Thomaes Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Hei, Fort og gæli: Jeg hadde to partisjoner på min PC. Én med Windows XP Én med Windows 7 Etterhvert ville jeg gå over til Windows 7, og slettet Windows XP-partisjonen. Skulle til å legge den frigjorte plassen til Windows 7-disken, men partisjonsprogrammet ville restarte PCn, i og med at disken var i bruk. Nå finner ikke PCn min noe sted å boote fra. Dette er hva jeg har gjort: Boota Windows 7 DVDen, og gått inn i Repair Console (eller hva det nå heter). Her har jeg gjort en slik en: bootrec.exe /fixmbr Deretter en slik en: x:\boot\bootsect.exe /nt60 all /force For så å forsøke å gjøre en sånn en: del C:\boot\bcd Dette går ikke, det står at den ikke finner filen. Denne guiden var for Windows Vista, så jeg regner med at den befinner seg et annet sted. Problemet er hvor? Jeg prøvde neste steg i guiden, som var å gjøre denne: bootrec.exe /rebuildbcd Med denne fant den altså ett Windows operativsystem som var kompatibelt med Windows 7, og jeg regner med at dette er den korrekte partisjonen. Den spør om jeg vil bruke det, og jeg svarer ja. Da står det at elementet ikke ble funnet. Regner med at dette er pga steget jeg fikk problemer med og hoppet over. Så, hjelp meg, den som kan :!: Forøvrig var det denne guiden jeg brukte: http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Reco...er+from+the+DVD Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 fdisk /mbr Kan du sjekke settingene på harddisken din? Står den på active / hidden, primary eller lignende? Lenke til kommentar
Thomaes Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Jeg starter PCn og booter DVDn nå. Får jeg den informasjonen med den kommandoen? Ellers så tror jeg partisjonen var active og primary. Den var definitivt ikke hidden. EDIT: Jeg kan jo installere Windows 7 på nytt, på den plassen jeg ikke fikk brukt fra Windows XP. Den kommer jo til å fjerne den gamle boot loaderen og installere en ny. Herfra kan jeg vel bruke EasyBCD eller noe til å ordne opp i boot loaderen? EDIT2: Kommandoen du ga meg funket ikke. Det står 'fdisk' is not recognized as an internal or external command, operable program og batch file. OKEI OPPDATERING Jeg leste et sted på Google at problemet kunne være at partisjonen ikke var aktiv. Jeg gjorde den aktiv ved å bruke verktøyet DiskPart i kommandolinjen. Jeg gjorde som følger: DiskPart Select disk=0 Select partition=1 active Dette gjorde den partisjonen aktiv. Jeg gikk ut av DiskPart ved å skrive Exit Etter dette prøvde jeg bootrec.exe /rebuildbcd Dette så ut til å gjøre susen. Den jobbet og greide å fullføre kommandoen når jeg valgte partisjonen igjen. Jeg prøvde å restarte PCn igjen, men nå står det BOOTMNGR is missingPress CTRL + ALT + DEL to restart Dette er altså forskjellig fra den opprinnelige feilmeldingen, da BIOS ikke fant et sted å boote fra. Nå ser det ut til at den finner det, men stedet (min Windows 7-disk) har ikke en bootmanager. EDIT: Jeg prøvde nå og bruke Startup Repair, den automatiske metoden på DVDn. Nå så det ut til at den greide det, og jeg får starte opp Windows 7 igjen. Første gang jeg prøvde dette satt den bare og hang på Attempting Repairs i flere timer. Må ha vært noe med den aktive partisjonen som tydeligvis ikke var aktiv allikevel Problemet er altså løst, hvis noen mangler sin boot loader er det mange kommandoer her man kan prøve. Huh, løste problemet selv ved å resonere på Diskusjon.no.... Jaja Endret 29. juli 2009 av Thomaes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå