Gå til innhold

[Løst]Reinstallere boot-loaderen til Windows 7

Anbefalte innlegg

Hei,

Fort og gæli: Jeg hadde to partisjoner på min PC.

Én med Windows XP

Én med Windows 7

Etterhvert ville jeg gå over til Windows 7, og slettet Windows XP-partisjonen.

Skulle til å legge den frigjorte plassen til Windows 7-disken, men partisjonsprogrammet ville restarte PCn, i og med at disken var i bruk.

Nå finner ikke PCn min noe sted å boote fra.

Dette er hva jeg har gjort: Boota Windows 7 DVDen, og gått inn i Repair Console (eller hva det nå heter). Her har jeg gjort en slik en:

bootrec.exe /fixmbr

Deretter en slik en:

x:\boot\bootsect.exe /nt60 all /force

For så å forsøke å gjøre en sånn en:

del C:\boot\bcd

Dette går ikke, det står at den ikke finner filen. Denne guiden var for Windows Vista, så jeg regner med at den befinner seg et annet sted. Problemet er hvor?

Jeg prøvde neste steg i guiden, som var å gjøre denne:

bootrec.exe /rebuildbcd

Med denne fant den altså ett Windows operativsystem som var kompatibelt med Windows 7, og jeg regner med at dette er den korrekte partisjonen. Den spør om jeg vil bruke det, og jeg svarer ja. Da står det at elementet ikke ble funnet. Regner med at dette er pga steget jeg fikk problemer med og hoppet over.

Så, hjelp meg, den som kan :!:

Forøvrig var det denne guiden jeg brukte:

http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Reco...er+from+the+DVD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg starter PCn og booter DVDn nå. Får jeg den informasjonen med den kommandoen?

Ellers så tror jeg partisjonen var active og primary. Den var definitivt ikke hidden.

EDIT: Jeg kan jo installere Windows 7 på nytt, på den plassen jeg ikke fikk brukt fra Windows XP. Den kommer jo til å fjerne den gamle boot loaderen og installere en ny. Herfra kan jeg vel bruke EasyBCD eller noe til å ordne opp i boot loaderen?

EDIT2: Kommandoen du ga meg funket ikke. Det står

'fdisk' is not recognized as an internal or external command, operable program og batch file.

OKEI OPPDATERING

Jeg leste et sted på Google at problemet kunne være at partisjonen ikke var aktiv. Jeg gjorde den aktiv ved å bruke verktøyet DiskPart i kommandolinjen.

Jeg gjorde som følger:

DiskPart

Select disk=0

Select partition=1

active

Dette gjorde den partisjonen aktiv. Jeg gikk ut av DiskPart ved å skrive

Exit

Etter dette prøvde jeg

bootrec.exe /rebuildbcd

Dette så ut til å gjøre susen. Den jobbet og greide å fullføre kommandoen når jeg valgte partisjonen igjen. Jeg prøvde å restarte PCn igjen, men nå står det

BOOTMNGR is missing

Press CTRL + ALT + DEL to restart

Dette er altså forskjellig fra den opprinnelige feilmeldingen, da BIOS ikke fant et sted å boote fra. Nå ser det ut til at den finner det, men stedet (min Windows 7-disk) har ikke en bootmanager.

EDIT: Jeg prøvde nå og bruke Startup Repair, den automatiske metoden på DVDn. Nå så det ut til at den greide det, og jeg får starte opp Windows 7 igjen. Første gang jeg prøvde dette satt den bare og hang på Attempting Repairs i flere timer. Må ha vært noe med den aktive partisjonen som tydeligvis ikke var aktiv allikevel :roll:

Problemet er altså løst, hvis noen mangler sin boot loader er det mange kommandoer her man kan prøve.

Huh, løste problemet selv ved å resonere på Diskusjon.no.... Jaja :p

Endret av Thomaes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...