Gå til innhold

Problemer med routeren ++

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har nettopp gått over fra Tafjord Mimer til Canal Digital, og i den forbindelse dukker det opp en del problemer.

Den stasjonære PC-en er koblet (med kabel) til Belkin-routeren som igjen er koblet til CD-modemet. Den er på nett. Den bærbare, som er tilkoblet routeren trådløst, kommer ikke på nett. Jeg mistenker at feilen er at jeg hadde valgt "static IP" (fast IP) da jeg satte opp routeren. (Vi hadde fast IP med Mimer). Nå har vi ikke det lenger, og da er kanskje det årsaken til at jeg ikke kommer på nett med den bærbare? Routeren burde sikkert vært innstilt på "dynamic IP?" Eller?

Jeg prøver å gå inn i menyen til routeren for å fikse det, men får bare beskjed om at "tilkoblingen fikk tidsavbrudd." Hva i alle dager skal jeg gjøre da? Jeg kommer jo ikke inn. Har prøvd resetknappen på routeren, men det funger ikke.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at nettverkskabelen fra modemet er koblet i internettporten på router (WAN).

Du resetter routeren ved å ta en pennespiss inn i det lille hullet ved strømforsyningskontakten bak til lampene foran blinker (10 sek?).

For sikkerhets skyld kan du resette modem på samme vis og da må du vente noen minutter til den får koblet seg opp igjen.

Hvis du får problemer nå, så gå i CMD og skriv ipconfig. Hva får du som ip og standard gateway?

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for svar! Etter mye fram og tilbake så kom jeg meg inn i menyen til routeren og fikk ordnet med innstillingene. Men det virker som om jeg ikke kan bruke den som aksesspunkt. Da restarter den, og jeg får ikke lenger kontakt med den. Jeg måtte trykke på resetknappen igjen for å tilbakestille. Huh?

I tillegg så ble nettverket tilkoblet den bærbare tre ganger. Altså: jeg fikk opp et vindu der jeg skulle velge hjemme, jobb, eller offentlig. (Eller hva det nå var.) Dette vinduet kom opp tre ganger slik at det var som om jeg var tilkoblet tre ganger. Holdt pekeren over nettverksikonet i systemstatusfeltet og da kom det opp navnet på nettverket tre ganger. Nå har jeg restartet PC-en så nå står det bare en gang, men det står: "Wireless 2 (Wireless 2)." Navnet på nettverket er altså "Wireless." Hva er feil her?

Det er også litt merkelig at den lille lampa bak på den stasjonære PC-en rett ved siden av nettverksinngangen (eller hva nå det heter) lyser oransje. Tidligere har den stasjonære vært direkte tilkoblet ADSL-modemet, og da lyste det grønt, men nå er den tilkoblet gjennom Belkin-routeren og da lyser det altså oransje. Er det det som gjør det? Eller betyr det at noe er feil?

Håper at dette ikke ble alt for klumsete forklart. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...