Gå til innhold

Bruke luft fra dykkeflaske til f.eks spikerpistol?

Jtand

Anbefalte innlegg

Kom på en god idé nå! Jeg er yrkesdykker og har tilgang til kompressor og dykkeflasker. Det må jo være genialt å fylle en dykkeflaske, sette på en førstetrinn (som tar ned trykket fra 300 bar til ca 20 bar), og koble på utstyr som man bruker på vanlige "hjem-kompressorer", som f.eks spikerpistol. Noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ideen er jo ikke dum hvis man har behov for å spikre/stifte et sted hvor det ikke finnes strøm og man slik hverken kan lade en batteridrevet variant eller drive en kompressor.

Regner med at du har sjekket at luftverktøy jobber på rundt 20 bar da?

Så har man jo det at man må ha riktige overganger.

Eneste regnestykket man kanskje bør ta er luftbruken pr spiker. Dersom en tank bare holder til 100 spiker er vel gjerne hammer et like greit alternativ.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har nå prøvd ut dette. Kjøpte regulator med manometer som jeg monterte på slangen. Fungerer bare fint! Eneste ulempen er at flaskekrana kan bli isete når man bruker mye luft som f.eks sandblåsing. Men om man bare skal blåse rent noe, så er det utrolig kjekt. Ser for meg at dette er en bra løsning til lakkering, da lufta fra dykkekompressorer er helt ren.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd ut dette. Kjøpte regulator med manometer som jeg monterte på slangen. Fungerer bare fint! Eneste ulempen er at flaskekrana kan bli isete når man bruker mye luft som f.eks sandblåsing. Men om man bare skal blåse rent noe, så er det utrolig kjekt. Ser for meg at dette er en bra løsning til lakkering, da lufta fra dykkekompressorer er helt ren.

Det løses jo uansett med et kondensfilter på kompressoren. Fordel med kompressor er at lufta er konstant, at den klarer å holde trykket gjevnt hele tia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...