Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mulig rift i menisk

Meg8

Anbefalte innlegg

Hei.

Er en gutt som har fått påvist en mulig rift i bakre horn i mediale menisk. Etter 6 mnd. med en leddbåndsskade kunne MR påvise at menisken sliter også.

Har fått opptreningsprogram av min fysioterapeut. Det handler i all hovedsaklighet om å styrke musklene rundt kneleddet.

Mitt spørsmål er: kan en rift i en menisk leges? Jeg har hørt av flere at den ikke kan det. Hvis ikke, hva er da vitsen med å trene opp musklene rundt? Kan jo spørre min fysioterapeut, men han er på ferie om dagen..

Er veldig i tvil om muligens en operasjon burde vært gjort..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg lege, elller noe i nærheten, men kan fortelle hvordan min opplevelse med trøbbel i menisken gikk.

Kort fortalt. Jeg endte opp med full lås av venstre kneledd. Meniksen var del i to, der den ene delen låste leddet. Fikk operasjon dagen etter.

Siden jeg var såpass ung (20 år), og "kuttet" var så rent. Bestemte kirurgen for å sy de sammen igjen. Det medførte krykker i noen måneder og en del opptrening. Siden det var større sjanse for at menisken kunne ryke igjen, etter dette.

Nå er det snart et år siden og jeg kan ikke lenger kjenne antydning til trøbbel i menisken. Jeg vet ikke om din rift kan sammenlignes med mitt tilfelle. Men siden disse to delen nå har vokst sammen, vil jeg tro din rift også kan det?

Det som hjalp meg mest, etter at jeg igjen kunne bøye kneleddet, var slakkline. Her får du virkelig trent støttemuskulatur i kneet, såvell som balanse. Uten å belaste menisken noe særlig.

Hør også med fysioterapeuten din hva som hjelper. Jeg fikk en del strøm uken etter operasjonen, men da var det rimelig lite bevegelse i leddet også.

Om du vurderer opersjon, er det like greit å sette seg på listen nå. Jeg var heldig som fikk dette akutt, for om det ikke var det er det opp til et års ventetid.

Lenke til kommentar

Grunnene til at jeg er så usikker er flere.

For det første så går det helt fint å trene lett med ball, slå noen pasninger og skyte lett. Tror også jeg nesten kunne spilt fullt fotball om jeg hadde fått lov.

Men jeg får ofte vondt om jeg vrir kneet rolig og kontrollert utover, ved ettbens knebøy og spesielt når jeg sitter på huk. Dette tyder vel på at noe er galt.. Også en del sittesmerter..

Fysioen min har sagt at vi skal prøve å trene styrke litt, for å se. Flere fotballtrenere og lagledere mener derimot at jeg burde operere. Har nå satt opp time hos ortoped for en best mulig vurdering.. Får se da, men det er utrolig vanskelig når jeg får så mange forskjellige råd.

Vil jo helst unngå operasjon, men tar det selvfølgelig om det er det beste alternativet...

Lenke til kommentar
  Meg8 skrev:
Men jeg får ofte vondt om jeg vrir kneet rolig og kontrollert utover, ved ettbens knebøy og spesielt når jeg sitter på huk. Dette tyder vel på at noe er galt.. Også en del sittesmerter..

Akuratt dette hadde jeg også. Kjenner meg veldig igjen slik du beskriver det. Anbefaler deg å ta det mest mulig med ro. Det er noe drit om du virkelig skulle ødelegge menisken din, og eventuelt måtte fjerne den.

Så lenge det er belastning i rett vinkel på kneet kjente ikke jeg noe heller. Men om jeg eksempelvis stod på et ben og måtte holde balansen ved å vrikke på kneet, kunne jeg knekke helt sammen.

Jeg vet ikke hva de gjør om de opererer deg, men regner med de bare syr igjen riften. Tar sikkert litt tid før du er 100% igjen, men det er verdt det.

Du tenker ikke over hvor sårbart det er, før du sitter der med ødelagt kne. Operasjonen går også fort som fy. Var ut og inn på dagen. Har bare 3 små arr i kneet, etter kikkhullsoperasjonen.

Lenke til kommentar

Har heller ikke lyst til å operere, om det er til å unngå.

Samtidig har jeg jo et sterkt ønske om å komme tilbake på fotballbanen så fort som mulig, 6 måneder er lang ventetid.. I tillegg så ønsker jeg et optimalt kne når jeg slutter å spille fotball, slik at jeg kan sitte på huk, ta tunge løft etc. Det kan jeg ikke slik kneet mitt er i dag.

Så er det vanskelig å si hva som er best: operasjon eller kun opptrening...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...