backup, så vil det sikkert være en del som kan forsvinner, eller komprimeres. Filmer eller annet kan du bruke noe zip, eller rar program for å arkivere.

I tillegg til dem, så har vista egne verktøy for å lage images av diverse, i .wim format, med /maximum valger. Men det kan du lære mer om etter hvert du får mer plass, slik at du kan installere Vista Aik.

Eller du må nesten se manuelt i C:\ om det er andre filer som du ikke vet at de er der

til og med at de er ikke nødvendig. Feks, vil en ny Vista installasjon i C:, gi deg en extra \windowsold sak, hvis det har vært tilfelle hos deg.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Her er et bilde av hva som kommer opp etter jeg skrev den kommandoen

post-157620-1249483117_thumb.jpg

Der står jo at det er brukt 33.999GB, når maks er 5.859GB, stemmer det?

Har restartet PC-en

Mens jeg først spør, vet du hva alle de mappene som er streket rundt er til?

De kommer opp noen av og til.

post-157620-1249483279_thumb.jpg

Det du sa med at noen filer kan forsvinne, mente du at de kan fjernes/komprimeres fordi jeg har backup, eller at de kan forsvinne plutselig.

Takk for at du tar tolodmighet til å hjelpe meg :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Det er ikke riktig det du viser fra CMD. Antall GB til maxskyggekopi og Brukt-Tildelt er helt kokos.

Det er ikke umulig at du kan finne ut av det her etter hvert, men du trenger å manuelt fjerne en del fra System Volum Information folder. Men den folder kan har kun system rettigheter, så du MÅ gi full rettigheter til Deg, i tillegg til system med å Høyreklikk på Systemvolume folder-->Egenskaper-advanced. (bare prøve deg fram til du kan åpne den folder. Det samme gjelder for den $Recycle.bin)

Vedlegger bilde som viser forklarer litt om det du lurte på med en del foldere + litt.

post-90860-1249511176_thumb.jpg

Prøve deg fram med det, til vi finner hvordan eller om det går å rette opp uten å skade?

Hadde du installert noe, eller har enda i systemet ditt, som utfører noe recovery sikkerhets kopi? Ikke så viktig nå, men ...

Lenke til kommentar

Her er et litt mer forklarende bilder med størelser

post-157620-1249547778_thumb.jpg

Og her er det med vis alle filene

post-157620-1249547866_thumb.jpg

Angående den System Volume, er mappen tom står det, men klarte å åpne den vie egenskaper-->sikkerhet. Under er bilde av mappen

post-157620-1249548500_thumb.jpg

Men det er noe galt her. Igår var det 107Gb ledig, mens det er 141GB ledig nå.. :ermm:

Det eneste jeg har brukt av recvery/backup er på den eksterne HDD-en, har brukt SyncToy og har Acronis True Image Home 2009 installert, men har ikke brukt det.

Hva anbefaler du at jeg sletter/fikser/reparerer?

Har ikke så veldig lyst til å slette filer her og der, så fryser alt.

Vet endel om PC osv. men ikke så særlig mye om hvordan oprativsystemet er bygd opp.

EDIT: Sjekket nå den ShadowStorage, og der har det minsket mye, kan det være derfor eg har "plutselig" fått mer plass?

Her kan du se

post-157620-1249548264_thumb.jpg

Men rart at det plutselig skjer selvom jeg har restartet PC-en 2 ganger før noe skjedde

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

ja nå var det bedre tall å se i CMD. Det er riktig som du sier, du har fått de GB fra system volumet.

De andre foldere var ikke mye å tenke på, og du behover ikke å fjerne dem,,,,enda!

Hva med søppel kurven? Høyreklikk på den ( den på skrivebord) ---egenskaper---velg å ikke plassere noe i den ved sletting. for en kort periode.

Nå er det vel å se litt på dine Video folder, musik, osv. Du er nødt til å ha veldig mange ting lagret der.

Du må frigjøre en god del GB, fra denne kanten, tror jeg, før du kan igjen rense systemet for temp files, og annet, for så å overvåke systemet litt framover.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Nå har jeg gjort det med søppelbøtten, men hva er det til?

Her er et bilde med ting og størrelser i diverse mapper

post-157620-1249560726_thumb.jpg

Angående de mappene med rektangel rundt seg, jeg vet jo hva Programfile (86x) er, men hvorfor ligger de under "Fredrik"?

Kjører CCleaner ca. 2 ganger i uken for å renske litt temp og feil i registeret, sånn du vet det.

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...