Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mange forskjellige BSODer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere som har vært inne på det her - ofte er problemet minnebrikkene. Har du noen andre

liggende du kan prøve? Sitter de skikkelig? Sjekk Bios oppsettet - les anbefalinger for hovedkortet osv osv..Min erfaring er at det i 9 av 10 tilfeller er minnebrikkene

problemet relateres til.......Tips...Å sende PC'n til rep koster mer enn å bytte minnebrikker

Endret av datafeilen
Lenke til kommentar

Har hengt litt på asus support forum, hovedkort-seksjonen.

Der anbefales det stadig, i lignende tilfeller, å ta ut bios batteri og flytte på jumperen, i 10 min.

Dette har noe med hvordan cmos registrerer komponenter..

Kan ikke si jeg har trengt å gjøre noe slikt selv, men det er nok et gyldig poeng.

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

Skal gjøre det nå :) Så skriver jeg litt mer her i kveld regner jeg med!

Må si tusen takk til alle dere som har hjulpet meg med dette, selvom jeg ikke har kommet så mye lengere, så har jeg hvertfall eliminert noen ting som kunne være feil!

Håper dere gidder å hjelpe meg videre :)

Lenke til kommentar

Nå aner jeg ikke hvordan du går frem når du prøver å finne ut av dette, men

her er sånn ca hvordan jeg ville gjort det.

A) Finn ut om det er hardware eller et Software (OS) problem

Dette er enkelt...Bare boot opp fra en linux boot disk..F.eks Ubuntu live CD og lek deg med denne..Dette forutsetter dog at du har en Live CD tilgjengelig..men siden du har nett..

og kanskje tilgang til en USBSTICK..bør dette være en smal sak..

Ingen feil her..vel da vet du jo at det er noe krøll med windows installasjonen din sett opp mot den hardware du har nå...Husk at når windows installeres settes det jo en del

settinger,drivere lastes inn osv..som OS'et bruker iht. den hardware du hadde ved installasjonsøyeblikket...jeg gjentar..som du hadde ved installasjonsøyeblikket!

bytter du noe essensiell hardware kan OS'et få skikkelig hikke.........

B) Du fikk ikke pc'n til å være stabil når du kjørte live cd..vel da må vi sjekke hardware

1. Gå inn i Bios - set alt default.

2. Ta vekk ALT av utstyr du har koblet til hovedkortet

3. Koble kun til strøm og EN minnebrikke

4. Ikke koble til skjermkort, bruk integrert om du har det, kun skjerm,tastatur og mus tilkobles.

5. Koble til kun DVD spiller - ikke HD - Boot fra denne med f.eks en Linux live distro

6. Se om maskinen oppfører seg stabilt..gjør den det..skru av legg til en minnebrikke til..

7. Gjenta 5-7 inntil det event. feiler, eller alt er ok..

8. Når 7 er klart kobler du til skjermkortet du har..boot igjen fra DVD..sjekk om det er stabilt..

9. Koble til HD - boot fra denne...

Du bør i løpet av denne seansen kunne klare å få et godt bilde av hvordan og når feilen oppstår.. Er det OS relatert..ja så dunker du inn windows på nytt..er det hardware..vel da kvitter du deg med den delen som gjør at ting går til h...

Jo mer systematisk du er - jo lettere er det å finne frem til feilen..så husk å holde orden...

Lykke til :thumbup:

Endret av datafeilen
Lenke til kommentar

Vel, må si jeg har en kaotisk måte å gjøre det på, men kan nå si at det IKKE har med minnet å gjøre. Kjørte igjennom Memtest og fikk 0 feil (dette utelukker da at det er noe galt med minnet?).

En annen ting jeg har lagt merke til er at det er ustabilt nett... Og jeg skal ta ut nettverkskortet (D-Link DWA-547) nå.

Har jo oppdatert driverene til kortet fra Atheros (en tsjekkisk side?) hvor jeg også har lastet ned drivere til en trådløs USB-dongle før.

Jeg har en følelse for at jeg må reinstallere Vista, men først skal jeg oppdatere BIOS og fjerne nettverkskortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...