Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

endre slette partisjoner.

Anbefalte innlegg

hei kjøpt en brukt acer aspire 5920g . kjørte totalt recovery. men jeg får ikke muligheten til å slette parisjon! tok kontakt med acer. å de sier dette ikke går...

det skal vell gå? hadde en hp bærbar engang. å da kunne jeg slette eller endre partisjon..

når jeg fikk pc. var partisjonene delt opp i c og d. ca 140 gb på begge. jeg fikk slettet partisojon d i vista under diskbehandling. så jeg sitter nå med en c partisjon med 284.09 gb

har også 2 usynelige partisjoner .

primærpartisjon 3.26 gb

eisa konfigurasjon 10.74 gb.

totalt utgjør dette 297.09 gb. men pc skal ha 320 gb hardisk... er dette normalt. så stort tap av gb.

hvordan kan jeg få slettet partisjon c? har ingen valg på dette ved recovery til fabrikk innstillinger. har cd der wind og acer er.

målet er å få pcn ny. pga jeg har en anelse at det er noe bugs på pc . etter recovery og ny innstallation av fabrikk innstillinger og vista. så viser advance system care 6500 ca feil som den retter opp... samt at pcn henger å har en temperatur på gpu ca 63 grader.

Endret av t81d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
totalt utgjør dette 297.09 gb. men pc skal ha 320 gb hardisk... er dette normalt. så stort tap av gb.

Dette er rett og slett fordi Windows regner disk på en annen måte enn diskprodusentene.

Slik har det vært siden tidenes litt ut på dagen.

1,44 MB disketter hadde ikke mer plass enn 1,38 ifølge Microsoft måten å telle.

Kort fortalt så regner MS disk som om det var RAM

(dvs 1 K = 1024 1M =1024^2 1G = 1024^3 etc)

mens diskprodusentene regner disk etter SI systemet

(dvs K= 1000 M = 1000^2 G=1000^3 etc)

Med 297,09 ifølge MS så har du faktisk 318997958492 byte dvs 319 Giga

Lenke til kommentar

Dette er rett og slett fordi Windows regner disk på en annen måte enn diskprodusentene.

Slik har det vært siden tidenes litt ut på dagen.

1,44 MB disketter hadde ikke mer plass enn 1,38 ifølge Microsoft måten å telle.

Kort fortalt så regner MS disk som om det var RAM

(dvs 1 K = 1024 1M =1024^2 1G = 1024^3 etc)

mens diskprodusentene regner disk etter SI systemet

(dvs K= 1000 M = 1000^2 G=1000^3 etc)

Med 297,09 ifølge MS så har du faktisk 318997958492 byte dvs 319 Giga

takk for det da:)

men hvordan sletter man en partisjon som det jeg spør om.... finnes det egne program som hjeper deg. men hva er risken med å kjøre sånne? har jo 2 recovery cd så uansett burde jeg få gjennopprettet om det skulle bli feil ?

Lenke til kommentar

Joda, visst finnes det program som tillater deg å slette partisjoner. GParted er er gratis Linux basert LiveCD program og så har du Paragon Hard Disk Manager 2009 (betal program). Last ned iso filen til GParted og brenn den til en CD. Start laptopen med GParted CDen i drevet og du skulle kunne slette og endre partsjonene.

De to skjulte partisjonene er en del av Acer sitt recovery verktøy som du får i gang med å trykke Ctrl-F10 eller Ctrl-F11 (mener å huske det var slik) når du ser Acer logoen under oppstart av laptopen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...