Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan det plutselig oppstå jordfeil i varmekabler?

Anbefalte innlegg

Plutselig var det mørkt og stille på badet fordi jordfeilbryteren hadde slått ut. Etter litt sjekking fant jeg ut varmekablene var skylden; når jeg slår på varmekablene lyser det ca et halvt sekund i lampa på regulatoren og så smeller det i sikringsskapet og alt slukker. Badene i borettslaget ble totalrehabiltert for 8 år siden og alt var nytt og alt er gjort av fagfolk. Er det noen som har en formening om hva som har skjedd? Kan varmekablene som ligger i støpen under flisene og som har fungert i 8 år bare plutselig få jordfeil? Eller kan det være en annen grunn til at jordfeilbryteren slår ut når jeg slår på varmekablene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, varmekabler kan desverre plutselig utvikle jordfeil, ofte fordi fuktighet har trukket inn i kabelen.

Det går ann å reparere jordfeil, men det vil innebære å ta hull i gulvet, og dessuten koste noen kroner, jeg ville ikke gjort det på en 8 år gammel kabel.

Lenke til kommentar

Takker for svar selv om det ikke var så oppløftende... Hadde det vært noe vits å hyre inn fagmann for å feilsøke?

Tror jeg skal ta en prat med borettslaget og spørre om det er mitt eller lagets ansvar å eventuelt utbedre feilen. Gulvet er jo egentlig en del av bygget og arbeidet som ble gjort var i borettslagets regi. Skal også høre om det er kjent om andre har hatt samme feil.

Lenke til kommentar

Det er litt i grenseland om dette er ditt, eller borettslagets problem.

(3) Vedlikehaldet femner òg om nødvendig reparasjon eller utskifting av slikt som røyr, leidningar, inventar, utstyr, apparat, tapet, golvbelegg, vegg-, golv- og himlingsplater, skiljevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører med karmar, men ikkje utskifting av vindauge og ytterdører til bustaden, eller reparasjon eller utskifting av tak, bjelkelag, berande veggkonstruksjonar og røyr eller leidningar som er bygde inn i berande konstruksjonar.

Personlig vil jeg si at dette må være å regne som "ledninger som er bygget inn i bærende konstruksjon". De fleste gulv er jo bærende, de bærer i alle fall meg ;-)

Borettslaget kan sikkert prøve seg med at dette er ett "apparat", og at det dermed er ditt ansvar å fixe.

Normalt sett er slikt nedfelt i vedtektene i borettslaget, det kan jo også hende at dere har snillere vedtekter enn hva loven sier.

Dersom kabelen må byttes av deg, ville jeg nok dersom det var mulig, fjernet gulvflisene, og lagt ny kabel oppå den gamle betongen.

Å meisle bort noen cm av hele gulvet, tror jeg blir ett %¤"/¤#§!/! dyrt og støvete prosjekt. Du bør i såfall vurdere om dette er en del av jobben du selv vil påta deg.

Lenke til kommentar

Reparasjon av varmekabelen er en mulighet men det må til søkeutstyr for dette.

Når feilen er lokalisert må noen fliser hugges opp og varmekabelen meisles fram før den skjøtes.

Så langt så vel men problemet er at du får en lapp i membranen i gulvet som er uheldig og en svakhet som over tid kan begynne å trekke vann ned i gulvet.

Så kan du støpe opp er det et bedre alternativ og legge på lavtbyggende varmematte som legges i flislimet eller avrette matta nedi gulvet og legge på ny flis.

Lenke til kommentar

Sansynligheten er meget stor for at det er kabelen det er feil på.

Selve thermostaten er som oftest ikke jordet engang.

At det er kabelnettet fram til kabelen betviler jeg for da skulle jordfeilbryteren ha slått ut uavhengig av om thermostaten var på eller ikke.

Det er nok enten endeavslutninga eller skjøten mellom varmekabelen og kaldenden noe som er typiske feilkilder.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

kan være att kablene kommer opp i et punkt ved guld, slik att du ar et koblingspunkt her. ikke direkte sjeldent att det ble gjort slik før. Har vært borti tilfeller hvor det er dårlig tilkobling slike punkt. kan også være varmgang i tilkobling i termostat, slik att kabler har brent opp rundt termostat.

Om det ligger 2 kabler i gulvet, så er det feil bare på den ene, og du kan da ha noe oppvarming uten hugge opp.

Få en elektriker til å se på det, så konstaterer han fort hvor feilen ligger, er den i kabel og det bare ligger en kabel, så må dette fikses (6000-13000kr) prisen varierer, siden att feilen kan påvises etter 2 min eller 5 timer ved termofotografering, men kommer ann på dybde og hvordan feilen er. og selvfølgelig flistype osv...

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar. Det styres (dessverre) ikke med termostat, men med en Nobø P34 regulator. Den ser hel og pen ut, og jordingen går utenom den. Så feilen er nok i gulvet.

Denne sommeren har jeg hatt veldig lite varme i gulvet. Har sett at det tørker vesentlig saktere i fugene nå enn når jeg har mer varme på til vanlig. Hvis feilen skyldes fuktighet så kunne det kanskje hjelpe å få tørket ut gulvet? Men det hjelper vel ikke hvis det er en fysisk feil på varmekabelen? Satt og tenkte litt på dette og fikk en "tvilsom" tanke: Hva med å koble fra jordingen for å få det til å virke så jeg kunne varme gulvet skikkelig noen dager for å prøve å tørke skikkelig? Men det er vel ikke helt trygt...?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Etter å ha fått spørsmål om hvordan det gikk, så kommer det en liten oppdatering:

Feilen ble reparert raskt og effektivt av M-TEK. De koblet strøm på kablene noen minutter utenom jordfeilbryteren og fant feilen vha termografering og erfaring/mistanke. Problemet var fuktighet i koblingen mellom varmekabelen og tilførselskabelen. De hogde opp to fliser langs den ene veggen og støpen under, fiksa koblingen og la på ny støp. Hele jobben tok vel mellom 3 og 4 timer. Et par uker etterpå kom en flislegger og la på nye fliser, og resultatet er i ettertid så bra at det ikke synes for andre enn de som vet hvor jobben er gjort.

Feilen skyldes iflg M-TEK og varmekabelprodusenten dårlig arbeid og for porøs støp, men de som la kablene sier de har gjort alt riktig...

Hva reparasjonen kostet vet jeg ikke. Det ble dekket av borettslaget, men det er mulig jeg må ut med en liten egenandel. Det er noen flere som har hatt samme feil og borettslaget setter av midler for slikt noen år framover.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dårlig skjøt fra varmekabelleverandørene er ikke noe nytt desværre.

Både Nexans og Kima som er store seriøse aktører på varmekabler har hatt dette problemet.

Men er betongen for porøs, kabelen har krympestrømpe over skjøten og det har kommet såpevann inni betongen dannes dte en alkalisk blanding som spiser opp limet i krympestrømpen og fukt kommer inn i skjøten.

Lurer forresten på hvordan de fant jordfeilen med therografiapparat eller brukte de det kun for å finne skjøten? for en jordfeil i en varmekabel genererer ingen ekstraordinær varme.

Det er tross alt små strrømmer når vi snakker jordfeil i IT anlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde M-tek hos meg. De brukte ett apparat for å kjøre strøm igjennom kablen, søkte med thermofotografering og fant feilen. Så hakket de opp en flis og fikset kablen. Heldigvis har jeg membran i bånn slik at det ikke ble lapping av den.

Jobben tok de 5800,- for, flisa de ødela la jeg selv i etterkant.

Fungerer som bare rakker`n!

Lenke til kommentar

Lurer forresten på hvordan de fant jordfeilen med therografiapparat eller brukte de det kun for å finne skjøten? for en jordfeil i en varmekabel genererer ingen ekstraordinær varme.

Tipper det er for å se hvor kabelen ligger sånn at de vet hvor det skal pigges opp for å utbedre den utifra målingene de gjør.

Lenke til kommentar

Er ikke helt 110% på det tekniske nøyaktig, men har vært med M-tek engang de gjorde det, fordi jeg også var nyskjerrig.

Det de gjør er å koble til VK via en skilletrafo, tror denne også hadde mulighet til å justere spenning. lurer på om de også koblet 1 leder fra skilletrafoen til skjermen på VK, og en til en leder. på den måten ser man på termografiapparatet hvor på kabelen strømen går fra leder til skjerm.

Lenke til kommentar

Man kobler varmekabelen til en trafo ja :)

Så kjøres spenningen opp til det nivået som er nødvendig for å få en strømgjennomgang :)

Dette kan jo enten være fra leder til skjerm eller med lysbue der bruddet ligger :)

Enkelte ganger er det ikke heller ikke nødvendig med trafo.

Endret av Termograf
Lenke til kommentar

Ser det er en del utstyr som kreves for å kunne finne hvor feilen på varmekabel ligger en bare megger og termografiapparat.

Har vært diskusjon på jobben min sammen med termograf der jeg står på mitt når det kommer til feilsøking med bare megger og termografiapparat og det ser ut som jeg har rett.

Men artig å få litt mer innsikt i hvordan det kan gjøres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med en megger kan du stort sett finne utav om det er en feil, enten brudd eller kortslutning mot jord.

Er man heldig kan man klare seg med kun termografikamera, men ikke alltid.

Man kan også kjøre opp spenning mellom f.eks fas og skjerm, men man kan faktisk risikere å ødelegge kabelen enda mer når man ikke har noen mulighet for å justere spenningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...