Gå til innhold

Høyttalere med forskjellig motstand (ohm) i samme oppsett..?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Harman/Kardon AVR-7500 med et par B&W 604 S3 (8 ohm) som fronthøyttalere og et par Proson (4 ohm) som bakhøyttalere i hjemmekinooppsettet mitt (nei, ingen senter eller sub ;) ). Har bestandig vært litt skeptisk til dette ift. belastning på forsteker etc..

H/K'n er oppgitt til 5 x 100 W, og trekker 1 100 W ved full belastning.

Som jeg har forstått det, vil høyttalere med forskjellig motstand bare utgjøre en fare om forsterkeren ikke takler det ift. nok effekt, varmeutvikling etc.

Dette oppsettet brukes som sagt bare i surround, hvor høyttalerne på 4 ohm kun brukes som bakkanaler..

Håper på en forklaring =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da forsterkeren sannsyneligvis tåler høyttalere fra 4 ohm og oppover, bør dette gå helt fint :)

I teorien, hvis to høyttalere er identiske, men den ene er 4 ohm, og den andre 8 ohm, vil den som er 4 ohm spille 6dB høyere enn den som er 8 ohm. Men da må også høyttalerene være like effektive.

Du vil nok oppleve å måtte justere litt på nivået på bakhøyttalerene, da forskjellige høyttalere spiller ikke like høyt, men så lenge du ikke driver med parallellkobling av høyttalere er dette helt trygt.

Ikke prøv å kjør to par høyttalere på front-kanalene, med mindre begge parene er 8ohm eller mer.

Audun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...