Gå til innhold

Gaming-PC, vannkjøling, 30-50k?

Anbefalte innlegg

Hei Hardware forum!

Jeg går rett på sak. Har i det siste lekt med tanken på å bygge/kjøpe en PC, med et budsjett på 30 000-50 000kr. Jeg ser for meg et digert kabinett, med stilig og effektiv vannkjøling, og så mange grafikk-kort og RAM-brikker som det er mulig å døtte inn. Flere vil kanskje si at å bruke 30-50k på en PC er bare tull? Men men :p

Har ikke vært PC-bruker i så altfor mange år, og det mest "avanserte" jeg har vært borti var oppgradering av PCen min. Byttet hovedkort, CPU, RAM, grafikk-kort. Så såpass er jeg i stand til å gjøre selv xD Vannkjøling har jeg derimot aldri vært borti. Og jeg har egentlig alltid følt meg som en analfabet når det gjelder hardware -_-

Uansett. Dersom jeg ikke skulle gjort det selv, finnes det noen butikker som spesialiserer seg på syke Gaming oppsett osv, som jeg kunne bestilt custom PC fra? Eller finnes det kanskje privatpersoner på dette forumet som tar på seg slike oppdrag? ;)

Og hvilke deler ville DU kjøpt dersom du hadde 50 000kr du kunne bruke på PC?

Vis meg oppsettet på din våte drøm! Hehe.

Hilsen

Scud.Nor

PS:

-Har ikke planer om å overclocke, har aldri gjort det før, og forstår såvidt konseptet, lol.

-AMD eller Intel basert? Har ikke peiling. Dette er opp til hva dere foretrekker.

-Har forresten alt sånt som Skjerm, Tastatur, Mus osv.

-Spiller de fleste nye spill, elsker de med best grafikk.

Endret av ScudNor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hello.

Har satt sammen ett oppsett til deg, men kabinett og vannkjøling får noken andre sette opp til deg, da eg ikkje har noe peiling i det ( kabinett som passer godt til vannkjøling, lett å tilpasse )

https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=101802.

Anbefaler å overklokke CPU-en, spesielt når du skal invistere i vannkjøling.

Edit: fikset link

Endret av robert166
Lenke til kommentar
Stort kabinett --> tada!!

@robert

Hvorfor bare 3 SSD? Bedre å kjøre på med 4 eller 5 og kjøre RAID0+1 eller RAID5. Kan forresten være greit med et skikkelig RAID kontroller kort også da.. =&tc[62]=select&tc[64]=gt&tc[1760]=select&tc[2940]=select&tc[3937]=select&tv[62][0]=479&tv[64]=&tv[1760][0]=&tv[2940][0]=&tv[3937][0]=&status[0]=normal&ppp=25&searchFilter=Begrens%20s%F8ket%20her&sortering=min_price&start=25&start=50&ppp=25]Her begynner vel de som er over gjennomsnittet

Vannkjøling får noen andre ta ansvar for.

Du har rett i det med SSDer, bare legg på handlekurven, siden det er plenti med penger å gå på :) Har diverre ikkje peiling på slike kontrollere, så det får noen andre gje nokon anbefaling på.

Mangler du ikkje CPU-en der? :p

Endret av robert166
Lenke til kommentar

Forslaget ditt er jo utelukkende for å bruke mest mulig penger! Du får jo 4x80GB HDD til prisen av den ene 120GB. Setter du de 4 harddiskene opp i RAID0+1 eller RAID5, så har du mer lagring, bedre sikkerhet med tanke på datatap og bedre ytelse.

Det kabinettet er jo HELT bak må og unødvendig dyrt. Det med 3x HD4890 vil gi bedre ytelse enn 2x GTX285. Ville også gått for BR-brenner når man først har pengene til det!

Lenke til kommentar

Forslaget ditt er jo utelukkende for å bruke mest mulig penger! Du får jo 4x80GB HDD til prisen av den ene 120GB. Setter du de 4 harddiskene opp i RAID0+1 eller RAID5, så har du mer lagring, bedre sikkerhet med tanke på datatap og bedre ytelse.

Det kabinettet er jo HELT bak må og unødvendig dyrt. Det med 3x HD4890 vil gi bedre ytelse enn 2x GTX285. Ville også gått for BR-brenner når man først har pengene til det!

Er litt usikker her, men... Vil ikke bruk av 3 skjermkort tvinge de ned på den gamle PCIe-båndbredden og ikke PCIe2?

kan man få nok SSDer?

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

Hva med dette?

Med dette oppsettet må du overklokke.

Asus Rampage II Extreme S1366

Intel Core i7 920 2,66Ghz d0 - stepping

Lian Li PC-P80B

DVD

3stk. GTX 285

OCZ DDR3 1600mhz

2stk. Intel 80GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II GEN2

2stk. Western Digital 2TB S-ATA Intellipower

Corsair strømforsyning, HX1000W

Også ville jeg kjøpt vannkjøing fra sidewinder.

CPU vannblokk

3stk Gpu vannblokk

To radiatorer en på bunnen og en på fronten

Chipset kjøler

Pumpe

Reservoir

Vannkjølingen mangler nipler, tuber og vann. Vannkjølingen ville jeg ha hatt litt hjelp med siden jeg har null erfaring.

Endret av No_oN
Lenke til kommentar

Ok, jeg bare må spørre... Hvilke spill spiller du?

Og skal du bruke PC'en til noe annet enn spill?

Ja man kan bruke 50k på en hjemme PC, men med mindre du har VELDIG spesielle interesser, så kan du like godt bruke under det halve og donere resten til et godt formål.

Men hvis man først skal bruke så mye penger... Selve boksen betyr ingenting hvis ikke resten er deretter. Hva slags skjermoppsett kjører du? På et budsjett som ditt bør du kjøpe en Matrox Triplehead2go med 3 bra 1680 x 1050 22" skjermer for spilling (ikke noe poeng med full hd 22" skjermer siden triplehead2go støtter maks 3x1680 x 1050)

Triplehead2go

I tillegg til en fet 27" 1920 x 1080 for film/video etc. (eller en 30" skjerm)

Alt etter skjermvalg har du bare der mellom 15-25k du kan bruke.

Endret av Foleson
Lenke til kommentar

Ja, her var det litt av hvert, liker lyden av mange av forslagene deres :p Men må være ærlig å si at jeg ikke har peiling må det meste her. Så dersom jeg i det hele tatt til slutt klarer å bestemme meg for hva jeg skal gå for, så er det liten sjans for at jeg kan bygge hele greia selv. Ser ut som jeg er avhengig av firma/privatpersoner for å kunne bygge denne PCen.

Det er jo helt klart delte meninger på hva som er best osv, så det blir mye forskjellige forslag også. Og så noob som jeg er, så blir det vanskelig å bestemme seg for hvem en skal høre på, hehe.

Ok, jeg bare må spørre... Hvilke spill spiller du?

Og skal du bruke PC'en til noe annet enn spill?

Ja man kan bruke 50k på en hjemme PC, men med mindre du har VELDIG spesielle interesser, så kan du like godt bruke under det halve og donere resten til et godt formål.

Men hvis man først skal bruke så mye penger... Selve boksen betyr ingenting hvis ikke resten er deretter. Hva slags skjermoppsett kjører du?

Spiller Arma2, WOW, CSS, de nyere COD spillene, Crysis, Far Cry 2 osv osv.

Har også planer om å kjøpe Microsoft flight sim. X og en Saitek Cyborg joystick,

så kommer sikkert til å spille det en del (men det er vel ikke så gfx-krevende, eller?).

Bruker pcen hovedsaklig til spill. Ser også en del film og hører på musikk. Og surfing xD

Har bare èn vanlig Samsung 22" Widescreen. Har liksom aldri følt behov for flere skjermer.

Bildet blir vel bare rart i de fleste spill uansett, dersom man skal ha så stor vidde i forhold til høyde? (kanskje litt tåpelig spørsmål, men har aldri vært borti 3 skjermers oppsett, så)

Endret av ScudNor
Lenke til kommentar

Har også planer om å kjøpe Microsoft flight sim. X og en Saitek Cyborg joystick,

så kommer sikkert til å spille det en del (men det er vel ikke så gfx-krevende, eller?).

Bruker pcen hovedsaklig til spill. Ser også en del film og hører på musikk. Og surfing xD

Har bare èn vanlig Samsung 22" Widescreen. Har liksom aldri følt behov for flere skjermer.

Bildet blir vel bare rart i de fleste spill uansett, dersom man skal ha så stor vidde i forhold til høyde?

Sjekk linken jeg postet, der er det noen screenshots som viser hvordan et 3 skjermers oppsett funker med tripleahead2go. Med et 3 skjermers oppsett så vil bildet på den midterste skjermen være IDENTISK med det du har per i dag. Men i tilleg vil du få en skjerm på hver side i periferisynet. Søk på triplehead2go på Youtube. Med det du kommer til å dytte av penger i skjermkort så er det bare synd og skam å ta ut outputen av all den prosesseringskraften i kun 1680 x 1050. For at ikke jeg skal felle en tåre så kjøp i alle fall en 1920 x 1080 av et eller annet slag :!:

Men som sagt, hadde det vært meg så hadde jeg også gått for 5040 x 1050 i tillegg :thumbup:

Samme oppsett FC2

Skal du spille flight sims så er det i alle fall en nobrainer med et slikt oppsett hvis man har råd til det. Og det har de fleste, med skjermer og 3h2g + et par GFX kort for å kjøre det bra så trenger man ikke ut med mer enn 10k

Endret av Foleson
Lenke til kommentar

Det er absolutt 0% forskjell mellom en pc til 20 000,- og 50 000,- til disse oppgavene/spillene. Hvis du i tillegg ikke skal overklokke så trenger du sånn sett heller ikke noe dyrt hovedkort eller veldig "godt" minne.

De spillene der vil yte akkurat like bra på en maskin som bare koster en brøkdel, og i alle fall i de oppløsningene som en 22" skjerm klarer. Fullstendig bortkastet og totalt unødvendig.

Lenke til kommentar

Går også å kjøre software triplehead: 1600x1200 20" på venstre+høyre, og 1920x1200 i midten = 5120x1200 på to skjermkort hvor det ene gjør jobben (SLI f.eks.). Veldig OK å spille f.eks. Neverwinter Nights 2 med.

50.000 er jo sinnsvakt på en spillmaskin med tanke på hvor billig hardware er idag :) :)

Har selv en SSD, og til -spill- blir det plutselig CPU som blir flaskehals, det går såpass radig unna. Hvis du kjører 8GB RAM, Windows 7 64bit, en hvilkensomhelst quad CPU, og bare ett av GTX korta...og èn uskyldig SSD...bare det vil få deg til å smile, det kan jeg garantere.

Lenke til kommentar

Vær så snill da, folkens. Selvfølgelig går det ikke an å foreslå slike spinnville oppsett til en fyr som i hovedgrunn ikke er særlig avansert innenfor data. ScudNor, det du burde gjøre er å fortelle oss hva du ser for deg å gjøre med denne maskinen. I dag kan man kjøpe en PC til maks 15 000 kroner og kunne spille av absolutt alt på de høyeste innstillingene. De fleste vil til og med synes at en til 10 høvdinger (The Alchemist) ville kunne tilby heftig nok ytelse til det aller meste. Dersom du overstiger dette budsjettet, ender du ganske enkelt opp med et elendig forhold pris kontra ytelse.

Jeg vet at Nizzen og andre som er i stand til å utnytte slike ekstreme komponenter har nytte av dette, men her er det altså snakk om en som verken har planer om å overklokke, men likevel foreslår vannkjøling som eneste alternativ. Hvilken logikk finnes det i å bare hive en prislapp i bordet, uten å se på produktet først? Dersom du skulle være ute etter status, gir nok en iMac eller Mac Pro like mye inntrykk hos kompisene. Hvis målet er å være glorete (og en smule harry), er det også langt billigere måter å gjøre dette på. Men altså, å kjøpe et oppsett som "The Alchemist" ville vært den eneste smarte løsningen i dette tilfellet. :)

Lenke til kommentar

Kabinettet er vel akkurat noe slikt trådstarter er ute etter. Det er jo ganske fancy og fint selv om det har en stiv pris i kabinett sammenheng.

Så her er mitt forslag; PC+ Vannkjøling.

Da ender du opp på noe under 40.000kr. Blant annet 2x SSD som du kan kjøre i Raid 0. Siden disse bare brukes til spill er det ikke noe vits å tenke for mye på at en av de skulle kræsje. Ikke noe viktig som går tapt. :p

Med unntak av kabinettet har jeg prøvd meg på en fin balanse mellom pris og ytelse og derfor ikke plukket ut alle de dyreste komponentene du kan finne.

Det sagt, så er dette langt fra en PC jeg ville funnet på å kjøpe selv.

Trådstarter ønsket å bruke mye penger og jeg tok meg den frihet å sette opp noe som tilfredstiller hans ønske om å bruke mye penger.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...