King-Nothing Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 (endret) Ettersom jeg har lest her inne ang fotografering i mørke omgivelser som konserter, teater på kveldstid osv, så er det mange som mener at man ikke må finne på å bruke blits. Jeg skjønner at det beste blir å bruke et kamera som tåler høye iso-verdier og heller øke denne fremfor blits, men det er jo ikke alle kameraer som takler høyere iso-verdier så bra. Var på et kaptein sabeltann-show i dyreparken i Kr.sand for ikke så lenge siden og satt på første rad og håpet å få noen gode bilder med mitt Nikon D40-kamera. Prøvde meg frem, men bildene ble ikke akkurat vakre med 1600 eller 3200-iso og lukkertiden ble for lang. Løsningen var å sette på min SB-600 blits, sette lukkertid til 1/500 og iso til 200-400 (etter litt testing) og jeg syntes selv at mange av bildene ble ganske bra. Hva syntes dere om de? Er det virkelig så fyfy å bruke blits i slike situasjoner? Endret 28. juli 2009 av King-Nothing Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Det er ikke bare pga hvordan bildene blir, men mye pga at artistene kan bli forstyrret. på kaptein sabeltann derimot kan man gjøre som man vil.. er nok ikke så høyt konsentrasjonsnivå der Lenke til kommentar
OlavF Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Kan være forstyrrende for skuespillere/musikerene. På konserter synes jeg man ødelegger en del av feelingen og lyssettingen på konserten. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Som nevnt er det med respekt for hva som skjer på scenen og folkene som har betalt for å se det at man ikke bruker blits på slike arrangementer. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 For mitt vedkommende var ikke akkurat det så viktig. Det gikk jo av blitser i hytt og pine på det showet. Men da vet jeg ihvertfall hvorfor. Har ikke sett noen har brukt det som begrunnelse. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Det er ganske stor forskjell på en konsert (med fotoforbud) og et familieshow med Kabelsatan. På sistnevnte vil jeg ikke tro at det er noe problem å bruke blits. Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Det er ganske stor forskjell på en konsert (med fotoforbud) og et familieshow med Kabelsatan. På sistnevnte vil jeg ikke tro at det er noe problem å bruke blits. Bruker du blitz på Kaptein Sabeltann kommer Langemann og tar deg, og da må du gå planken. Det fyrer av blitz hele tiden på en sånn forestilling, men det er jo bare til å flire av når du vet at 99% av blinkene kommer fra kompaktkamera eller innebyd i speilrefleks og da er rekkevidden sånn ca. 5 meter eller noe sånt. Ikke mye som når frem til skuespillerne da. Lenke til kommentar
mryia Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Blitzregn kan være slitsomt på artister og skuespillere. Det kan også være ødeleggende for sceneshow, lys, pyro og tv produksjoner. Derfor blir det ofte lagt ned ett generelt forbud for fotografering, eller fotografering med blitz. På store konserter, festivaler og lignende, slippes ofte fotografer til i "grava" forann scenen på de 3 første låtene. Da kan de bruke så mye blitz de bare orker. De aller fleste fotografer har da fått bildene de trenger for lengesiden, og er antakelig i full gallopp mot bilen/teltet/presseområdet for kjapp behandling og salg av bilder. På teater er bruk av blitz i mye mindre grad akseptert, og der blir ofte pressebilder løst på en annen måte, kanskje ofte utenom forestillingene. Håper dette er litt oppklarende på hvorfor det er sånn, og hvordan det blir løst. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Var veldig oppklarende det, men som sagt tidligere så har folk stort sett argumentert med at det ikke ser så bra ut med blits, ikke at det ikke er lov. onslow123: Ja, jeg satt vel å humret litt for meg selv på 1. rad når blitsregnet var som verst, for i fjor satt jeg på rad 25 med mitt Canon Ixus 75, det ble ikke ett brukbart bilde av skuespillerene. Bare et par oversiktsbilder av scenen. Lenke til kommentar
Bretteville Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) På store konserter, festivaler og lignende, slippes ofte fotografer til i "grava" forann scenen på de 3 første låtene. Da kan de bruke så mye blitz de bare orker. Blitz på konsert er fy-fy, uansett om man har sneket med seg et kamera inn som tilskuer, eller om man er akkreditert fotograf i grava. Det finnes sikkert unntak, men det er akkurat det det er, unntak. Endret 29. juli 2009 av Bretteville Lenke til kommentar
Bretteville Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Var veldig oppklarende det, men som sagt tidligere så har folk stort sett argumentert med at det ikke ser så bra ut med blits, ikke at det ikke er lov. Hvis man sier at det ikke ser bra ut med blitz så har jeg en mistanke om at man i første omgang tenker på musikkfotografering. På konserter er det ofte lysene, sceneshowet og scenedekorering som bringer frem det lille ekstra i bildet. Bruker man blitz mister så blir alt dette "visket ut", og man sitter da igjen med kjedelige bilder uten sjel og stemning, i mine øyne. Endret 29. juli 2009 av Bretteville Lenke til kommentar
mryia Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Blitz på konsert er fy-fy, uansett om man har sneket med seg et kamera inn som tilskuer, eller om man er akkreditert fotograf i grava. Det finnes sikkert unntak, men det er akkurat det det er, unntak. Jeg har opplevd én gang å få beskjed om at blitz er OK på en konsert, og det var noe lokalt og, for meg, ukjent. Jeg har prøvd begge deler, og har enda ikke blitt stoppet når jeg har tatt bilder med fill blitz via reflektor. Nå har jeg ikke brukt blitz på konsert på lenge, da det som regel er rutine oss de fleste lysmenn å guffe på en del frontlys på de tre første for å hjelpe fotografene littegranne. Men jeg har aldri stoppet noen å fotografere med blitz i grava, og jeg har aldri fått noen pålegg fra artister når det gjelder blitzbruk i grava heller. På de tre første låtene er det som regel mellom 5 og 10 kw frontlys i bruk også, så du merker nesten ikke at en blitz blinker en gang, og de aller fleste artister bryr seg ikke så mye heller tror jeg. Men det er mine erfaringer, det er sikkert mange som har andre erfaringer Lenke til kommentar
pimpim Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 På store konserter, festivaler og lignende, slippes ofte fotografer til i "grava" forann scenen på de 3 første låtene. Da kan de bruke så mye blitz de bare orker. Nå har jeg tatt bilder i 4-5 år på store konserter (Valle/Spektrum) og festivaler rundtomkring i Norge.. og jeg har aldri fått lov til å bruke blitz på noen av disse. Lenke til kommentar
mryia Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Nå har jeg tatt bilder i 4-5 år på store konserter (Valle/Spektrum) og festivaler rundtomkring i Norge.. og jeg har aldri fått lov til å bruke blitz på noen av disse. OK, jeg gir meg. Sånn gjør de det på store konserter(valle/spektrum), og på en del festivaler rundt i Norge. Jeg har ikke fotografert så mye på konserter de siste 4-5 årene, men jeg har jobbet og arrangert flere konserter og festivaler de siste 4-5 årene, og jeg bruker som sagt ikke å nekte fotografene å bruke blitz. Har aldri fått noe problem fra artistene pga det heller (men nå velger de fleste å ikke bruke blitz alikevell). Men jeg skal ikke lage noe sak ut av dette. Det er tydelig at vi deler erfaringer. Men om noen skulle ha lyst å bruke blitz på en konsert en gang, er dere hjertelig velkommen til å prøve på ett arrangement jeg produserer Lenke til kommentar
Carny Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Jeg har bare tatt konsertbilder i ca 1 år, men hovedregelen er at blits ikke er lov med mindre artist(ene)/manager gir klarsignal om dette. Små band/lokale band bryr seg som oftest ikke. Store band har egne lysteknikere og da får man som oftest mer enn bra nok lys. Uansett...blits fra kamera eller fra samme posisjon som kamera gir sjeldent bra resultater. Dessuten stjeler blitslyset mye av sjarmen/stemningen man opplever under konserten. Jeg har aldri brukt blits under konsert og kommer neppe til å gjøre det, på tross av rævva ISO-egenskaper i mitt D80. Endret 30. juli 2009 av Carny Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Nå har jeg tatt bilder i 4-5 år på store konserter (Valle/Spektrum) og festivaler rundtomkring i Norge.. og jeg har aldri fått lov til å bruke blitz på noen av disse. OK, jeg gir meg. Sånn gjør de det på store konserter(valle/spektrum), og på en del festivaler rundt i Norge. Jeg har ikke fotografert så mye på konserter de siste 4-5 årene, men jeg har jobbet og arrangert flere konserter og festivaler de siste 4-5 årene, og jeg bruker som sagt ikke å nekte fotografene å bruke blitz. Har aldri fått noe problem fra artistene pga det heller (men nå velger de fleste å ikke bruke blitz alikevell). Men jeg skal ikke lage noe sak ut av dette. Det er tydelig at vi deler erfaringer. Men om noen skulle ha lyst å bruke blitz på en konsert en gang, er dere hjertelig velkommen til å prøve på ett arrangement jeg produserer Har du vært i kontakt med management, band eller lokalarrangør etter du har brukt blits på slike arrangement? Fra min erfaring er det arrangøren som får pepper når band eller management klager på blits fra "grava", de går sjelden direkte til fotografen. Men bruk av blitz er i de fleste tilfeller uansett ikke ønskelig, hverken som arrangør eller som fotograf, så bare la blitsen ligge hjemme og klag heller på lysmannen om han ikke klarer i gi deg nok til å knipse i Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Jeg må innrømme jeg har benyttet blits til konsert (f/2.8, ISO3200, 1/10s ...), men det har ikke vært ofte. Blits er noe jeg bruker når jeg har et motiv foran meg som står mer eller mindre stille (eller er mer eller mindre under min kontroll). Altså portretter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå