Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til driftssikker stv. som førstegangsbil. ~50000


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Har nå mast på foreldre og kjente i over 3 år for å låne bil, og føler nå at tiden er inne for å gå til anskaffelse av en egen. Trenger da litt råd og tips angående dette, da det blir mitt første bilkjøp.

 

Pris: Tenker rundt 50000. Kan godt ta noe som er billigere, men vil helst unngå å gå særlig høyere.

Merke: Ikke forferdelig nøye, men foretrekker vel enten noe japansk eller noe tysk. Mitsubishi? VW? Audi?

Drivstoff: Tja, si det. Bør man gå for diesel, eller er det like greit med bensin?

Girkasse: Foretrekker vel manuell, men på en annen side er det jo ganske lettvint med automat, særlig ved bykjøring ol. Er det mye problemer med automatkasser på litt eldre biler?

Motor: Vil ha litt kraft under panseret, men vil samtidig unngå å fordyre forsikringen noe særlig. Har i det siste kjørt en 1,3l med ~80 HK, og med den er det bare å glemme forbikjøringer omtrent. Så en smule mer enn det hadde vært å foretrekke i alle fall.

Karosseri: Plass må man ha, særlig når man har en vofs som også skal være med, så her må det nesten bli stasjonsvogn.

Annet: Bør være driftssikker, trafikksikker, ikke veldig dyr i drift, og ikke veldig dyr å forsikre. Bilen bør befinne seg på østlandet eller i trøndelag. Skal innrømme at jeg er noe kresen, så den bør også være OK utseendemessig. Ikke at jeg forventer all verden til 50000.

 

Noen tips? :)

 

Hvordan vil det forresten være å få billån i dette tilfellet? Låner banker ut såpass små beløp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skoda Octavia stv rundt rundt 2000mod får du til den prisen. Den har ganske stort bagasjerom, men det går utover bakseteplassen som er dårlige enn andre i klassen.

 

Disse er helt ok på driftsikkerhet og antall feil, dog ikke like gode som japsene.

 

Ja, du får lånt 50.000 i banken, men spør banken din om hva de kan tilby.

 

Her er en http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16718777

Endret av trra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Tja, av en eller annen grunn er jeg ikke kjempebegeistret over Skoda. Sikkert en god bil, det er bare ett eller annet som jeg ikke liker helt, uten at jeg helt kan sette fingeren på det. Har ikke Skoda på en måte vært en slags billigere variant av VW, eller har jeg misforstått helt? Hvordan er det å få tak i f.eks. en Passat i nogenlunde samme klasse?

 

Ellers har jeg kikket litt på Mitsubishi Galant, som jeg tror jeg har forelsket meg litt i. Kan det være noe å satse på? Har kjørt litt Galant tidligere, og var da i alle fall veldig fornøyd med kjørekomforten. Personlig synes jeg også de er en av de penere stasjonsvognene der ute.

Lenke til kommentar

Ja, Skoda er en billigvariant av Vw, Octavia er f.eks er basert på golf.

 

Passat får du til den prisen ja, ligger endel på finn, men de har dårlig rykte pga mye feil.

 

Galant ser meget bra ut, men har aldri testet en selv.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Trodde Passat var forholdsvis greie mtp. driftssikkerhet jeg, men så feil kan man ta. Hva med Audi A4?

 

Uansett, kunne dette vært noe?

A4 og passat fra 1997-2004 er samme bilen desverre, så like mye feil, selv om det skal ha blitt bedre etter 2000. Kan du skru selv sparer du mye, men hvis ikke du kan ville jeg holdt meg unna de.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Galant ruster veldig mye. Spesielt rundt hjulbuene bak. Hvis skal se på en slik bør du være obs på at å fikse sånt kan bli ganske dyrt.

Rust i hjulbuene er bagataller sammenlignet med andre merker og sykdommer på disse

 

Jeg vil nå si det er bedre å slippe unna med å skifte noen svake deler i forstillinga, framfor å ha en bil smuldrer opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Om man så finner en Galant som er forholdsvis rustfri, er det da stor sjangse for at det vil oppstå mye rust uansett? Hvordan vil dette veie mot de feilene og ulempene som kan oppstå med Passat/A4?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva med Golf 3 1.8 stv?

Bil med veldig lite feil og ganske grei plass.

 

Kanskje ikke grommeste eller sprekeste bilen, men driftsikker som bare det. Eneste feilene på de motorene er pakningen under innspruten (500kr) og en vacumslange fra innsprut til bremsekraftforsterker (30kr) som sprekker opp, noe som gjør at bilen fusker. Enkelt å fikse

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...