4FrntSTL Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Hei, Driver å lager en nettside og vil gjerne ha et bilde ved domene mitt når man går inn på siden. Hvordan kan jeg gjøre dette? Har lagt til bilde så dere ser hva jeg mener. Vil gjerne ha en logo der det er et hvit ark. Hadde vært flott om noen kunne fortelle meg hvordan jeg gjør dette. Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Dette kalles favicon. Lagre bilde som favicon.ico. Et favicon- bilde er 16x16 pixels. Det går også an å bruke .png, men bruk .ico isteden, da dette er det mest kompatible. Du finner programmer som lar deg lagre som .ico ved å søke på Google. Plasser deretter ikonet på toppnivå (enkelte browsere sjekker automatisk om det ligger en fil som heter favicon.ico der). Link deretter til ikonet i <head> slik; <link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon" /> Endret 29. juli 2009 av funkyboy Lenke til kommentar
4FrntSTL Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Dette kalles favicon. Lagre bilde som favicon.ico. Et favicon- bilde er 16x16 pixels. Det går også an å bruke .png, men bruk .ico isteden, da dette er det mest kompatible. Du finner programmer som lar deg lagre som .ico ved å søke på Google. Plasser deretter ikonet på toppnivå (for browsere som automatisk sjekker om det ligger en fil som heter favicon.ico der. Link deretter til ikonet i <head> slik; <link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon" /> Supert! Skal prøve dette seinere i kveld og komme med en tilbakemelding imorgen. Må dra på jobb nå så får ikke gjort det nå. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
4FrntSTL Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Finner ikke noen programmer som er nedlastbare til mac. Finner bare .exe programmer. Har du noen tips? Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Finner ikke noen programmer som er nedlastbare til mac. Finner bare .exe programmer. Har du noen tips? Bruker et til mac som heter icomaker selv. Nytt dokument, drag and drop, og save. Easy peasy og gjør akkurat det det skal i løpet av tre sek. :!: Edit: Du må imidlertidig ha lagret bildet som 16x16 pixels i et eller annet format på forhånd. Endret 29. juli 2009 av funkyboy Lenke til kommentar
Vibeke S Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Eventuelt favicon.cc/, så slipper du å installere noe program. Her kan du også lage animerte favicons enkelt. Lenke til kommentar
4FrntSTL Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Finner ikke noen programmer som er nedlastbare til mac. Finner bare .exe programmer. Har du noen tips? Bruker et til mac som heter icomaker selv. Nytt dokument, drag and drop, og save. Easy peasy og gjør akkurat det det skal i løpet av tre sek. :!: Edit: Du må imidlertidig ha lagret bildet som 16x16 pixels i et eller annet format på forhånd. Takk for tipset! Fikk ornda bilde nå. Men er usikker på hvordan jeg skal få den opp. Vet du forklarte meg det litt oppi diskusjonen her. Men skjønte ikke helt hva du mente. Dette er hva jeg har gjort nå. Laget et bilde i 16x16 og dratt det over til iconMaker og lagret det som en .ico fil. Deretter vil du at jeg skal linke til den filen. Hvordan gjør jeg dette? Prøvde å laste opp i photobucket men det fungerer ikke. Også ba du meg lime inn en link under <Head/>. Skal den være helt nøyaktig som den du gav meg? Trenger det litt inn med t-skje.. Er ikke så veldig god på dette. Takk for all hjelp hittil! Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Trenger det litt inn med t-skje.. Er ikke så veldig god på dette. Takk for all hjelp hittil! Last opp bildet slik som du laster opp resten av filene (FTP/SSH). I html- dokumenter, mellom <head> og </head>, lim inn følgende kode: <link rel="shortcut icon" href="http://www.adressen_til_nettsiden_din.no/favicon.ico" type="image/x-icon" /> Bytt ut adressen_til_nettsiden_din.no og det skal fungere aldeles supert. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Eg hugsar å ha hatt litt problemer med dette i Firefox faktisk. Det oppdaterer seg ikkje heilt med ein gong. Må avogtil slette logg/personlege data, eventuelt besøke sida nokre gongar (trykk refresh nokre gongar). Så om den ikkje kjem første gong, fortvil ikkje. Prøv å opne sida i Safari t.d for å sjå om berre Firefox speler deg eit puss. Berre tips, eg kjører nemleg ein lokalserver der eg skifter litt på faviconet utfrå kva klient/side eg jobbar med. Firefox heng ikkje alltid med i svingane har iallefall eg erfart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå