kristianstenerud Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 ALLE BURDE GÅ INN PÅ DENNE SIDEN OG MELDE SEG INN!! http://www.frp.no/forms/blimedlem.asp FRP har en veldig god innvandrings politikk og mye annet... Bli med videre på denne diskusjonen her og diskuter innvandringspolitikk!! 1 Lenke til kommentar
salomo Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Herregud denne posten bør du slette, det er ikke alle som er enige i allt FRP står for. slettes ikke jeg. linken bør fjernes. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Innvandringspolitikk er et debatterbart tema. Men rene vervekampanjer bør vel holdes et annet sted. Jeg er forøvrig for fri innvandring. Og den enorme gruppen av asylsøkere bør ha minst én fast representant både på stortinget og i regjeringen. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 innvandringspolitikken i Norge er ikke helt god. Men løsningen er ikke FrP. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Nei, jeg syns det er litt funny når hvem som helst kan komme inn i Norge å kreve støtte til å bo her. Men, Frp er imot å ha dobbelt statsborgerskap står det i innvandrerpolitikken, men jeg lurer på om det er generelt sett, eller om det er bare i tilfelle at man ikke er norsk. Jeg er med norsk mor og amerikansk far, ville jeg under Frp's politikk blitt nektet dobbelt statsborgerskap?? Hvis det stemmer, vil jeg ikke stemme Frp ivertfall... Norge bør skjerpe innvandringen, i USA er dette veldig strengt. Har ikke studert mine norske politiske parti, så jeg har egentlig ikke peiling på hvilken innvandringspolitikk er best. Da følger jeg nøye med diskusjonen her om det skulle bli en konstruktiv en jeg kan lære noe fra. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 FRP har mange gode poenger - problemet er at få tar seg tid til å engang lese / sette seg inn i hva de egentlig mener og begrunnelsen bak dette før de pøser ut med "hva de mener FRP står for". (Desverre er ikke dette bare for folk som uttaler seg om FRP, men også om andre partier.) Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Hei Seixon! Takk for sist! :smile: Nå er det sånn at i prinsippet har Norge hatt innvandringsstopp siden en gang på 70-tallet, og per definisjon er det bare flyktninger o.l. (som går under "asylsøkere") som skal få flytte til landet. Jeg har ikke tall på hvor mange som kommer til landet i året, men har et talleksempel: I 1999 behandlet UDI 6090 asylsøknader. 181 av dem, eller ca. tre prosent, fikk asyl. I tillegg fikk 2609 opphold på humanitært grunnlag. At det blir anket, og at ting tar tid er vår egen feil. Poenget er at det er rett og slett ikke nok innvandring til Norge. Vi har for liten arbeidsstyrke til å kunne fylle de jobbene som kommer fremover. Selv ikke om folk "legger seg sammen og gjør nokke" for å sitere en tidligere bergensk ordfører, vil vi få nok arbeidsføre folk. Innvandringspolitikken til partier som FrP vil selvsagt ikke høre noe av denslags argumentasjon, og slår seg heller på fremmedfrykt-politikk. Jeg skal ikke ødelegge hele gleden for FrPere ved å si at alle innvandrere er greie, faktum er at blant invandrermiljøene begås det relativt sett flere kriminelle handlinger enn i et "norsk" miljø. Fellen folk går i her er ofte at de ser en sammenheng mellom det å være innvandrer, og det å være kriminell, eller kanskje enda værre; det å være kriminell og det å være innvandrer. Nå snakker vi selvsagt bare om innvandrere av ikke-vestlig opprinnelse. Ikke i den forstand at det bare er ikke-vestlige innvandrere som er skyldige, men det er bare dem som får skylden. Jeg er av den oppfatning at om vi her i landet hadde ført en mer progressiv innvandringspolitikk hadde vi vært bedre rustet. Ved å øke antall innvandrere og faktisk ha et opplegg for de som kommer til landet, vil integreringen skje automatisk etterhvert. Jeg har selv vært på ferie i land med kulturer som er helt fremmed for meg, og jeg kan ikke love at jeg hadde gått på skole og tatt meg en skikkelig jobb hvis jeg ikke hadde fått hjelp. Og hvis jeg hadde gått rundt på gaten med damen, og hun ikke hadde burka på, ble vi sett på som utskudd? Vet ikke helt hvordan jeg hadde reagert. Seixon nevner at USA har svært streng innvandringspolitikk, må innrømme at det overrasket meg litt, trodde hvem som helst kunne flytte til USA og leve "the American dream". Hvis du kunne si litt om USAs nåværende innvandringspolitikk hadde det vært fint! Jeg håper at folk skjønner at vi ikke trenger færre, men flere innvandrere i Norge. Det er faktisk den eneste måten vi kan sikre fremtiden på! Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Tror ikke vi trenger mer innvandrere for å fylle jobber i Norge... Det er egentlig litt lite jobber for tiden... For å bo i USA må du være gift med en amerikaner, født av en amerikaner, eller så kan du få bo der pga jobb. Du kan også da etter en stund ta en slags prøve for å bli en amerikansk statsborger. Dette føres nok så strengt. Men, siden USA er et stort land men store grenser, er det mye ulovlig innvandring som skjer. Men, om INS (immigration naturlization services?) får ord om ulovlige, da deporteres de... spesielt kinesere fra Canada og meksikanere. Hørte om en trist historie fra en lærer en gang. Hun kjente til at meksikanere kom inn i USA for å jobbe på eple-gårder, å tjene penger til familien sin tilbake i Mexico. Etter å ha tjent penger dro de ned til grensen for å da gi familien penger, og de tok det kontant siden de ikke har bankkonto eller noe lignende... På grensen tas de da av tollerne med masse kontanter på seg og tas inn for å kanskje være dopsmuglere eller lignende... Det var før i tiden at alt og alle kunne komme til America for å begynne "the American Dream". Nå må du ha ganske gode grunner for å komme dit, spesielt etter 9-11. Kjenner to jenter som skulle få tak i visum for å jobbe der borte i California, fra Norge, og fikk ikk innvilget visum på en lang stund. Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Tror ikke vi trenger mer innvandrere for å fylle jobber i Norge... Det er egentlig litt lite jobber for tiden... Det er en vanlig misforståelse (og jeg legger litt av skylden for det på nettopp FrP). I helsesektoren er det bruk for noe sånn som 20 000 ekstra hjelpe- og sykepleiere de neste årene. Når ledigheten her i landet er på 4%, er det faktisk bare bra for norsk økonomi. Vet det høres helt sprøtt ut, men det er faktisk sant. Det har med verdien på kronen å gjøre, med lav arbeidsledighet øker lønningene, prisene stiger osv osv. Fører til at vi ikke får eksportert nok, og bedrifter må legges ned. Ledigheten er ikke høy i Norge før vi nærmer oss 8-10%, grunnen til det er at vi har såpass gode trygdeordninger at folk ikke vil ta lavtlønnete/lavstatusyrker. Senest i dag overhørte jeg på butikken at de manglet masse folk og måtte jobbe dobbelt. Jeg kunne søkt, men jeg vil ikke jobbe på Coop, og jeg har det relativt greit med studielån. Likevel kunne jeg bli tatt med som arbeidsledig, og bidratt til "høy" ledighet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Ja, ledigheten er ikke høy innen EN sektor... Men hvem sier at innvandrere automatisk kommer til å ta alle de sykepleier jobbene? Ja, vet ikke hvor du bor, men her i Bergen er det ikke mange jobber å få... Men å tro at innvandrere automatisk kommer til å fylle opp alle hullene vi har er litt for optimistisk. Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Nei, ledigheten er ikke høy på LANDSBASIS. Det er poenget. Økonomien utvikler seg så raskt, og så mye at vi ikke har kapasitet til å dekke alle arbeidsplassene. Helsesektoren var bare et eksempel på sektorer som krever arbeidskraft. IT- og industrisektoren er sektorer som sliter. IT pga "boomen", industri pga høye industrilønninger. Hvilke andre land kan du tjene 350 000+ på å være aluminiumsarbeider? Jeg er selv bergenser (se kallenavnet mitt ), bor i Trondheim for øyeblikket. Det er klart jobber ikke "står" ledige hele tiden, og at det dermed kan virke som det ikke er mange ledige jobber. Men folk skifter jobb og går av med pensjon hver dag, så jo, det er jobb å få om du har den rette kompetansen. Det at folk skifter jobb virker også inn på å kunstig forhøye ledigheten, såkalt friksjonsledighet. Og om ikke innvandrere skal "fylle opp hullene", hvem skal da gjøre det? Vi er ihvertfall ikke nok folk! Lenke til kommentar
sete Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 FrP hadde aldri blitt et stort parti visst det ikke hadde fantes ikke-vestlige innvandrere i Norge. Grunnen til at jeg ikke kommer til å støtte FrP er at det eneste de er opptatt av er innvandringspolitikk og kriminalitet (de nevner innvandrere i forbindelse med kriminalitet altfor ofte). På den andre siden begynner spanjoler å mislike nordmenn i Spania som "ta r over landet" og absolutt skal gå i tog og feire 17.mai (høylytt!) og ha sprø svor på ribba og "ekte" potetmel osv. FrP sin måte å definere innvandrere kan misforstås av mange, som tror at innvandrere er mørke skumle kriminelle. Husk at vår konge er annengenerasjons-innvandrer Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 På den andre siden begynner spanjoler å mislike nordmenn i Spania som "ta r over landet" og absolutt skal gå i tog og feire 17.mai (høylytt!) og ha sprø svor på ribba og "ekte" potetmel osv. Er det virkelig sant?? Jaja, de norske gjør det i staten jeg er fra i USA. Det er en by som heter Ballard, og der har de 17 mai tog hvert år... Men det er vel fordi det er en stor bosetning av norske folk der... I Spania er det flest norske turister, ikke sant? Hvorfor skulle de ha krav på 17 mai tog og det hele da? I Ballard er det fordi norske kom til Amerika når Amerika var nytt og bosatte seg der... Det er ikke akkurat det som har skjedd i Syden... Der syns jeg nordmenn har virkelig gått litt for langt... Men tilbake til temaet... Jeg liker heller ikke koblingen mellom innvandrere og kriminalitet. Det er jo for det meste rasisme som tenner det bålet... fremmed-frykt bl.a. Det og at mange innvandrere enten ikke forstår det norske samfunn, eller at de er svært fattige, eller... at de er kriminelle, hehe. Tror jeg skal se gjennom statsbudsjett forslagene til partiene og basere mitt valg på det mer enn noe annet. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Norske "fastboende" i Spania begynner å bli upoppulere fordi de er storforlangende og arrogante, de kjøper seg hus der nede og tror de eier hele landet. Men når en innvandrer kommer til norge så skal han vere så ydmyk som bare det. Vi er ikke det spor bedre når vi er i et fremmed land en innvandrerne er i Norge, dessuten er det myndighetene som har lagt til rette for innvandrerne ikke de, hadde jeg vert fattig og måtte flykte til et annet land hadde selvfølgelig jeg benyttet meg av de muligheter som var der, at det finnes juksemakere er en annen sak men det finns det blandt nordmenn også Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Vel, har ikke rike folk en tendens til å være sånn...? Være litt mer arrogante og storforlangende enn folk flest? Og det er vel nesten bare rike nordmenn som har hus i Spania? Enten eller så må Norge bestemme seg. Vil vi ha innvandrere til landet, bare flykninger, eller begge? Alle fremmed-haterene velger vel for å ikke ha noen av delene. Jeg merker nå at Norge har blitt et mer integrert samfunn enn bare 10 år siden. Når jeg gikk på skole i Oslo, var det en farget person på skolen... Og jeg kan ikke huske å ha sett så veldig mange innvandrere heller. Jeg hadde en kompis som var thai, men that was it. I USA er ca. 50% av vennene mine asiatiske, med noen svarte og. Så, USA og Norge er det ikke tvil om at de er langt unna hverandre når det gjelder det, men nå som jeg går rundt i Bergen, ser jeg mye fler utenlandske enn jeg kan ha husket å sett i Oslo for 10 år siden. Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 FRP har mange gode poenger - problemet er at få tar seg tid til å engang lese / sette seg inn i hva de egentlig mener og begrunnelsen bak dette før de pøser ut med "hva de mener FRP står for". (Desverre er ikke dette bare for folk som uttaler seg om FRP, men også om andre partier.) Hadde kanskje hjulpet om høvdingen i partiet hadde holdt seg til programmet og ikke skiftet standpunkt etter hva dagens tema i Holmgang er. Er enig i at FRP har sine poenger, men partiet er alt for lite konsekvent og ansvarlig til at je gtør stemme på dem. Sad but true..... I alle fall ikke i et stortingsvalg. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 På den andre siden begynner spanjoler å mislike nordmenn i Spania som "ta r over landet" og absolutt skal gå i tog og feire 17.mai (høylytt!) og ha sprø svor på ribba og "ekte" potetmel osv. Er det virkelig sant?? -Ja ...hilsen en Spanier som bodde midt i den Norske kolonien i Spania. BTW: Dere hørte vel at FrP startet et lokallag i Spania? Jeg blir kvalm bare ved å tenke på den talentløse FrP "formannen". Jeg var selv hjemme i Spania i påsken mens han holdt sine "partimøter" blant gamle, overvektige - halvfulle Nordmenn.... Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Når det kommer til Frp og innvandringspolitikk så kan det oppsummeres veldig kort (eller generellt innen alle pariter): Slik som det er i dag når vi faktisk tar inn asylsøkere og innvandrere (da gjerne ikke-vestlige innvandrere) så fungerer ikke inntregreringspolitikken for disse gruppene og det blir til at de henger med sine egne, menger seg pent lite med "norske" folk og kommer ikke skikkelig inn i samfunnet, og dette avler som kjent ikke gode borgere, altså de trenger ikke være kriminelle men de er helle ikke blant de som har så altfor mye arbeid. Og det at Frp vil ha innvandringstopp er egentlig bare bra (Slik som det er i dag) for viss vi i Norge ikke klarer å gi innvandrere en skikkelig mulighet til å komme seg inn i det norske samfunnet, da er det vel nesten bedre at de ikke kommer hit i det hele tatt? Men som sagt, gjør om den norske integreringspolitikken slik at den fungerer så er det bare å praktisk talt "åpne" grensene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå