Lefse Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Hei, jeg er en softgun-entusiast som har AEG gevær og en ivrig avtrekkerfinger, og da går det en del strøm og ammo. Jeg har tenkt på å lage til en batteripakke selv, så jeg kan få den kapasiteten og spenningen som er optimal til mitt behov. På elefun.no så ser jeg de selger løse battericeller med forskjellig kapasitet, går det an å lodde sammen flere av disse til ønsket batterispenning og pakke de sammen, eller krever AEG gevær noen spesielle battericeller? Det er snakk om Ni-Mh celler her. Tenkte det var best å forhøre meg om dette på forhånd, så jeg ikke gjør noe dumt. Noen som har noen råd eller forslag her? Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Teip sammen så mange batterier som du skal ha og legg opp ledninger osv. Så finner du en kontakt som passer med greiene dine og kos deg Laget selv noen batteripakker til en hjemmelaget stun-gun senest i går. Den virket helt fint til kondensatorene røyk tålte ikke spenningen. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Vel, akkurat det vet jeg allerede, tenkte mer på hva slags battericeller jeg burde kjøpe. Skal jeg bare kjøpe vanlige oppladbare AA batterier? Batteripakka må kunne gi en del strøm, nemlig. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Er du sikker på at du sparer så masse på å lage batteripakkene selv da? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 (endret) Nei, jeg har sjekket prisene, og jeg sparer ikke noe på det, det er mest for å kunne tilpasse batteriet, så det passer greit inn i kolba, det er en ganske smal kolbe på mitt gevær, som er en AK-47. Også er det jo litt morro å mekke litt da. Endret 10. august 2009 av Lefse Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Vær obs på at det å lodde løse celler ofte fører til såpass med temperatur, at en risikerer at en kverker cella i samme omgangen. Ett skritt fram, og tre tilbake ;-) Ville heller laget en kasse til batteriene, slik at en også kan bytte de ut etterhvert som de streiker (NiMh har ganske begrenset levetid). Hvor stor pakke har du plass til? Hvor mange V er den originale pakken? Står det ikke på pakken, kan du enten måle denne å se (håp da at alle celler er gode), eller rett å slett ta opp pakken å se hvor mange celler som er satt i serie etc. Om det er for å øke antall mAh en gjør dette, kan en ofte bruke Li-on batterier i stedet. En må da ta høyde for at disse så og si alltid har annen V enn NiMh. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 Originalpakka er en 7 cellers Ni-Mh pakke på 8.4 volt og 1100 mah. Det er ikke plass til så mye mer enn rundt 5 cm i bredden 12-13 cm i dybden og ca tykkelsen på en celle i tykkelsen. Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Vil tro at den greier seg fint på ca 7,5V. Du har da ett svært bredt spekter med lithium-batterier, mange av disse er på størrelse med ett vanlig AA-batteri, og har 3 Ah i magan. Kobler du både serie og parallell (3 pakker med 2 batterier), har du 7,5V/ 9 Ah å leke med - på plassen til 6 AA-batterier. Du får nesten bare forske litt på dette, se hva som finns f.eks her; http://dealextreme.com/products.dx/category.400 Forresten; står batteriene der magasinet på ett ekte våpen er? Går jo ann å lage en "40mm bombekaster" som en fester under løpet. I en slik, vil en vel kunne dytte så mye power at fingeren er blå lenge før batteriene er tomme Eller så kan du kjøpe en M92 med en enkel batterikasse etc for 150 spenn fra samme sjappe. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19740 Så bytter du ut jalla-batteriene med noen på 2500mAh i stedet Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 Batteriene er bak i kolben, og kolben er ganske smal på en AK-47, så det er litt begrenset med plass. Jeg tenker på 9.6 volt istedenfor 8.4 volt fordi jeg vil ha høyere skuddtakt. Der jeg kjøpte geværet advarte de mot å gå ned på spenninga, var bedre å gå opp på spenninga. Det er vel lettere å brenne motoren med for lav spenning enn med for høy spenning? Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Nei, du brenner nok ikke motoren med for lav V, heller motsatt. Det som skjer, er at den sier mmmmmmmm, og ikke noe mer, om det blir så lavt at den ikke får jobbet skikkelig. Med for høy V kan det hende at den sier MMMMMMMMMMM før den stinker værre en sokkene til L.Monsen etter noen måneder i skauen Det blir vanskelig å treffe 9V med Li-Ion batterier som er oppladdbare. Dette er batterier på 3,6-3,7V, og du ender da enten på 7,2-7,4, eller på 10,8-11,1V med tre celler. EDIT: Tok turen innom google, gitt Tenergy 8.4V 4500mAh Flat NiMH Battery Pack for AirSoft Rifles, RC Car, Hobbico Electristar plane etc. Tenergy 8.4V 5000mAh Flat NiMH Battery Pack with Traxxas Connector Tenergy 9.6V 3800mAh Flat High Power NiMH Battery for AirSoft Rifles or Cars Fant alle disse på amazon, du finner dem sikkert du også. Ser ut til at sjappa sender til Europa, prisene var alt annet enn gærne Endret 11. august 2009 av aquafrank Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Maaaaaan! det du leter etter kalles li-po batterier og har vært brukt i en hel bråte år av rc-folket og de er geniale batterier! Titt her så finner du nok noe som passer til AKn din 7.4v li-po gir like fin rof som et bra 9.6v nicd/nihm og mye bedre trigger response. om du går for rundt 2100mAh så er de på størrelse med en 8.4v nicd mini batteri. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 Har vurdert li-po ja, men spørs om jeg egentlig trenger sånn en voldoms batteripakke, det lokale airsoft miljøet er ikke det mest aktive, akkurat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå