CSSSK Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Har nå et rimelig komplett vannkjølingsutstyr liggende. Det består av en Black Ice Pro, en AMD Pro vannblokk, Sicce Nova pumpe (800l/t), koolnace gpu og chipset-kjøler. Har kobla kjørt med kun cpu-blokka og 3/8" slangedimensjon til nå, men nå har jeg fått resten av vannblokkene. Jeg lurer rett og slett på om det vil hindre sirkulasjonen mye hvis jeg kobler på koolance blokkene i serie? Da må jeg jo ha en bit 1/4" slanger mellom de. Når jeg ser på åpningen på niplene på cpu-blokka så kan da ikke de være mer enn 6mm uansett!? Og det er jo ikke mange cm med 1/4 slange det er snakk om. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke finner noen Y eller T kobling som skifter fra 1/4" til 3/8" dimensjon. Har sett at det er en del på forumet her med god peiling på fysikk, så er det noen som gidder å svare så hadde det vært fint Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Lite fysik: Flödesresistansen är idealt sett omvänt proportionell mot radien upphöjt i fyra. En hälften så tjock slang bromsar 16 ggr så mycket, per längdenhet! Vad betyder det för dej? Redan en radiator och kylblock bromsar flödet en del. Frågan är hur lågt flöde du kan ha innan kylningen blir lidande. Jag vet inte, men gissar att gränsen går någonstans under 250 liter/h. Du bör kunna seriekoppla båda radiatorerna utan att kyleffekten blir lidande. Testa och kolla tempen om du vill... Skulle det inte räcka så kan du parallellkoppla radiatorerna. Använd en 3/8" Y-koppling för att dela flödet och sedan förträngningar i direkt anslutning till radiatorerna. På så vis blir nettoflödet genom kylblocken större. Hälsningar Olle Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Har selv et komplett dangerden-sett med en liten sicce-nova pumpe som bare har 400l/t og en løftehøyde på 60cm maks. Kjører riktignok alt i 1/2" dimensjon, men med radiatoren som første punkt etter reservoiret sier det seg selv at vannstrømmen ikke blir allverden. Likevel er det nok i massevis for å kjøle ned pc'en, 32 grader på cpu (xp2200 uklokket) ved normal bruk og maks 40 grader full load. Vannet kjøles ned av en blackice extreme 2 med to 120mm titanvifter gående på full spiker. I tillegg har jeg en 92mm titan-vifte som suger ut varmluft fra kabinettet bak. Loopen er som følger: reservoir -> radiator -> cpu -> gpu -> nb -> reservoir... For å svare på spørsmålet ditt; jeg tror ikke at du senker vannstrømmen kritisk mye ved å koble på så tynne slanger, men at vannstrømmen blir senket , det er ikke å se bort i fra. Har bare et råd til deg, PRØV! Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå