Gå til innhold

Ny gaming pc - 6000

Anbefalte innlegg

Hei!

Leiter etter ein ny, stasjonær gaming pc som takler alle og ny spel. Prislappen ligger på rundt 5000-6000kr. Håper på at nokon kan anbefale meg ein god pc.

Vil helst ha Nvidia grafikkort frå 9000-serien.

Rundt 3.0 Ghz prosessor og 3 GB minne. Harddisk er ikkje det viktigeste, men bør minst være rundt 200 GB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke spill er det som skal spilles?

På hvilket oppløsning skal spillet spilles?

Det er litt vanskelig å vite hva du forventer av pcen...

En pc til 5-6k kan ikke f.eks kjøre Crysis på 60fps eller lignende.

Skal du bygge sjøl eller kjøpe ferdig bygd?

Lenke til kommentar
Er det verdt prishoppet å legge litt penger i å oppgradere det oppsettet til en Phenom II X4?

Det er vel verdt det men da går det kankje prisen opp en lapp eller to.

Hvis du skal ha Phenom IIx4 f.eks 955BE bør du gå for Asus M4a79t deluxe eller MSI 790FX-GD70

4GB DDR3 og HD4890. Og hvis du gjør det, så må du også oppgradere PSU.

Det er en kjedereaksjon av prisøkning :O

Lenke til kommentar
Hvilke spill er det som skal spilles?

På hvilket oppløsning skal spillet spilles?

Det er litt vanskelig å vite hva du forventer av pcen...

En pc til 5-6k kan ikke f.eks kjøre Crysis på 60fps eller lignende.

Skal du bygge sjøl eller kjøpe ferdig bygd?

Så lenge pc-en kjører spel som Crysis i 30-40 fps er eg fornøyd.

Det er ikkje dei mest krevande spela eg har tenkt å spela, men litt nyare slik som World in Conflict. Oppløsningen kan være 1280x1040.

Forstår at det ikkje blir ein komplett gaming pc til den prisen, men det skal da gå ann å få ein god gaming pc til 5-6k?

Lenke til kommentar

Er på jakt etter det samme selv. Skal ha ne all-round PC hvor kravet er at jeg kan spille strategispill egentlig. De fleste andre typer spill skaffer jeg meg til konsoll.

hva er den merkbare forskjellen mellom 3 og fire kjerner på Phenom?

Lenke til kommentar

Må støtte tidligere forslag ovenfor om The Conquerer. Tror knapt det er mulig å få bedre balansert rigg til den prisen.

Sitter faktisk selv med en Phenom II X3 720 BE, men med annet skjermkort (GTS 250) og hovedkort da jeg oppgraderte en HTPC (som også brukes til å spille med på 40'' 1920 x 1080 skjerm). Godt fornøyd med løsningen, den har overtatt som primært spillmaskin.

Lenke til kommentar

Altså the Conquerer har en AMD prossesor med 3 kjerner, alle de tre kjernene kjører på 2.8ghz. Men med riktig hovedkort og kjøler kan du fort "overklokke" den til 3ghz++.

Radeon HD4870 skjermkortet er den nest kraftigste av Ati sine skjermkort med en kjerne. Den kjører fint nye spill på high.

Endret av No_oN
Lenke til kommentar

Ghz kan vi i dag kun bruke til å sammenligne CPU-er (prosessorer) i samme serie (og knapt nok det). Ellers er Phenom II X3 720 BE en trekjernes CPU på 2,8 Ghz. Men for å sammenligne CPU-er er vi faktisk nødt til å bruke tester, en CPU på 2,6 Ghz kan yte bedre enn en på 3,3 Ghz. Så stol heller på at dette er omtrent den beste CPU-en du kan få innen budsjettet.

Satt opp en grafisk sammneligning mellom noen alternativer på bakgrunn av tester i Tech Report og AnandTech. X3 720 BE er den rimeligste CPU-en her.

post-26625-1248859666_thumb.png

Ellers så avhenger spillytelse i stor grad av GPU (skjermkort), og i mindre grad av CPU. Derfor kan man gjerne spare noen kroner på CPU og heller bruke de på skjermkort. Jevnt over gir ATI bedre ytelse for lavere pris enn nVidia, men forskjellene er ikke særlig store. HD 4870 er meget bra ytelse til 1 300 kr, men legger du til 300 kr kan man få et HD 4890 kort som gir ennå litt mer ytelse. nVidia 9000 serien grafikkort er old times i dag, og lages ikke lengre, så glem det. Ytelsesmessig blir de også slått av omtrent alt fra 900 kr og oppover.

AnandTech har en grei test for sammenligning

Alternativene til HD 4870 er nVidia GTX 280/GTX 260 som begge er dyrere i pris.

Minnemengde er 4 GiB, da som 2 x 2 GiB. 3 GiB er bare tull å kjøpe, fordi det er en tåpelig kombinasjon. Med 32-bits OS får du ikke utnyttet 4 GiB, men etter min mening har det ingen hensikt å bruke 32-bits OS lengre. Men Win 7 som lanseres i høst er 64-bit eneste fornuftige alternativet etter min mening.

Edit:

Å bygge en PC er ikke vanskelig om man tar seg tid, leser noen guider og manualene. Da jeg skrudde sammen min første for en ca 18 år siden var det særdeles lite tilgjengelig av denne type info, men det gikk da greitt.

Men har du en venn/kjenning med brukbar kunnskap så kan det være fornuftig å be om litt hjelp. Jeg har bistått flere av mine nevøer på denne måten.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...