melvh Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Hei Har bestilt meg ny pc og trenger drivere til den. Derfor laster jeg ned de slik at alt er klart til den kommer. Men når jeg skulle finne drivere til mitt Asus P5QL Pro kort så ble jeg usikker. Det eneste jeg fant som lignet en chipset driver var dette: Intel Chipset Inf Update Program V9.1.1.1014 for for Windows XP 32bit/XP 64bit/Vista 32bit/Vista 64bit Win7 32bit/64bit Resten som audio og lan fant jeg : Realtek HD Audio Driver v5.10.0.5859 for Windows 64bit XP/32bit XP. (WHQL) Realtek Atholes L1E LAN Driver V1.0.0.43 for Windows Vista 32bit/Vista 64bit--(WHQL). Atholes Vil gjerne ha mest oppdaterte drivere og ikke de fra den medfølgende cden. Kan noen linke meg til riktig chipset drivere eller trenger jeg ikke noe spesielt utenom lan driver og lydkort driver? Endret 29. juli 2009 av melvh Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Vel, driver til chipsett, lyd og nettverk pleier å være den samme som er på CD-en. Ellers tror jeg at om du innstallerer drivere fra CD så kan kan du innstallere ASUS update eller hva det enn nå heter i samme slengen, så søker den om det finnes nye drivere etter å ha innstallert de fra CD-en. Lenke til kommentar
melvh Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Vel, driver til chipsett, lyd og nettverk pleier å være den samme som er på CD-en. Ellers tror jeg at om du innstallerer drivere fra CD så kan kan du innstallere ASUS update eller hva det enn nå heter i samme slengen, så søker den om det finnes nye drivere etter å ha innstallert de fra CD-en. Takk for svar Så du mener at det er bedre slik? I stedet for å få fresh install av den nyeste driver? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 1) Gå til Nettsiden: http://no.asus.com/ 2) Klikk på fanen "Nedlasting" 3) Velg Produkt, i ditt tilfelle - Motherboard 4) Velg Series, i ditt tilfelle - Socket 775 5) Velg Model, i ditt tilfelle - P5QL PRO 6) Klikk på "Search" knappen 7) Velg ditt Opperativsystem, eksempel: Vista 32bit og klikk "Search" knappen -- Du vil nå finne alle drivere tilhørende ditt Asus Hovedkort. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Vel, på mitt P5K Premium så innstallerte jeg alt fra CD og det meste gikk helt fint. Tror ikke at den fant så mange oppdateringer på nettet heller. Lyden var det noe krøll med, men jeg måtte uansett reinstallere kort tid etter da jeg fikk et nytt lydkort, men det er nok heller et enkelthendelse. Tror ikke at produsentene pleier å oppdatere drivere for lyd, nettverk og chipsett, med mindre de vet at det har vært noen problemer. Lenke til kommentar
melvh Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 1) Gå til Nettsiden: http://no.asus.com/2) Klikk på fanen "Nedlasting" 3) Velg Produkt, i ditt tilfelle - Motherboard 4) Velg Series, i ditt tilfelle - Socket 775 5) Velg Model, i ditt tilfelle - P5QL PRO 6) Klikk på "Search" knappen 7) Velg ditt Opperativsystem, eksempel: Vista 32bit og klikk "Search" knappen -- Du vil nå finne alle drivere tilhørende ditt Asus Hovedkort. Takker for at du prøvde å hjelpe, men jeg har allerede gjort det der Poenget er at det er mange unødvendige drivere der også, før hadde de en oversiktlig side der det stod Drivers, Bios, osv. Nå er det bare + tegn der. Derfor ble jeg usikker når jeg ikke fant noe som lignet på chipset driver. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) OK! Du har også følgende nettside: http://tinyurl.com/ndwwpo Du har så følgende nedlastinger: Qualified Vendor List Her kan du laste ned liste over Kvalifiserte RAM/minnebriker til hovedkortet. BIOS Her kan du laste ned nyeste BIOS driver PS: Høyest nummer er nyeste versjon, du kan også se på dato. BIOS-Utilities Her kan du laste ned programvare for å enklere og tryggere oppdatere BIOS. Chipset Som navnet tilsier, vil du her finne Chipset driveren til Hovedkortet. PS: Høyest nummer er nyeste versjon, du kan også se på dato. AUDIO Her vil du finne driver til det integrerte Lydkortet PS: Høyest nummer er nyeste versjon, du kan også se på dato. LAN Her finner du driver til det integrerte Nettverkskortet PS: Høyest nummer er nyeste versjon, du kan også se på dato. Utilities Her vil du finne en rekke tilleggsprogrammer til ditt Asus Hovedkort. - ASUS AI Suite: Program for overklokking. - ASUS PC Probe II: Program som gir deg oversikt over tempratur, viftehastighet, volt osv. - ASUS Express Gate: Linux basert Opperativsystem laget for Asus. - ASUS Update: Program som søker etter nyere driver til ditt Hovedkort. PS: Høyest nummer er nyeste versjon, du kan også se på dato. SATA Her vil du finne driver til SATA Harddisker o.l. Selv har jeg ikke hatt behov for slike drivere siden jeg brukte Win XP uten Service Pack. Others Her vil du finne programmet ASUS EPU-4 Engine. Dette er et program for strømsparing, slik at PCen din ikke bruker mer strøm enn hva som er nødvendig. Windows Vista og Windows 7 har allerede en tilsvarende funksjon i Windows. Har ikke Asus Hovedkort selv, så jeg kan ikke si om og hvor mye bedre dette programmet er enn det så er i Vista Win 7. Manual Her kan du laste ned manualen til Hovedkortet i .pdf format. ... ??? ... Og som vanlig har Asus problemer med nettsiden sin .... IGJEN! Hva du trenger: - Chipset Driveren - Audio Driveren (om du bruker det integrerte Lydkortet) - LAN Driveren (om du bruker det integrerte Nettverkskortet) - ASUS AI Suite og ASUS PC Probe II (om du har planer om å overklokke) ¤ ASUS PC Probe II (Fint å ha litt kontroll over PCens helsetilstand) - ASUS Express Gate (Fint OS om du bare skal rask tur inn for å lese litt nyheter) - ASUS Update (Installeres etter du har installert nyeste driver/programmer) Endret 29. juli 2009 av Svenni212000 Lenke til kommentar
melvh Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 OK! Du har også følgende nettside: http://tinyurl.com/ndwwpoDu har så følgende nedlastinger: Qualified Vendor List Her kan du laste ned liste over Kvalifiserte RAM/minnebriker til hovedkortet. BIOS Her kan du laste ned nyeste BIOS driver PS: Høyest nummer er nyeste versjon, du kan også se på dato. BIOS-Utilities Her kan du laste ned programvare for å enklere og tryggere oppdatere BIOS. Chipset Som navnet tilsier, vil du her finne Chipset driveren til Hovedkortet. PS: Høyest nummer er nyeste versjon, du kan også se på dato. AUDIO Her vil du finne driver til det integrerte Lydkortet PS: Høyest nummer er nyeste versjon, du kan også se på dato. LAN Her finner du driver til det integrerte Nettverkskortet PS: Høyest nummer er nyeste versjon, du kan også se på dato. Utilities Her vil du finne en rekke tilleggsprogrammer til ditt Asus Hovedkort. - ASUS AI Suite: Program for overklokking. - ASUS PC Probe II: Program som gir deg oversikt over tempratur, viftehastighet, volt osv. - ASUS Express Gate: Linux basert Opperativsystem laget for Asus. - ASUS Update: Program som søker etter nyere driver til ditt Hovedkort. PS: Høyest nummer er nyeste versjon, du kan også se på dato. SATA Her vil du finne driver til SATA Harddisker o.l. Selv har jeg ikke hatt behov for slike drivere siden jeg brukte Win XP uten Service Pack. Others Her vil du finne programmet ASUS EPU-4 Engine. Dette er et program for strømsparing, slik at PCen din ikke bruker mer strøm enn hva som er nødvendig. Windows Vista og Windows 7 har allerede en tilsvarende funksjon i Windows. Har ikke Asus Hovedkort selv, så jeg kan ikke si om og hvor mye bedre dette programmet er enn det så er i Vista Win 7. Manual Her kan du laste ned manualen til Hovedkortet i .pdf format. ... ??? ... Og som vanlig har Asus problemer med nettsiden sin .... IGJEN! Hva du trenger: - Chipset Driveren - Audio Driveren (om du bruker det integrerte Lydkortet) - LAN Driveren (om du bruker det integrerte Nettverkskortet) - ASUS AI Suite og ASUS PC Probe II (om du har planer om å overklokke) ¤ ASUS PC Probe II (Fint å ha litt kontroll over PCens helsetilstand) - ASUS Express Gate (Fint OS om du bare skal rask tur inn for å lese litt nyheter) - ASUS Update (Installeres etter du har installert nyeste driver/programmer) Takker! Supert svar og utrolig oversiktig. Jeg er kjempeglad for det Lite offtopic spørsmål: Ved å bruke integrert lydkort og nettverkskort, vil det bruke mye av cpu? En person på forumet mente dette. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg har brukt både integrert og PCI lydkort/nettverkskort, og hos meg har det aldri vært noe forskjell i CPU forbruk ved bruk av integrert eller PCI kort. Selv i mange tilfeller synes jeg på nyere Hovedkort at integrert er bedre. Du får en produsent eller to mindre å forholde deg til når det gjelder drivere, du sparer noen kroner og det er av akseptabel kvalitet. .. For å være litt ærlig, så kan du få bedre lydkort. Dog mener jeg at lydkort og høytalere går sammen så og si. Det jeg mener er at det ikke har noe hensikt med lydkort i dyre dommer, når man har høytalere til under 500 kroner eller integrert i skjermen. Når det gjelder nettverkskort, så er det ingenting å hente i ytelsen. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Enig i det meste utenom en ting: ja, lydkort og høyttalere hører sammen, men det stemmer ikke at du ikke hører forskjell på billige høyttalere. Jeg hadde høyttalere til 400kr og da jeg satte inn et Audigy lydkort hørte jeg faktisk en del forskjell fra det innebygde lydkortet. Jeg oppgraderte nok høyttalere til et sett i en helt annen klasse rett etterpå, så jeg får vel si meg enig i det at både høyttalere og lydkort bør være balansert CPU bruk varierer nok lite, er vel 0-2% på idle med de fleste nyere CPU-er (så lenge du ikke har masse andre prosesser kjørende). Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Mulig litt Off-Topic. Men det kommer jo også alt ann på hva PCen skal brukes til. Er til eksempel musikkproduksjon en del av oppgavene, måtte jeg vært neddopet på fluesopp før jeg var svimmel nok til å bruke et integrert lydkort. Samme om PCen skal brukes til filmtitting med godt souroundanlegg. Selv har jeg blitt svært prisbevist. (vil jeg selv kalle det) Dette skyldes vell en litt uheldig opplevelse for noen år siden. Brukte en del av feriepengene mine på en ny hund til 10.000 kroner, og jeg brukte over 5000 kroner på nytt lydkort og høytalere. Jeg koste meg med film, spill og musikk med uber kvalitet.. Dette helt til den andre natten hvor jeg våknet av at det forbaska valpekreket hadde gått totalt amokk på en av høytaleren samt suben, de var mildt sagt søndertygget. Greit det var en schæfer, men hadde aldri trodd det 3 måneder lille krapylet hadde så mye krefter i gapet. Lenke til kommentar
melvh Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Ok, men 1-2 prosent mindre på cpu er jo litt da? Altså, jeg spiller, hører på musikk og diverse. Har ikke så veldig bra høytalere; Creative I-Trigue 5.1 5600 Men hørte forskjell fra mitt gamle MSI lydkort med sempron cpu etc til når jeg puttet inn et X-Fi lydkort. Har dette lydkortet fortsatt men lurer på om det kanskje er like greit å ikke bruke det pga at det er ganske støvet ned og har blitt brukt i 3-4 år nå. Kanskje jeg skal gå for et asus lydkot? hehe uansett takker for opprinnelige svar! Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Putt for guds skyld X-Fi lydkortet inn i den nye PCen. Vil fortsatt være ganske mye bedre enn et eventuelt innebygget lydkort. Lenke til kommentar
melvh Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Putt for guds skyld X-Fi lydkortet inn i den nye PCen. Vil fortsatt være ganske mye bedre enn et eventuelt innebygget lydkort. Da gjør jeg det, fikk bare litt noia når jeg ble fortalt at noen usb eller pci kort kan gjøre slik at en pc ikke kan starte. Så trodde det kunne ha noe med det å gjøre også. Min forrige pc som det kortet lå i er ødelagt. Altså hovedkortet er ødelagt og trodde kanskje kortet gikk i samme slengen. Men da bruker jeg det da, til tross for dårlig drivere av creative har jeg hørt. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Vel, har et Creative Audigy kort selv, drivere er kanskje ikke verdens beste, men har ikke hatt noen problemer enda. Lyden er fin den og har ikke merket noe større CPU-bruk eller noen andre problemer etter at jeg satt inn det Lenke til kommentar
melvh Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 tenkte mer på mer cpu forbruk pga integrerte lydkortet. Men det går bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå