sverrho Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Hei! Jeg er for tiden på utkikk etter nytt anlegg i stua, og hadde håpet på noen gode tips fra forumets eminente eksperter :-) Merk: Selv om jeg (tilsynelatende) har et noe romslig budsjett, er jeg ikke fanatisk opptatt av at lyden skal være absolutt perfekt. Jeg vil ha et anlegg som spiller bra og som gir godt med "trøkk", men pris er viktigere for meg enn det perfekte lydbildet. Likevel ønsker man selvfølgelig best mulig for pengene ;-) Jeg har følgende krav: - Skal mininum ha reciever, front-, center- og bakhøytalere - Absolutt makspris 40.000, ink alt (også kabler og annet tilbehør) - Skal brukes til ca 60% film og 40% musikk - Det må buldre ordentlig når tanksen kjører forbi i filmen, men utenom det er det viktigst at musikken låter bra. I tillegg har jeg følgende ønsker/spørsmål: - Jeg synes egentlig det er litt galskap å bruke 40.000 på et anlegg, men ser samtidig at jeg ikke blir fornøyd med noe til 5.000. Spørsmålet er om det finnes en gylden middelvei her. (Det gjør det vel alltid...) Hvis jeg slipper unna med under 30.000, hadde det vært supert! :-) - Som lydkilde brukes primært mediacenter-PC med digital (optisk) utgang. Jeg har hørt at så lenge lydkortet bruker den optiske lydutgangen, spiller ikke kvaliteten på lydkortet noen rolle, kun kvaliteten på "dingsen" som gjør de optiske (digitale) signalene analoge. Stemmer dette? I så fall er det vel greit å bruke recieveren til dette? - I tillegg må jeg ha noe til å spille av film på, og her har jeg 3 valg: --- Bruke min eksisterende, nokså enkle, Pioneer DVD-spiller inntill videre --- Kjøpe ny BD spiller --- Kjøpe PS3 og bruke denne som DVD/BD spiller. Noen som har synspunkter på hvordan PS3 egner seg som spiller? Tenker både på brukervennlighet og selvfølgelig kvalitet. (Mener å ha hørt en del steder at PS3 skal være en ganske grei spiller?) Det tror jeg var det viktigste. :-) Jeg har selvfølgelig en masse annet utstyr som skal kobles til recieveres, så det må være godt med koblinger på baksiden, men det regner jeg som en selvfølge... Da til tusenkronersspørsmålet: Er det noen som har noen tips eller råd å komme med når jeg skal på handletur? Er det forresten noen andre butikker enn Hi-Fi Klubben og Oslo Hi-Fi Center som er verd å besøke? På forhånd takk for alle svar! :-) Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Du kan ta en tur innom Hifihuset og sjekke hva du får for 30k der. Yamaha fungerer veldig godt, om budsjettet holder til Meridian er det veldig bra! Onkyo er også en vinner i dette prissegmentet. Jeg ville lagt mest i frontene, siden musikk er viktig for deg. Utover det synes jeg ikke det er galskap å bruke 2-40k på anlegg. Ingen stusser om du bruker 500k på en bil, men bruker du 1/10 på underholdning i stua er det mange som lurer... (Eksempel fritt kopiert fra Nasciboy) Jeg ville også hørt på så mange surroundanlegg/musikk-surroundanlegg som du kan. Dette vil fortelle deg en del om hva du vil ha av lyd, som f.eks oppløsning, klangkarakter, etc.. Rett og slett en liten lærerunde for å finne dine egne preferanser. Lenke til kommentar
sverrho Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Hei! Jeg var en tur på Hi-Fi Huset i går, og så (hørte) på nytt anlegg. Fikk meget god veiledning og hjelp av André (er det ikke det han heter?), og er svært fristet til å gå for følgende: - Monitor Audio RS6 fronthøytalere - RSLCR senter - RSFX bak (Eventuelt BRFX av hensyn til økonomien... Synspunkter her tas imot med takk ) - RSW-12 sub (Eventuelt snakket han om en annen. Husker ikke navn/merke, men det var den som var tilkoblet under demoen. Den var 1500 rimeligere, og vissnok bedre ca 15% av tiden. De resterende 85% av tiden var vissnok RSW-12 best. Tar gjerne synspunkter her og, hvis noen har noe fornuftig å si) Men, det jeg er mest usikker på er valg av reciever. Det står mellom en ny RX-V1900 eller en (vissnok) ubrukt men eldre RX-V3800. Ut ifra Yamaha sine sider, ser det ut som de er nokså like. V3800 har 140W per kanal istedet for 130W, samt nettverkstilkobling som jeg ser som en god fordel. Dessuten kommer den med ekstra fjernkontroll for sone 2 og 3. Tviler på at jeg noen sinne får bruk for sistnevnte, men det er jo en kul gadget. ;-) V1900 har halvparten så stor THD (0,02% vs 0,04%), men dette sier meg egentlig ingenting annet enn at lavest mulig tall er bra. Utgjør dette noen reel forskjell? Desuten ser fjernkontrollen til V1900 mye bedre ut enn den gamle versjonen (som følger med til V3800), men det er flisespikkeri. Jeg sparer ca 2000,- på å gå for RX-V3800, men så er det en ett år eldre modell og ikke splitter ny (som jeg normalt sett er villig til å betale litt for). Er den så mye bedre at jeg burde gå for den? Hvis jeg gikk for komplett MA silver-serie (RS6 AV) og RX-V1900 skulle jeg få det hele for 28.800. Hvis noen mener det er bedre kjøp i denne prisklassen, er det bare å rope ut! Alle kommentarer mottas med takk! Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Høres ut som du har fått et meget godt tilbud fra André. 1900 eller 3800 blir litt smakssak, jeg kjenner ikke forskjellene der, men det er vel et spørsmål om litt ekstra kraft kontra litt nyere teknologi.. Jeg tror jeg ville valgt 3800 pga kraft og større strømforsyning. Monitor Audio er gode saker i alle fall, og spiller meget overbevisende sammen med Yamaha. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Personlig hadde jeg ihvertfall vudert en reciver med audessey romkorreksjon, det virker hakket vassere enn yamaha sin variant. Rent lydkvalitetsmessig er det neppe vesentlig forskjeller, går nok mest i effekt og funksjonalitet. I din prisklasse, så hadde jeg ihvertfall vurdert 2 Subber, og en korreksjonsenhet som feks den fra SVS. Det gjør det vesentlig enklere å få en flat og fin bassrespons, og det vil vi jo gjerne ha AtW Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Hvis du vil ha noe som ser bra ut (evt ikke ser) og gir bra trøkk. Ville jeg uten tvil gått for BOSE! Når jeg tenker meg litt om, er jeg usikker på om 30k er nok. Men mener at du har 1-2 anlegg å velge mellom da. Det er helt ekstremt god lyd i disse anleggene, lite plass tar de også! Lenke til kommentar
sverrho Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 Da tror jeg det blir full pakke RS6 AV og RX-V3800. Forhørt meg litt rundt, og også hørt på flere andre anlegg, blandt annet hos HiFi-Klubben, men ingenting kommer opp mot RS6. BOSE gir fin lyd, men er likevel ikke samenlignbart med RS6. Dette er selvfølgelig bare min mening etter hvilken type lyd jeg liker, og jeg vet det er andre som er helt uenige, men jeg mener BOSE koster mer enn det smaker (både i tap av lydkvalitet og i økt pris) med mindre plassen er veldig vesentlig. Men takk for alle tips. :-) Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Bose gir vel ikke helt kongelyd heller.... De eneste jeg har hørt positive ting om Bose fra er stort sett de som mener at utseendet er viktigst. RS6 og Yamaha blir konge, og jeg tror du kommer til å bli meget godt fornøyd. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Jeg tror BOSE er perfekt i forhold til utgangspunktet. Det ser bra ut og spiller massivt og høyt! Lyd kvaliteten skal også være av den bedre sorten! Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Vel, det er plasseringsvennlig, har høy WAF og spiller muligens høyt, men lydkvaliteten? Strengt tatt har trådstarter allerede bestemt seg, og det er for et vesentlig bedre alternativ. Lenke til kommentar
sverrho Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 Når min mor, som setter stor pris på design, skal ha nytt anlegg om ikke så lenge, er nok BOSE tingen, men jeg tror ikke man finner mange HiFi entusiaster med BOSE i stua. (Med mindre selvfølgelig det er en kone med i bildet som ikke er så lett å overtale ) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Når min mor, som setter stor pris på design, skal ha nytt anlegg om ikke så lenge, er nok BOSE tingen, men jeg tror ikke man finner mange HiFi entusiaster med BOSE i stua. (Med mindre selvfølgelig det er en kone med i bildet som ikke er så lett å overtale ) Akkurat det trenger ikke å bety noe, sammenhengen mellom hva hi-fi-entusiaster bruker og kvalitet er ikke allitd så stor. AtW Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 At entusiastene ikke har det, betyr jo ikke at kvaliteten ikke er god! Selvfølgelig, når man har egne lydprosessorer til 10k i tillegg til forforsterker, forsterker, avspillingsmedie og x antall høytalere og suber, så blir lyden bedre og tåler mer.. Men for "mannen i gata" vil BOSE trolig være det mest optimale. Iallefall hvis det er snakk om til stuebruk.. De spiller noe helt vanvittig! Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Agree to disagree.. Jeg skjønner ikke logikken din - det er da ingen som har sagt her at trådstarter skal ha "lydprosessorer til 10k i tillegg til forforsterker, forsterker, avspillingsmedie og x antall høytTalere og suber"! Det er snakk om å ikke la lydkvaliteten lide fordi man absolutt skal ha noen småtasser hengende på veggen fordi madammen sa at sånn skulle det være! (Satt på spissen, sånn at ingen blir forarget her) De fysiske begrensningene i et slikt system kan man ikke kompensere for, og med et vanlig surroundoppsett ift antall høyttalere og en god reciever med en skikkelig strømforsyning så kan Bose gå å legge seg. Men - Bose er flott til sitt formål, men det var ikke det formålet trådstarter var ute etter. Om man vil betale mye for design og størrelsesreduksjon på bekostning av lydkvalitet - go for it! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Det må buldre ordentlig når tanksen kjører forbi i filmen, men utenom det er det viktigst at musikken låter bra. Sånn jeg ser det, så vil bose passe perfekt! Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Har du hørt Bose? http://www.firstadopter.com/fa/archives/001749.html Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Ja, hadde det på jobben + jeg kjenner daglig leder i bose butikken i Stavanger Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Vil anbefale deg å gå for RS8, du får det lille ekstra, sto mellom RS6 og RS8, angrer absolutt ikke på kjøpet mitt! ~ Mortis360 Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Ja, hadde det på jobben + jeg kjenner daglig leder i bose butikken i Stavanger Jeg skulle tydeligvis tatt turen innom da jeg var der for to måneder siden. Jeg har tilgode å høre Bose overbevise, men det er en stund siden jeg hørte Bose sist, så det kan ha skjedd ting. Ørene mine er stort sett fri for fordommer, men jeg er litt skeptisk grunnet vekslende opplevelser med blant annet headsettet til Bose med støydemping, som skuffet litt. Det er forsåvidt på siden av topic, og på siden av mine opplevelser med anleggene til Bose. Lenke til kommentar
sverrho Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Missforstå meg rett.... Jeg har selv BOSE i bilen (Audi), og er svært fornøyd med det der. Jeg vet også at BOSE leverer super lyd, og har selvsagt vært innom å hørt på dette også før jeg valgte anlegg. Grunnen til at det ikke ble BOSE, er rett og slett at mitt øre synes det er bedre lyd i Monitor Audio sine høytalere. Men som vi alle vet, er jo oppfatningen av lyd så individuell at jeg er helt sikker på at andre synes BOSE låter bedre. MEN: Nå er anlegget i hus! Det ble full RS6 AV pakke (front, center, bak og sub), samt Yamaha RX-V3800 reciever. (Venter fortsatt på reciever, så har ikke fått testet for fult enda.) Takk for tips og hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå