panzermann Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Hei. Beklager kryptisk tittel igje, men vet ikke helt hvordan jeg skal forklare problemet annerledes. Maskinen er en HP Compaq 6715b med Ubuntu 9.04 Dette er et forsøk på å beskrive problemet: Jeg starter opp maskinen. Når maskinen er i oppstartsmodus lyser ikonet som viser at lydkortet er på. Når den laster inn Ubuntu (den kommandoen i "dos" som sier at grub loader eller noe sånn, slokkes plutselig lyset. Det blinker en gang når Ubuntulogoen vises, men forsvinner så. Nå er det ikke noe lyd å få ut av maskina i det hele tatt. Når jeg trykker på volumkontrollknappen, oppfører også "indikatoren" i Ubuntu for lyden seg rart.Selv om jeg trykker på knapp for maks volum, blafrer den og går ned i null med en gang. Jeg har IKKE gjort noen forandringer i lydoppsettet siden i går, og det fungerte helt perfekt inntil i dag. Har ikke lastet inn noen oppdateringer og heller ikke gjort noen som helst justeringer på systemet siden den fungerte plettfritt i går formiddag. Hva gjør jeg? Her er oversikt fra terminal etter at jeg trykket Ispci 00:13.3 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI3) 00:13.4 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI4) 00:13.5 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB Controller (EHCI) 00:14.0 SMBus: ATI Technologies Inc SBx00 SMBus Controller (rev 14) 00:14.1 IDE interface: ATI Technologies Inc SB600 IDE 00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA) 00:14.3 ISA bridge: ATI Technologies Inc SB600 PCI to LPC Bridge 00:14.4 PCI bridge: ATI Technologies Inc SBx00 PCI to PCI Bridge 00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration 00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map 00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller 00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control 01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RS690M [Radeon X1200 Series] 02:04.0 CardBus bridge: Ricoh Co Ltd RL5c476 II (rev b6) 02:04.1 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd R5C832 IEEE 1394 Controller (rev 02) 10:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02) 30:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4312 802.11a/b/g (rev 02) trond@trond-laptop:~$ Mvh Trond Endret 29. juli 2009 av panzermann Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Prøv en Ubuntu 9.04 Live-CD og se om det fungerer da. Prøv evt Windows og se der. Har du flere kjerner i GRUB kan du prøve en av de andre. Lenke til kommentar
panzermann Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Prøv en Ubuntu 9.04 Live-CD og se om det fungerer da. Prøv evt Windows og se der. Har du flere kjerner i GRUB kan du prøve en av de andre. Oj.... Jeg har ikke noen Ubuntu CD her og nå foran meg(en kompis installerte det for meg...). Det er ikke Windows på maskinen. Fikk du forresten med deg den oppdaterte posten min om dette? Lenke til kommentar
panzermann Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Prøv en Ubuntu 9.04 Live-CD og se om det fungerer da. Prøv evt Windows og se der. Har du flere kjerner i GRUB kan du prøve en av de andre. Oj.... Jeg har ikke noen Ubuntu CD her og nå foran meg(en kompis installerte det for meg...). Det er ikke Windows på maskinen. Fikk du forresten med deg den oppdaterte posten min om dette? Når jeg trykker på knappen som heter "demp" i volumkontrollikonet i "programlinja" øverst. Reagerer ikonet ved siden av volumknappene på laptopen. Gikk inn i terminal og skrev alsamixer. den viser en verdi på 100 på master og 87 på PCM, noe som tlsvarer de verdiene jeg har satt i brukervalg på volumkontrollen som ligger i "programlinja" øverst. Lenke til kommentar
panzermann Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Prøv en Ubuntu 9.04 Live-CD og se om det fungerer da. Prøv evt Windows og se der. Har du flere kjerner i GRUB kan du prøve en av de andre. Oj.... Jeg har ikke noen Ubuntu CD her og nå foran meg(en kompis installerte det for meg...). Det er ikke Windows på maskinen. Fikk du forresten med deg den oppdaterte posten min om dette? Når jeg trykker på knappen som heter "demp" i volumkontrollikonet i "programlinja" øverst. Reagerer ikonet ved siden av volumknappene på laptopen. Gikk inn i terminal og skrev alsamixer. den viser en verdi på 100 på master og 87 på PCM, noe som tlsvarer de verdiene jeg har satt i brukervalg på volumkontrollen som ligger i "programlinja" øverst. Etter litt svetting, er det løst (håper jeg). Startet opp maskinen. Trykket f10 under oppstart. Gikk inn og slo lydkort av og på i "dos". Gikk ut. Rebootet. Alt funker...... Hadde et rart USB-problem i går, så tror jeg skal ta en ordentlig gjennomgang av maskina så snart jeg har tid.... Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Så bra Du var ikke i DOS, men i BIOS når du skrudde av og på lydkortet. DOS er en samlig operativsystemer, mest kjent er Microsofts DOS, MS-DOS (som i dag er utdatert). DOS er ikke det samme som kommandolinje - jeg tror du vet dette Husk Løst-knappen. Endret 29. juli 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå