Zach Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Hei For et år siden kjøpte jeg en helt ny stasjonær pc og bygget den sammen. Jeg tenkte da å kjøpe med meg Windows Vista istedet for å bruke XP. Jeg instalerte Vista og de nyeste driveren(e). ALLE spill jeg spilte varte ikke lengre enn 2 minutter også crashet hele pcen. Bluescreen, så jeg måtte restarte pcen, "skjermdriver stoppet å fungere" (atikmdag.sys) som lukket spillet så jeg måtte starte det på nytt osv. Jeg skjønte ikke helt hvorfor det skjedde på Vista, men når jeg gikk over til XP igjen hadde jeg overhode ingen problemer? Nå som jeg har lekt litt med Windows 7 på laptoppen min tenkte jeg å prøve meg igjen. Jeg lastet ned beta versjonen og instalerte den på den stasjonære pcen. Lastet ned de nyeste oppdateringene, men til ingen hell. Jeg har prøvd å flashe biosen til skjermkortet, hva enn det vil si, men fremdeles det samme problemet. Som vedlegg kan du se på bildet at menyen til Warcraft 3 er overhode ikke svart-hvit, men det er altså dette som er noen av de MANGE problemene jeg støtter på når jeg skal spille et spill eller kjøre 3Dmark (som foresten bare slutter etter 2 min og jeg får feilmelding). Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Jeg ser også på nettet at det er ikke bare meg som har dette problemet, men jeg kan ikke forstå, etter så utrolig mye slit jeg har vært igjenom og alt jeg har prøvd at det ikke skal fungere nå heller! Hadde ønsket å få dette ut av verden å ikke bli sittende igjen med Windows XP til 2020!! - Takk for svar Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 regner med at du har nyeste drivere? Lenke til kommentar
Zach Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 regner med at du har nyeste drivere? Yes. Lastet ned den nyeste som kom den 23.07.09 fra ATI sine sider. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Blir skjermkortet kjølt godt nok? Lenke til kommentar
Zach Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Blir skjermkortet kjølt godt nok? Skjermkortet er ganske stort og har en vifte over hele seg som durer i et sett, MEN skjermkortet blir ganske varm ja. Men litt rart at noen ganger går det fint i kanskje 30 min, mens andre ganger skjer det med en gang jeg åpner spillet. Jeg har ikke noen ekstra vifte på skjermkortet eller noe annen slags kjøling til det enn den viftet som sitter på kortet. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Slett CCC og bruk bare drivere til kortet. Lenke til kommentar
Zach Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Slett CCC og bruk bare drivere til kortet. Gjort det å, men til ingen lykke Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 atikmdag.sys hører til CCC hvis jeg husker riktig, har du renset windows register etter avinstall. av CCC? Og fjernet alt av gamle ATI- drivere?(ATI-tools) 32 eller 64 bits Vista? Lenke til kommentar
Zach Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 (endret) Jeg instalerte Windows 7 i går kveld og instalerte da hele pakken. I ettertid kjørte jeg "setupen" på nytt og avinstalerte alt annet fra ATI enn display driveren. Atikmdag.sys har jeg enda ikke fått opp på Windows 7 tho, men det samme skjer som på Windows Vista. At skjermen bare blir svart, bluescreen og alle fargene forsvinner. Akkurat nå kjører jeg Windows 7 64 bit. Jeg kjørte før Vista 64 bit. Endret 28. juli 2009 av Zach Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Mamma sa at jeg må til sengs, skal prøve å hjelpe deg i morgen... Dog har vi mange andre her i huset som kan dette bedre enn jeg. Lenke til kommentar
Zach Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Hehe, den er grei. Takk! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Morn, morn. Synd å høre du har problemer med Radeon kortet ditt. Bare for å få klarlagt en ting først, hvilken fabrikant er dette kortet fra, f. eks. Sapphire, Asus eller en annen produsent. Meg bekjent selger ikke ATI egne skjermkort til forbrukere, de selger kun GPU chip til produsenter. Og så hadde det vært kjekt å vite hvilken hardware du har, hovedkort, RAM, CPU og PSU vil hjelpe litt også. Jeg har et Sapphire HD 4870 kort, og hadde noen små problemer i begynnelsen med krasj i enkelte spill. Det jeg gjorde var å flashe BIOS (som du har gjort skjønner jeg) og laste ned Rivatuner for å "tweake" kortet litt. Vær klar over at en del skjermkort klokker ned fra 3D til 2D i mange tilfeller når de IKKE burde gjøre det, altså de reduserer frekvensen for GPUen. Så var tilfelle med mitt Sapphire kort, det klokket ned under spill med krasj som resultat. Så jeg låste frekvensen til kortet mitt på 750 MHz med Rivatuner slik at det ikke skulle klokke ned, og det hjalp. Jeg har kjørt Vista 64-bit siden første Vista beta kom ut i august 2006 var det vel, og har ikke opplevd mer enn 2 krasj på denne tiden. Et krasj var min egen feil, det andre husker jeg ikke. Vær også klar over at Vista og Windows 7 håndterer minne på en annen måte enn XP, noe som kan være grunnen til at du har problemer i Vista og Windows 7, men ikke i XP. Og sjekk minne frekvens i BIOS at den stemmer med den frekvensen minnet skal ha. Lenke til kommentar
Zach Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Produsenten av skjermkortet er vel Asus også har jeg et Asus p5q deluxe hovedkort. Prosessor typen er Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz. Det høres logisk ut det du sier, og for all del kan jeg ha gjort en feil med flashingen av skjermkortet. Jeg prøvde meg på Rivatuner, men vet ikke om jeg forstod det helt. I alle fall satt jeg skjermkortet på 750 MHz og prøvde å "tune" opp viften litt så skjermkortet ikke ble så varmt, men samme skjedde midt i spillingen fordi. Så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Er det mulig å gi meg noen linker til flash bios osv. (kanskje jeg har lastet ned feil etc.) og gi meg noen korte instrukser på hva jeg skal gjøre? Kan biosen på hovedkortet ha noe å gjøre med dette? For det har jeg aldri rørt! Så lagt har jeg: 1. Instalert den siste display driveren og slettet CCC 2. Flashet biosen 3. Settet "temaet" i windows til classic (leste det skulle hjelpe et sted) 4. Brukt Rivatuner, men ikke gjort noen spesielle endringer så langt jeg kan forstå. Og dette til ingen hell. EDIT: Ser ut som om det er AMD som er produsenten http://gza.gameriot.com/content/blogs/atta...aphics-card.jpg Endret 29. juli 2009 av Zach Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 56 sider med spennede lesestoff http://www.driverheaven.net/vista-radeon-d...g-error-56.html Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Slik jeg har forstått det har ikke trådstarter faktisk prøvd kortet i WinXP? Jeg vil tippe at han sitter med et defekt skjermkort. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Slik jeg har forstått det har ikke trådstarter faktisk prøvd kortet i WinXP? Jeg vil tippe at han sitter med et defekt skjermkort. Jeg skjønte ikke helt hvorfor det skjedde på Vista, men når jeg gikk over til XP igjen hadde jeg overhode ingen problemer Lenke til kommentar
Zach Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Ok. Jeg prøvde å gå over til VIsta igjen for det ble en del rot med Windows 7. Jeg instalerte så mange oppdateringer som overhode mulig til Windows Vista og instalerte BARE skjerm driveren, men det samme skjedde. Jeg instalerte enda flere windows updates og når jeg skulle restarte pcen etter det får jeg bare "dumping" av minne. Så nå er ALT helt fucked. Jeg får ikke loadet windows en gang før den dumper minne hver gang. I alle fall, før pcen begynte å dumpe minne her gang når jeg startet pcen på nytt, så kjørte jeg rivatuner om igjen og la inn instillingene som guiden følger. Men ikke til noe hell denne gangen heller. Jeg har ikke problemer med atikmdag.sys lengre, men at skjermen bare blir svart-hvit eller mange forskjellige farger og den blir delt opp i store firkanter... Lenke til kommentar
fflex Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Høres ut som artifacts lignende symptomer spør du meg, mao overoppheting av skjermkortet. Lenke til kommentar
Zach Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Høres ut som artifacts lignende symptomer spør du meg, mao overoppheting av skjermkortet. Så hva kan jeg gjøre? Kjøpe en ekstra vifte til skjermkortet? eller ha andre viften i pcen rettet mot kortet? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Prøv kortet i en annen PC, du har sikkert mulighet til det hos en venn eller famile. Hvis du får samme problem også der er det en garantisak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå