Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger ny sekk til studiene: Bergans XO 35?

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger ny sekk til høsten. Jeg trenger en romslig sekk som har plass til laptop, skolebøker og diverse. Det må også være mulig å stramme inn sekken når jeg ikke har så mye i den. Jeg har en Acer Aspire 5810T (15,6" widescreen) som sekken må ha plass til.

Er det noen som har forslag?

Har selv sett på Bergans XO 35, men i produktbeskrivelsen står det ingenting om plass til laptop. Er det noen som har erfaringer med denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Så på sekken, XO 35, står for 35 liter. det var den største sekken av utvalget de hadde for skolesekker. I tilleg er det en grunn den ligger under "Skolesekker" så ja, det er nok plass til din data. Står også : Stort hovedrom med plass til A4 perm, får du plass til en sånn perm, klarer du nok å i hværstefall presse nedi den laptopen :) Jeg er ikke noen "sekkexpert", men det bør gå.

Lenke til kommentar
Hei!

Trenger ny sekk til høsten. Jeg trenger en romslig sekk som har plass til laptop, skolebøker og diverse. Det må også være mulig å stramme inn sekken når jeg ikke har så mye i den. Jeg har en Acer Aspire 5810T (15,6" widescreen) som sekken må ha plass til.

Har selv sett på Bergans XO 35, men i produktbeskrivelsen står det ingenting om plass til laptop. Er det noen som har erfaringer med denne?

Jeg har brukt en sekk jeg kjøpte på datakjeden for ca 2 år siden. Den heter Case Logic og er veldig grei til skole/laptop bruk. I tilegg har den livstidsgaranti. Det vil si at om glidelåsen blir ødelagt er det bare å stikke innom din nærmeste datakjedebutikk og få en ny. Billig og god. Anbefales sterkt.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Bergans XO 35 i snart 2 år med først en 15,4" laptop, og nå en 15,6" laptop. PC'n passer fint oppi, og det er masse plass til alt mulig annet du vil stappe oppi der. Er veldig fornøyd og ville gått for den igjen om jeg måtte :p

Lenke til kommentar
Hei. Så på sekken, XO 35, står for 35 liter. det var den største sekken av utvalget de hadde for skolesekker. I tilleg er det en grunn den ligger under "Skolesekker" så ja, det er nok plass til din data. Står også : Stort hovedrom med plass til A4 perm, får du plass til en sånn perm, klarer du nok å i hværstefall presse nedi den laptopen :) Jeg er ikke noen "sekkexpert", men det bør gå.

Tviler ikke på at jeg får plass til laptopen. Jeg vil bare ha en sekk som er beregnet for laptop, som har et eget rom, godt polstret, kun for laptop.. Vil ikke at den skal ligge å dingle sammen med alt det andre jeg har i sekken.

Har også sett litt på Bergans XO Business. Den er hvertfall beregnet for laptop. Er det noen som har prøvd denne? Holder det med 30 liter?

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har brukt en sekk jeg kjøpte på datakjeden for ca 2 år siden. Den heter Case Logic og er veldig grei til skole/laptop bruk. I tilegg har den livstidsgaranti. Det vil si at om glidelåsen blir ødelagt er det bare å stikke innom din nærmeste datakjedebutikk og få en ny. Billig og god. Anbefales sterkt.

Den sekken du anbefaler ser jo forsåvidt greit ut på bildet, men leser lenger ned at den kun er 8-9 cm i dybden. Får vel ikke plass til så mange bøker når du har laptopen i?

Lenke til kommentar
Hei!

Den sekken du anbefaler ser jo forsåvidt greit ut på bildet, men leser lenger ned at den kun er 8-9 cm i dybden. Får vel ikke plass til så mange bøker når du har laptopen i?

Jeg har brukt den gjennom 3 år med videregåendeskole og det har fungert utmerket. Men såklart om en skal ha med veldig mange bøker + laptop kan det bli litt trangt. Liker spesielt det separate rommet for laptop. Det er utformet på en slik måte at sekken kan ta en støyt uten at det går utover laptop. I tilegg er det rom for mobil på den ene reimen, og ipod med utttak bak. Har alltid med meg denne sekken når jeg er ute å reiser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nøyaktig den sekken du nevnte i første post (kjøpt for 2 uker siden) og den har en egen "lomme" i hovedrommet hvor man kan oppbevare laptop ja, men utover dette er det ingen beskyttelse som jeg kan se. Ingen spesiel polstring av noe slag bortsettfra lommeveggen som skiller laptopen fra bøkene, dette skillet går også bare halvveis opp fra bunn slik at toppen av pc kan muligens være utsatt for merker fra bøker om du ikke strammer inn og "skreddersyr" sekken til din utstyrsmengde.

Det at den kun er 8-9 cm i dybden stemmer ikke, dette må i tilfelle være når bunnplaten i hovedrommet er brettet opp. Bretter man den ned slik at hovedlommen får "gulvstøtte" utvides sekken til godt over 20 cm i dybden (fra front til bak) alene, ser også muligheter for å utvides ytterligere eller stramme inn om det ikke er nødvendig med så stor plass.

Ytterrommet er noe mer begrenset (7-10 cm?), men er også her mulighet til å utvide en del. Justeringsmulighetene er mange på denne sekken og kan varmt anbefale den så langt :) Dog om du er redd for mulige merker på bærbar pc fra bøker ville det muligens vært lurt å skaffe en tynn oppbevaringsmappe for laptop som jeg tidligere har sett fulgt med i andre Bergans-sekker (men som ikke var med i denne). Jeg har for min del strammet godt inn slik at ting sitter godt på plass og har ikke opplevd noe skader/merker av noe slag så langt. Men så er det jo ganske tidlig på året og da :)

Endret av Constant
Lenke til kommentar
Wall of text

Det følger da med oppbevaringsmappe, om ikke du har fått det må det ha vært en feil.

Er du sikker på dette, Kapli? Har nå vært på 3 forskjellige, uavhengige steder hvor de selger denne sekken (Bergans XO 35 Pinstriped som jeg har) og alle stedene har de sagt at det ikke følger med noen oppbevaringsmappe til laptop i denne modellen. Har også kikket selv ned i samtlige sekker i butikk og de var alle tomme :)

Lenke til kommentar

Det var da veldig synd, fulgte med da jeg kjøpte den for ca. 1 år siden.

Edit: Ja ser på bergans sine sider nå, det virker som om det er en ny modell hvor de har gjort den til en sekk som ikke er så veldig rettet til laptopper, veldig dumt egentlig fordi det passet ganske bra sammen.

Endret av Kapli
Lenke til kommentar
Det var da veldig synd, fulgte med da jeg kjøpte den for ca. 1 år siden.

Edit: Ja ser på bergans sine sider nå, det virker som om det er en ny modell hvor de har gjort den til en sekk som ikke er så veldig rettet til laptopper, veldig dumt egentlig fordi det passet ganske bra sammen.

Nja, har selv en 2 år gammel (VELDIG slitt) Bergans XO 35 sekk hvor det fulgte med oppbevaringsmappe for laptop og var da spesielt beregnet på dette, og eneste forskjellen i oppbevaringsmulighetene for laptop fra den til denne nye er oppbevaringsmappa som mangler. Ellers er "laptop-lommen" helt lik. Ser ut til at man må gå til innkjøp av egen oppbevaringsmappe bare :)

Lenke til kommentar

Hei hvilken butikk kjøpte du sekken i , ser etter den samme sekken , men har ikke funnet den ennå.

Jeg har nøyaktig den sekken du nevnte i første post (kjøpt for 2 uker siden) og den har en egen "lomme" i hovedrommet hvor man kan oppbevare laptop ja, men utover dette er det ingen beskyttelse som jeg kan se. Ingen spesiel polstring av noe slag bortsettfra lommeveggen som skiller laptopen fra bøkene, dette skillet går også bare halvveis opp fra bunn slik at toppen av pc kan muligens være utsatt for merker fra bøker om du ikke strammer inn og "skreddersyr" sekken til din utstyrsmengde.

Det at den kun er 8-9 cm i dybden stemmer ikke, dette må i tilfelle være når bunnplaten i hovedrommet er brettet opp. Bretter man den ned slik at hovedlommen får "gulvstøtte" utvides sekken til godt over 20 cm i dybden (fra front til bak) alene, ser også muligheter for å utvides ytterligere eller stramme inn om det ikke er nødvendig med så stor plass.

Ytterrommet er noe mer begrenset (7-10 cm?), men er også her mulighet til å utvide en del. Justeringsmulighetene er mange på denne sekken og kan varmt anbefale den så langt :) Dog om du er redd for mulige merker på bærbar pc fra bøker ville det muligens vært lurt å skaffe en tynn oppbevaringsmappe for laptop som jeg tidligere har sett fulgt med i andre Bergans-sekker (men som ikke var med i denne). Jeg har for min del strammet godt inn slik at ting sitter godt på plass og har ikke opplevd noe skader/merker av noe slag så langt. Men så er det jo ganske tidlig på året og da :)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt XO 35 gjennom hele videregående og ett års studie, og er kjempefornøyd (har brukt Bergangssekker helt fra barneskolen). Det stemmer som andre sier her at den lomma til pc bare går halvveis opp, men i den sekken jeg kjøpte fulgte det med en sånn mappe til pc. Jeg brukte den mappa relativt sjeldent, og det var ingen "skader" på pc-en fra bøker eller noe sånt. Så lenge man strammer inn på sekken, så er det ikke så mye som skal slenge rundt oppi der.

Ang. Business, så er det veldig bra at den har eget pc-rom. Men som navnet tilsier, er den beregnet på folk som jobber, og som bare skal ha med pc og noen få mapper. For vgs-elever og studenter er det XO 35 som anbefales. Har jobba to år i sportsbutikk, hvor vi solgte Berganssekker, og det var disse rådene vi ga våre kunder, på bakgrunn av info fra Bergans.

Så hvis jeg var deg ville jeg gått for XO 35, og eventuelt kjøpt en mappe til pc-en i tillegg hvis du er bekymret for riper på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...