MartineRuud Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Snart skal jeg kjøpe meg en vespa, men jeg tenkte jeg kunne ta lett motorsykkel lappen. Men da lurer jeg på; om man tar den, slepper man teori på bil? evt. lønner det seg, eller burde man bare ta moped lappen? Fant ikke dette i noe annet innlegg, så lagde ett eget. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Når du sier teori regner jeg med at du mener Traffikalt Grunnkurs. Dette trenger du bare og ta en gang in ya life. Da får du øvelseskjøre lappen med moped, lett, bil, traktor og kanskje noe annet. Når du tar traffikalt gks. så kan det være andre folk med som enten tar moped, lett eller en som tar bil lappen. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Når han sier teori så tror jeg han mener teori. Pappa tok lappen på lett sykkel for lenge sia, og da slapp han å ta teori på bil Men som sakt er det lenge sia, så kan jo hende det har kommet noen nye regler nå Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Jeg holder på å ta lett-mc lappen akkurat nå så dette kan jeg. Trafikalt grunnkurs tar du bare én gang, som nevnt over. Teoriprøven (som jeg tror du mener) tar du én gang for hver førerkortklasse, dvs. at du må ta en ny prøve når du skal ta billappen, uavhengig av ditt valg mellom lappen til moped eller lett-mc. Forøvrig får du en mye grundigere opplæring om du tar lett-mc lappen, så teoriprøven til bil (førerkort klasse B) vil bli lettere, det samme gjelder andre ting som kjøretimer osv. Du må ikke ta teoriprøven om igjen om du oppgraderer førerkortet ditt fra klasse A1 (lett-mc) til A (tung-mc) fordi det er samme teoriprøve og de samme regler som gjelder. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Nei, om man tar teoriprøven på A1 så slipper man ikke teoriprøven på B, det er to helt forskjellige prøver. Lenke til kommentar
... nei. Bare nei. Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Har selv tatt mopedlappen... men er det noen som vet hvor mye det koster å ta A1(lett-mc) hvis man har mopedlappen fra før? Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Har selv tatt mopedlappen... men er det noen som vet hvor mye det koster å ta A1(lett-mc) hvis man har mopedlappen fra før? Det eneste du kan ta med deg om du skal gå fra M til A1 er trafikalt grunnkurs og eventuelt noe trafikkerfaring/forståelse. Det kan koste alt fra 10-25k, gjennomsnittlig er det 15-20k. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå