Gå til innhold

32 nm Intel-prosessor rett over nyttår

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten feil i artikkelen: Pentium-varianten får i følge rykter ikke HT.

Det lave effektforbruket skyldes delvis 32nm og delvis antallet kjerner og klokkefrekvenser. F.eks har Intel Core 2 Duo T9900 med 3,06 GHz og 35 Watt TDP nå. Specs og en annen variant, E8600, med 3,33 GHz og 65 watt TDP. Specs. Hvis man dobler antall kjerner så får man høyere TDP og lavere klokkefrekvens: Q9770 har 136 Watt TDP og 3,2 GHz. Evt. 95 Watt og 3,0 GHz eller 45 watt og 2,26 GHz.

Selv sikter jeg meg inn på en Clarkdale Core i5 3,2 GHz (3,46 GHz turbo) med 73 watt til hjemmemaskina.

For vår del synes vi kanskje det er enda mer spennende med de første åttekjerneprosessorene som kommer til neste år.

Xeon MP og LGA1567 blir neppe spesielt interessant for de fleste av leserne her. Jeg holder heller en knapp på at 6-kjernene i Core i9-serien blir et sikleobjekt etter Core i7 975.

For bedrifter synes jeg to Xeon 6-kjerner i en billig 1U boks er mye mer interessant enn fire Xeon 8-kjerner i en dyr 4U boks.

Mixy: Det skjer trolig også i første kvartal 2010. Kodenavnet er Arrandale. Det blir dobbeltkjerner på 1,2 til 2,66 GHz med 18-35 Watt TDP og sokkel mPGA-989.

Lenke til kommentar
Jeg har i utgangspunktet bestemt meg for å vente med en oppgradering til man får i5 på 32nm og quadcore. Men etterhvert som det blir utsatt gjentatte ganger blir det vanskeligere og vanskeligere......

Personlig har jeg kuttet å i samme grad vente på produkter som jeg ikke vet med sikkerhet kommer i løpet av et fåtal uker, det tar nesten alltid lengre tid enn man tror, tilgjengelighet er dårlig i starten, priser er høye osv. Selvsagt brenner jeg meg fra tid til annen, men før så skjedde det ganske ofte jeg ventet mye lenger enn planlagt også.

AtW

Lenke til kommentar
Jeg hadde også tenkt å vente med å kjøpe pc til Core i5 kom ut, men hvis de først blir sluppet etter nyttår er det dessverre uaktuelt.

Core i5 lanseres i følge de heteste ryktene den 6. september i år. Altså om ca 5,5 uker.

Den første modellen får i følge ryktene navnet Core i5 750, 4 kjerner, uten HT, 2,66 GHz originalt og 3,2 GHz turbo, 95 Watt, 45nm og listepris 196 $.

Lenke til kommentar

Litt off topic, men allikevel; Av og til må man bare si til seg selv at godt er godt nok.

Det betyr at jeg rett og slett ikke trenger noe bedre maskin enn den jeg har på flere år. Lenovo Think Pad T61p 9500 prosessor. Den kjører det meste helt greit. Kjører selvfølgelig Linux på den.

Når jeg ser behovet for ny maskin igjen... dvs om en 3 års tid, så tror jeg det er 22nm som gjelder. Den tid den sorg. 11nm mente jeg å lese at det blir vanskelig å lage pga strømlekkasjer. Om dette er riktig vet jeg ikke, men tror nok det tar lengre tid fra 22 til 11nm enn det gjør fra 45 til 22.

Lenke til kommentar
fint med krymping, hadde tenkt og oppgradere når vi ser fin 32nm prosessorer... :)

men er i3, i5, i7 og i9 samme sockett? eller blir det forskjellig hovedkort til alle disse?

Nei.

i3, i5 og i7 8xx får LGA-1156

i7 9xx og i9 har LGA-1366

i9?

Det navnet det ryktes at 6-core prosessorer basert på Westmere (Gulftown) får.

Lenke til kommentar

I see what u did there Intel!

Larrabee blir først og fremst en billig og mer effektiv (og muligens god del raskere) ertsatning for Intel GMA kortene som vanligvis er innebygde i hk. Dermed faller nok chipset/hk prisene noe som hjelper bærbare/netbooks.

Håper Intel velger å la GMA dø.

Lenke til kommentar
Larrabee blir først og fremst en billig og mer effektiv (og muligens god del raskere) ertsatning for Intel GMA kortene som vanligvis er innebygde i hk. Dermed faller nok chipset/hk prisene noe som hjelper bærbare/netbooks.

Håper Intel velger å la GMA dø.

:!:

Kan love deg en ting. Larrabee blir hverken billig eller liten!

Lenke til kommentar
Core i5 lanseres i følge de heteste ryktene den 6. september i år. Altså om ca 5,5 uker.

Den første modellen får i følge ryktene navnet Core i5 750, 4 kjerner, uten HT, 2,66 GHz originalt og 3,2 GHz turbo, 95 Watt, 45nm og listepris 196 $.

Er det noe sted man får en detaljert liste over de kommende modellene, nm, antall kjerner, socket og ca lanseringsdato? Har til gode å se all info samlet. Må isåfall sikte meg inn på noe midlertidig (kanskje enn dualcore i5) mens jeg venter på quadcore 32nm i5. Hovedkortet og ram er jo uansett en langtidsinvestering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...