Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til motivering før skolestart!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vel et konsentrasjonsproblem. Brukte et par tusen på bøker for å lære meg nederlandsk og russisk. Har hatt russisk såvidt på VGS, og har villet lære det etter det. Men får liksom aldri begynt med det.

Det blir til at jeg henger og oppdaterer forumet og hjelper andre folk med sine dataproblemer.

:(

Lenke til kommentar

hmm, kan lfinne noe jeg skrev et annet sted, slev om det er rettet mot prøver.. Men det er jo en veldig stor del av karakteren det, er det ikke? : )

 

Anta at du har prøve i et fag, da vil du forsøke å huske så mye av pensum som mulig på prøven. Derfor er det veldig viktig at du leser en ellr to dager før prøven (se her) Du kan godt starte i go tid hvis du er motivert, men ikke les en uke i forveien og forvent at du skal huske det på prøven. (Sier seg selv, men kjenner noen som har gjort den tabben flere ganger)

 

Men om du sitter og nipugger fra boken vil du sannsynligvis oppleve problemer med å reprodusere en hel del, dette er samme grunn som får tiden til å "gå sent" av og til, nemlig at du sitter og gjør det samme hele tiden, og hukommelsen ikke greier å skille mellom at du leste for 10 og 15 minutter siden. Så hvordan motvirker vi dette? Vi forsøke å skape en slags variasjon i læringsmiljøet!

 

Personlig pleier jeg å lese sammen med en venn, da snakker vi om, reflekterer rundt og drøfter alt stoffet. Det som da skjer er at når vennen min kommer med en tanke eller en påstand til en faktaopplysning i boken ytrer jeg min mening om denne, og dermed fores kunnskapen inn gjennom "sosial hukommelse".

For eksempel vil det kunne stå "Napoleons hvite hest var hvit," så vil vennen min begynne å snakke om den filmen hvor napoleons hvite hest ikke var hvit, eller en enen historie som er halvveis relevant. Da vil jeg tenke på denne historien hver gang jeg hører noe om napoleons hest, og dermed huske at den var hvit!

 

Noe annet jeg kan gjøre når jeg er alene er å variere hvordan jeg tar opp kunnskapen, altså bytte på mellom forumer, youtube, wikipedia, evt. lydopptak osv. i tillegg til boken. Det vil også skape god variasjon og dermed øke tilbøyligheten for å kunne skille mellom og dermed huske hva som forklares.

 

Men det er egentlig bare kreativiteten som setter grenser, bare sørg for å skape variasjon når du øver!

 

Angående dine holdninger til matte\tysk må du bare ta deg sammen og kjøre på! Visste du at det finnes ufattelig mye bra bøker (spesielt innen IT) på tysk som ikke oversettes til engelsk? Vet du at du får jobb 10000 ganger så lett hvis du snakker godt tysk (i tillegg til engelsk ofc)

 

Og angående matte tør jeg påstå at det er det viktigste faget du har! Du får sikkert ikke bruk for halvparten av det du læreri arbeidslivet, men det gjør noe med måten du tenker på! Pluss at det kan faktisk være morsomt det også! (Nerdebrillene på!) Det gir en følelse av progresjon og mestring, hvilket er det f. eks. WoW benytter for å få folk avhengige.

 

KRL: Jeg tror heller ikke på en dritt religiøst tull, og det er det bare å utnytte! Argumenter mot og sett spørsmål ved de forskjellige religionene! Så lenge læreren ikke er dypt kristen elns vil du score poeng for refleksjon osv. Jeg har ingen freshe eksempler fra meg selv siden jeg ikke skal ha KRL før til neste år, men i samfunnsfagen i år mens vi snakket om etikk og moral hevdet jeg f. eks at det var etisk forsvarlig å drepe alle innbyggerne i afrike, forsvarte påstanden logisk og fikk props av læreren for out-of-the-box tankegang! Kontroversiell tankegang FTW! :)

 

Norsk har jeg desverre ingenting å si på da jeg er 110% enig i at det er et unødvendig drittfag, men tving deg selv til å slenge hendene opp i timen og sitt ut skrivedager og jobb fokusert på eksamen (f. eks. ikke ta så lange pauser (mange derimot er vanligvis bra for arbeidsinsatsen)), tving deg selv til å se over 3 ganger før du leverer osv.

 

Ang. din oppfatning om at du bare trenger å ta et par kurs for å få deg en god jobb må jeg med forebehold om innbyrdes avvik i interesser si du tar feil. Hvis du kunne velge mellom alle yrker i hele verden, hva vil du bli når du blir stor? : ) Kirurg? Fysiker? Advokat? Journalist? Pilot? Lærer? Hørtes Noe av det fristende ut? Da kan du belage deg på 3-10,5 års "ventetid" ETTER VGS : ) Og btw, ale de yrkene med unntak av lærer har relativt høye krav til karakterer! Anbefaler også www.jobbfeber.no

Lenke til kommentar

Motivasjonen min var også på bunn en god stund.

 

På starten av vg3 gikk jeg til rådgiver på skolen for studieveiledning. Ble en god del timer etterhvert, før vi kom frem til hvilke studie som passet til meg.

 

Rådgiver spør deg om interesser og karakterer i fag og den slags for å komme frem til diverse studier.

 

Så sjekker du opp om det er karakterkrav til studiene, hvor mange som kom inn i fjor osv.

 

Finner du ut at du trenger 5 i snitt for å studere det du vil(bli) er vel det motivasjon nok til å få 5 i snitt?

 

-

 

Ja, all dikt tolkningen fra 1700 tallet osv er piss i tryne men du må bare igjennom det.

 

Har du en dyktig lærer i matte så kan han/hun nok komme med eksempler på hvert eneste stykke dere har og trekke linjer hvordan du kan få bruk for det senere. Enten om du har teoretisk eller praktisk.

Endret av Carlba
Lenke til kommentar

Motivasjon har jeg i grunn aldri hatt. Etter 2-4 måneder i et nytt skoleår er jeg lei. Samtidig ligger jeg på 4,6 i snitt nesten hvert år.

 

De eneste gangene jeg har stått på var når jeg kunne få 6 i Engelsk i 9. dersom jeg fikk bra karakter på tentamen. Der fikk jeg 5, 5 i engelsk, føler det er lite vits å jobbe når man ikke får som lovet. Og så var det i 10. da jeg kunne få over 5 i snitt, men mine sy- og leirfigurskills er ikke på topp, dermed var det uoppnåelig til slutt.

 

I 10. fikk jeg 3 i norsk muntlig eksamen, der ingen fikk bedre enn 4, og jeg fikk et av de 2 vanskeligste temaene. Samt at jeg glemte å nevne "bruksanvisninger" i min opplisting av sakprosatekster. Jeg fikk 6 engelsk skriftlig eksamen, som bare beviser at 6 i engelsk skriftlig og muntlig er fullt fortjent.

I 2. året fikk jeg 3 i tysk muntlig eksamen. Fikk som oftest 5 i muntlige greier i tysk gjennom hele året, men kravet til eksamen er regelrett UMENNESKELIG etter å hatt tysk i kun 2 år(hvorav første halvåret var med en lærer som var sykemeldt, og en vikar som løp gråtende ut av klasserommet etter 2 timer).

 

I 2. året VGS fikk jeg 3(!) i norsk skriftlig hovedmål. Sorry for at jeg ikke vet hva kunstneren eller forfatteren tenker, sorry for at jeg ikke bryr meg en døyt. Jeg ser et bilde, jeg har SVÆRT liten interesse for å vite nøyaktig hvorfor de fargene ble valgt.

 

Samtidig får jeg 3 i gym, hvor jeg alltid har hatt 5. Sorry for at jeg ikke er en danser(det som trakk ned mest). I første termin fikk jeg 2, stryk på 3000-meter fordi jeg ikke har kondis. Samtidig får min venn, som er 70-80 kilo tyngre enn meg og kraftig overvektig, 5(!) i gym første termin og 4(!) andre termin, PÅ GRUNN AV GOD INNSATS? Min innsats derimot, den har ingenting å si, fordi jeg ikke er overvektig? Man skal dømmes etter ferdigheter, ikke innsats. Derfor min venn fikk 2 og 3 på ungdomsskolen, mens jeg fikk 5.

 

Det er en grunn til at jeg sitter å gamer FM09 i timene, fordi jeg har gang på gang fått bevist at uansett hvor mye jeg jobber får jeg som oftest(altså med enkelte unntak) 4(norsk(hoved og sidemål), gym, tysk(endelig ferdig med det)),

5(historie, engelsk, matte, religion(jeg er ateist, og føler all religion er latterlig, men har lest/leser mye historie, og får da inn mye religion), div sammfunnsfag(rettslære, sosiologi og sosialantropologi, samfunnsfag)), og 6(engelsk og historie, litt 5ere og litt 6ere).

 

Sånn sett er skolen OK. Jeg gjør det som MÅ gjøres, i siste liten(innleveringer, prøvelesning), følger lite med, og får uansett vanligvis 4, 5 og 6.

Lenke til kommentar
Hvis ikke det å lære noe nytt er glede nok i seg selv for deg, så må du sette deg et mål å jobbe mot. F.eks. et yrke du har lyst til å jobbe med, men trenger så så høyt snytt for å bli utdannet til. Da gir arbeidet mer mening.
Med bra karakterer kan du velge hvor og hva du vil studere. Jo bedre karakterer du har jo bedre universitet/høgskole kommer du inn på. Dette fører muligens til høyere lønn :]

 

For min del som sitter her i hjørne og lurker, er ikke "målet er der fremme" motivasjon. Det er et tydelig flagg hvor helvete ender, men ikke mer. Ikke mindre.

Dog, motivasjon er når du har bare litt igjen og du setter opp farta for å bli ferdig. Men ikke før.

Vel, det er meg.

 

Men de lererene jeg har hatt i religion, er hyper kristne. Altså, sier jeg fae* så blir jeg kasta ut av timen, og for anmerkning.

 

Tja, hva har egentlig religion i VGS å gjøre ?

 

JEg tenker alltid, "Nå MÅ jeg skjerpe meg" men så klarer jeg alltid å velge vekk det viktige. Når jeg ikke vet hva jeg vil bli i det hele tatt heller, så blir det ihvertfall vanskelig å motivere seg. KAnskje det hadde vært en idë å funnet ut av dette snart? Dessverre går det også under "stress" så nå stikker jeg heller på kino med noen kompiser. Selvdisiplin -1

 

Tja, du kommer ikke til å ta deg sammen ordtellig før du smeller i veggen en gang. Vel, om du ikke skjønner hvor det går før det punkte da.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Takker for utdypende svar:)

NewKlear: Det med å motargumentere når det gjelder kristendom har jeg prøvd meg på før. Men de lererene jeg har hatt i religion, er hyper kristne. Altså, sier jeg fae* så blir jeg kasta ut av timen, og for anmerkning.

 

Det er sant som du sier med at matte kanskje er det viktigste, men min forståelse/interesse er så liten at jeg kommer mest sannsynlig til å få en jobb der jeg slipper nettopp det. Det som er dumt er at jeg må komme inn på en skole, og da må jeg jo ha ett vist snitt. Jeg synes det burde være mye mer eleven som bestemte pensumet sitt. Ikke til hver minste detalj, men for eksempel å kutte ut de forskjerllige tidsperiodene innenfor lyrikk osv. Det hadde hjulpet på motivasjonen også, da du ikke syns alt er håpløst.

 

JEg tenker alltid, "Nå MÅ jeg skjerpe meg" men så klarer jeg alltid å velge vekk det viktige. Når jeg ikke vet hva jeg vil bli i det hele tatt heller, så blir det ihvertfall vanskelig å motivere seg. KAnskje det hadde vært en idë å funnet ut av dette snart? Dessverre går det også under "stress" så nå stikker jeg heller på kino med noen kompiser. Selvdisiplin -1

 

Henger vel litt i sammen med livsmottoet mit "Leva live!"

Da låner du en bibel fra biblioteket, tar med noen notater til timen og utfordrer de den veien : ) Åja, også unngå å bli kasta ut! xD

 

Du kommer nok (desverre) til å ha matte en stund fremover om du skal studere etter VGS, (hvilket det virker som du skal i og med denne tråden :p) så ikke bail på den heelt i hvertfall! : ) UTrolig lett å falle hardt bak der på et evt. universitet og stryke flere fag : (

 

Hva med at du og en venn finner ut at nå skal DERE skjerpe dere? : ) Litt nørdi å ta det opp (følte hvertfall jeg da jeg gjorde det), men for meg hjalp det så sinnsykt. Snittet gikk opp med nesten en hel karakter på en termin, og jeg fikk 6 på samtlige prøver etter at jeg gjorde det (untatt 2. fremmedspråk, men d tells ikke!! xD).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Har du en dyktig lærer i matte så kan han/hun nok komme med eksempler på hvert eneste stykke dere har og trekke linjer hvordan du kan få bruk for det senere. Enten om du har teoretisk eller praktisk.

 

Nå er det vel ikke alle yrker en får bruk for differensialregning akkurat. Men, som nevnt. Det er mye med tankegangen, og logikken som ligger bak. Det er en grunn til at jeg (og mange andre) studerer det, for å si det sånn.

 

Emilkake:

Vicious circle. Been there. Men karakterene en får refelkterer, som regel, innsatsen man gjør i et fag. Vært der hvor jeg legger skylden på lærer o.l, men i bunn og grunn kommer det jo faktisk ann på en selv. (Det var ekstra godt å få 5 på norsk eksamen, etter 3 år med 3/4, f.eks). Men da tenker jeg at læreren satte karakteren for å presse meg til å yte bedre. Eller evt at jeg skrev utrolig mye bedre på eksamen enn jeg har gjort på andre prøver.

 

Angående religion. Nå er det faktisk nødvendig, ja det vil jeg påstå, og forstå hvordan andre mennesker innenfor religion tenker slik at en forstår deres tankegang og kan reflektere over dette. Og til og med kanskje utvikler forståelse for hvorfor de tror som de tror. Faget Religion på videregående skole innebærer heller ikke bare religion. Det går en del på filosofi, etikk og moral og evnen til å utvikle kritisk tenkning til religiøse tekster. Selv om jeg kan forstå det kan være drit-kjedelig om en har en lærer som bare leser fra en powerpoint e.l. Oppfordre til diskusjon! Det er noe som kan trekke opp i stor grad, om en viser engasjement.

 

Jeg har også vurdert å hoppe av skolen, kanskje på grunn av kombinasjonen med kjærlighetssorg og vinterdepresjoner? Anyways, jeg gjorde det ikke, hvilket jeg er veldig glad for nå. Du tjener så utrolig mye på å fullføre videregående! Alle dørene står åpent for deg etterpå, og det er en deilig tanke. Er det noen fag du liker bedre enn andre? Da kan du jo fordype deg litt mer i det faget, sånn utenfor pensum, og briljere totalt i det faget. Det er gøy det! Hvis du legger litt arbeid i matematikk, så kan det også bli et utrolig morsomt fag. Min historie er at jeg slet virkelig med matematikk i første klasse, og måtte jobbe sinnsykt mye før hver prøve, men kom meg bare opp til midt på treet. I andre klasse fikk jeg litt mer interesse for det, og rett før eksamen jobbet jeg veeeldig mye med det igjen, og i tredje klasse var det det faget jeg likte best av alt. Det er ganske fint å ha noen timer en gleder seg til å møte opp i. Da blir det lettere å gå gjennom dagen.

For øvrig er jeg enig i deg at norsk er helt sinnsykt tørt, men jeg tror det har hjulpet meg til å både skrive bedre, og til å tenke mer reflektivt. En ser ofte fordelene, og hva en har lært, når en er ferdig med det. Jeg må legge til at jeg ikke kan stort mye om litteraturhistorie heller :p Selv om jeg syntes Ibsen var ganske bra.

Selvdisiplin kommer gjennom faste arbeidsvaner, og med selvdisiplin og faste arbeidsvaner kommer resultater, og med resultater kommer motivasjon. Det er bare å komme inn i det. (Hvilket jeg for øvrig sliter med selv for tiden, damn you HW.no!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...