Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ombygging, trenger meninger fra fagfolk (+ hjelp fra sketchup guru)

Anbefalte innlegg

Kjære fagfolk!

Jeg leier nå en leilighet av min søster, hun er nå på jakt etter bolig til seg og mannen sin. Dette gjør at leiligheten jeg bor i trolig må selges, ~ 1 år frem i tid. Leiligheten er veldig sentralt plassert i forhold til sentrum, buss, politi og sykehus (ikke det at de to siste er et must da.. :p) Jeg kunne tenkt meg å kjøpe leiligheten når den tid kommer, men desverre er rom løsningen litt dårlig, soverommet er nesten like stort som stua og badet er stort med avlangt med

to dører.

For en stund siden fant jeg ut at loftet er veldig stort, det går over neste hele leiligheten og har ståhøyde på 60-80% av plassen. Jeg sitter nå på loftet med datamaskinen min, har gjort det i ca 1 mnd. Har virket ganske bra, men jeg tror dette kan utnyttes bedre! Ønsket mitt er å lage om halve loftet om til hems og fjerne en vegg og en dør.

Det jeg trenger hjelp til er en lett vurdering om dette er mulig. Det er en del stender størrelses treplanker som står på kryss og tvers på loftet. Disse er for å holde taket i leiligheten/gulvet på loftet. Sånn det er nå, står disse plankene (beklager manglende fagspråk) i veien for fri færdsel. De fleste må fjernes for å kunne bruke denne plassen. Det jeg også lurer på, er om det er mulig å bytte ut pipa med en tynnere stolpe for å få mer plass.

Jeg begynner med bilde av hvordan jeg ønsker at det skal se ut. Jeg har kun bruke SketchUp i noen timer, så det ser ikke noe fint ut (hvis noen ønsker å hjelpe meg med å fixe opp bildet. Ta kontakt så kan dere få orginal filen). Men det burde gi inntrykket av hvordan jeg ønsker det skal være, samt hvordan det er.

leilighet2.png

Her ser du fra inngangsdøren.

leilighet3.png

Motsatt vinkel enn over. Du ser rett inn på soverommet nede og har terrassen til venstre.

leilighet1.png

Veldig dårlig bilde av "første" etasjen, men her ser du ganske bra andre etasje (hemsen)

Da går jeg over til litt bilder av leiligheten. Vi begynner nede (Jeg har desverre bare mobil kamera til rådighet. Håper det holder);

28072009090.jpg

På hjørnet til venstre for klokken er hvor taket skal kuttes, tvers over til andre siden.

28072009089.jpg

Her er de to veggene jeg ønsker å få fjernet, dette vil gjøre stua veldig stor med mulighet for å ha to "deler"

28072009088.jpg

Fra denne vinkelen skulle jeg nå kunne sett opp på hemsen.

Så tar vi turen opp. Håper bildene er selvforklarende nokk;

27072009081.jpg

Dette bildet er tatt mot ytterdøra, over badet (som er til venstre for ytterdøra på bildet lengre opp. Kjøkkenet er til høyre)

27072009082.jpg

Her har vi motsatt side, mot soverommet. Trappa som er der nå, skal selvfølgelig blendes og byttes ut med en bedre trapp motsatt vei helt til venstre mot veggen.

27072009083.jpg

Her er det litt mer skrå bilde mot ytter døra.

27072009084.jpg

Her ser vi over stua

27072009085.jpg

Litt mer mot kjøkkenet.

27072009086.jpg

Mot terrassen

27072009087.jpg

Her ser dere under den halv etasjen (eller hva det skal kalles) som er over stua.

Jeg, som egentlig ikke har peiling, tenker at det blir langt en bjelke på tvers fra punktet som er vist på bildet lengre opp og til vegget mot terrassen. Så blir det satt opp stendere i en halvsirkel-form (mulig det blir feil "form") som vist på sketchup bildet (veldig tynne streker) som skal hjelpe til med å holde taket oppe som er festet i tverr bjelken. På disse skal også et gjerde settes opp. Jeg håper også, som nevnt tidligere, at det er mulig å bytte det som ses av pipa i andre etasje med et eller annet som støtter opp med tar mindre plass. Tar en liten liste for å gjøre det oversiktlig.

- Fjerne taket over stue og kjøkken

- Fjerne to vegger (den med dør til soverom og den på siden)

- Blende døren inn til bad fra gang

- Blende "lofts trappen"

- Få inn en litt mer solid og permanent trapp

- Hvis mulig, gjøre pipen mindre i diameter

- Gjøre loftet om til hems

Jeg setter pris på det meste av tilbakemeldinger. De som kun sier at dette er en dum ide og vil være dumt å gjennomføre på grunn av at jeg er dum, de trenger ikke å poste på for min del. Og jeg skal SELVFØLGELIG ikke gjøre alt selv. Noe riving av taket, samt maling blir vel det jeg begrenser meg til. Ellers går alt til fagfolk. Gi beskjed hvis dere trenger noe mer informasjon om dimmensjoner o.l. og jeg er mottagelig for andre forbedringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det vil by på en lang rekke problemer å realisere dette.

"Pinnene" som går på kryss & tvers, er det som holder taket oppe (taksperrer). Disse kan sikkert bygges om, men da er det nesten like greit å rive toppen av kåken, og lage ny...

Jeg hadde i alle fall ikke turt å risikere at huset blir mer salrygga enn en gammal gamp :blush:

Om jeg teller riktig, er det 11 bærende punkter pr spærre, og skal en f.eks redusere dette til 4, må en opp en del størrelser på alt av struktur for å bære dette.

Pipa; Regner med at det er Leca som er benyttet. Kjenner ikke til noe med særlig mindre dimensjoer enn Leca.

Hva er de utvendige målene på saken?

Det greieste ville trolig være å mure opp ett nytt ildsted, med ny pipe som ikke blir i veien.

Desverre tror jeg at dette prosjektet kan koste mer flesk enn det smaker (nam - ribbe!!)

Lenke til kommentar

For det første; Takker for svar!

Videre;

Når du sier rive opp hele toppen, snakker vi taket jeg ser eller ute-taket da? :p Hvis det blir sånn at pipa ikke kan gjøres noe med, ser jeg at det er bære bjelker på hver side som kan stå uten at de vil bli i veien (vil kankje se litt merkelig ut sånn designmessig da..) I tillegg så blir det jo de som danner gjærdet (de tynne strekene på sketchup bildet) som vil støtte opp litt. Det kan vel også være en mulighet å ha støtte mellom skråen (hvis det var forståelig) Dette vil jo hindre at taket buer innover, men om det er så effektivt skal jeg ikke uttale meg om! ;D

Når det gjelder pipa, så bor jeg i andre etasje. Under meg er det også en leilighet, den bruker ikke pipa til noe. Men kan ikke sånn uten videre fjerne hele greia. Tanken var å sette opp en stålbjelke eller noe sånt i mellom gulvet på loftet og taket som bare ha den funksjon at den holder pipa oppe! ;D

Og kostnad er noe jeg skal bekymre meg for senere! Nå er jeg bare kommet til planleggingsfasen :)

Lenke til kommentar

Det er mulig å bygge takstoler inne på loftet som monteres til de eksisterende. Disse vil da ha en grovere dimensjon enn de som er der, men en vil da kunne fjerne sperrende når den nye takstolen er montert. Dette er tidkrevende, da stolen må settes opp inne på loftet.

Det var en artikel i bladet gjør det selv, om en som har bygd om et tilsvarende loft som du har til å bli et bruksrom, så det er absolutt mulig.

Dimensjoner osv må du nesten få et fagmann til å beregne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...