Gå til innhold

Bergen. Forslag om navnebytte på Bryggen til Tyskebryggen?

-Léon-

Anbefalte innlegg

– Dagens unge har rett å vite hva det egentlig heter. Det ergrer meg langt inn i blodet at navnet fortsatt er Bryggen, sa Hommen til BA.
– Vi viser frem at vi har en sterk kulturell og historisk forbindelse med tyskerne.

BA:Tyskebryggen? Ikke dumt!

Synes seriøst at det forslaget er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Ser virkelig ikke poenge med å henge fast i noe slikt horribelt som andre verdenskrig. Og det med at vi skal ikke glemme hva som skjedde, hva er poenge med å holde fast i en slik jævlig tid?

På kommentarene til den artikkelen så nevner folk andre navn som Bryggen kunne heller ha kalles, som feks Hansabryggen noe jeg synes lyder bedre enn Tyskebryggen.

Jeg har kanskje misforstått hele poenge med navnebytte men synes det høres forkastelig å kalle Bryggen for Tyskebryggen, om den het det før eller ikke så er jeg glad for at den nå bare kalles for Bryggen.'

(Er kanskje postet på feilt sted, men fant ingen andre steder hvor det egentlig passet å poste dette)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den skal hete tyskerbryggen så går jeg aldri der mer. Det er bryggen Bergen er kjent for, kan ikke skjønne at noen i det hele tatt tenker på å skifte navn, har veldig lyst å kalle det landsforæderi mot Bergen. Ettersom Bergen er et eget land. ;)

Lenke til kommentar
De kan kalle det hva de vil for min del. Jeg kommer alltid til å kalle det "Bryggen" og tror nok at de aller fleste kommer til å forsette med det.

Ja, tror det samme. Jeg personlig kommer hvertfall til å kalle det Bryggen, uansett hva de forandrer navnet til.

Lenke til kommentar

Leste artikkelen, ble egentlig bare mer forvirret av det. Leste om dette i en liten notis i BT her om dagen, og da trodde jeg at grunnen til at de ville skifte tilbake var pga. hanseatertiden, da tyskerne spilte en viktig rolle for Bergen og hvordan byen vår ble.

Det hadde vært en halvgod grunn til å skifte, hvis vi ser bort ifra at det er et mye styggere navn enn Bryggen. Jeg ser heller ikke helt grunnen til å skifte. De fleste bergenserne jeg kjenner er såpass sta at de aldri kommer til å bruke det nye navnet, hvis det blir gjenomført.

Er det på grunn av andre verdenskrig de vil bytte, skjønner jeg ikke hva som er gale med dem. Det blir som når folk vil at Oslo skal hete Cristiania. Et veldig pent navn, men vil vi virkelig ta navnet til en dansk konge, og minne oss på når vi ikke var frie? Hva skjer med at folk har lyst til å være i "fangenskap"?

Endret av Constanse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...