pastortom Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Vet ikke om jeg har postet denne under rett tråd her , men fant ingen andre tråder mere passende, og jeg blir jo en forbruker som leier av en leilighet.. Jeg var på visning ute i Langhus/Ski på Lørdag, og leiligheten så grei ut den, men det jeg reagerte først på var at inngangsdøren bruker en vanlig "baderoms-nøkkel" og ingen husdør nøkkel.. Hvem som helst kan med en skrutrekker enkelt komme seg inn her.. Er ikke dette huseiers ansvar? Og hvor i loven står det evt? En annen ting, kan heller ikke huske at røykvarsler eller brannsloknings aparat var installert i leiligheten.. Og hva med størrelsen? Han sier det er 50kvadrat, men jeg bor nå i 60 kvadrat og har vært å sett på 50 kvadrat andre steder, og min konklusjon er at denne leiligheten kan ikke være større enn 40kvadrat.. Jeg vil bare ikke bli lurt, mtp at jeg signerer en 2 års kontrakt her.. Han mente at det var jeg som skulle betale for utbytting av lås.. Noe jeg synes virker litt uansvarlig.. Om noen kan hjelpe meg, eller henvise meg til noe reglement som sier hva huseier plikter å ha installert i leiligheten, hadde jeg satt stor pris på det Lenke til kommentar
.V. Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg har ikke så mye nyttig å komme med når det gjelder regler, men om utleier er så useriøs at han ikke mener det er nødvendig med vanlig lås i ytterdøren så bør du være rimelig desperat før du leier der... Det at han ikke har kostet på seg 50kr for en brannvarsler er bare tragisk. Lenke til kommentar
pastortom Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg har ikke så mye nyttig å komme med når det gjelder regler, men om utleier er så useriøs at han ikke mener det er nødvendig med vanlig lås i ytterdøren så bør du være rimelig desperat før du leier der... Det at han ikke har kostet på seg 50kr for en brannvarsler er bare tragisk. Ja, det høres rimelig weird ut.. Men jeg er desperat, og det er ett fint område, samt parkeringsplass.. Jeg må være ute fra der jeg bor nå på Fredag 31.07.09 før kl 16:00.. Og har lett så sykt mye etter leilighet, så er rimelig dritt lei.. Jeg kan såklart betale for røykvarsler og ny lås selv, men jeg vil ikke at han skal dominere frame'en, og tro at jeg skal bøye meg for sånne ting som huseier plikter seg ansvarlig.. Vil ikke miste stedet heller ved å klage på dette før jeg signerer kontrakten.. Men skal ta opp låsen ihvertfall, begynner han å whine, nevner jeg for han at leiligheten er maks 40 kvadrat og andre mangler.. Ah, challenges in life Lenke til kommentar
.V. Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Vel, du kan alltids si at om du må betale for låsen selv så tar du den med deg når du flytter ut. Letteste ville nok vært et kompromiss, gå med på å betale halve regninga også koste på røykvarsler og brannslukningsapparat selv som du tar med deg når du flytter ut. Det er godt mulig han er pliktig til ditt og datt, men det hjelper fint lite om du må ha en leilighet før helga. Jeg tolker det slik at han ikke er så enormt interessert i å leie ut (eller vet at det er enormt stor etterspørsel), for om han var det så ville han tatt seg av sånne småting før han prøvde å leie ut. Om du lager bråk så leier han ut til noen andre. Lenke til kommentar
pastortom Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Vel, du kan alltids si at om du må betale for låsen selv så tar du den med deg når du flytter ut. Letteste ville nok vært et kompromiss, gå med på å betale halve regninga også koste på røykvarsler og brannslukningsapparat selv som du tar med deg når du flytter ut. Det er godt mulig han er pliktig til ditt og datt, men det hjelper fint lite om du må ha en leilighet før helga. Jeg tolker det slik at han ikke er så enormt interessert i å leie ut (eller vet at det er enormt stor etterspørsel), for om han var det så ville han tatt seg av sånne småting før han prøvde å leie ut. Om du lager bråk så leier han ut til noen andre. Sant, bra gjennomtenkt jeg vil spørre om han har lyst til å betale for låsen, og sier han nei, sier jeg bare "greit, men da tar jeg den med meg når jeg flytter ut" Vil ikke skape no trøbbel som kan lede til atjeg mister stedet heller.. Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Lysegul Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Med låsen vet jeg ikke, men det er huseiers ansvar å påse at det er tilstrekkelig med røykvarslere og brannslokningsapp. Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 En annen ting, er det fortsatt lov å leie ut på kontrakter som strekker seg lenger enn 1 år? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Om du trur leiligheten er mindre eg 60 kvm er det ein grei sak å måle opp og rekne det ut. Hugs å ta med evt. skapplass. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg vil bare ikke bli lurt, mtp at jeg signerer en 2 års kontrakt her.. 2-års kontrakt? Husk å få med i kontrakten at det skal være gjensidig oppsigelse i leietiden ihvertfall (f.eks. 3 mnd) , så unngår man noe kluss med det i fremtiden.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Ein fordel om du må betale for ny lås sjølv er at huseigar då ikkje får nøkkel til husrommet utan å spørre deg. Når det gjeld røykvarslar og brannslukkningsapparat (som er lovpålagt utstyr) så er dette noke som huseiger skal passe på at følger med. Men eg ville ikkje ha gjort ei stor sak ut av dette då det eigentleg er betre å kjøpe skikkelig utstyr sjølv. Eit godt brannslukningsapparat er det berre å ta med seg igjen når du flyttar ut. Kan også være ein fordel å kjøpe seg eit skumapparat slik at du ikkje øydelegg inventaret ditt om du løyser det ut. Om huseigar skal kjøpe inn dette utstyret så skal eg garantere at det er av billigaste sort. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Tråden er feilpostet og flyttes til jussforumet. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Spør om han vil betale, Hvis nei kjøp selv og ta med når du flytter , SOm tidligere sagt Hvor i ski ligger denne leiligheten? Hebekk, Finstad eller sentrum? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 En bekjent av meg brukte visst infoland.no til å finne ut at et hus han hadde tenkt til å kjøpe var langt mindre enn det megler hadde "målt opp". Det førte til at han kunne prute ned prisen en god del.. Poenget mitt er at du kan undersøke med infoland og sjekke størrelsen på leiligheten. Det koster dessverre penger, og du må selv vurdere om det er verdt det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå