mewyou Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 (endret) Hva vil 2 års prøvetid si? vel her er historien. jeg er sammen med en jente på 14-år, er selv 17. (er 3 år og 6 måneder mellom oss) er litt skeptisk til det med den seksuelle lav-alder. men etter nermere undersøkelse så får alle som jeg har lest om så, så lang ubetinget straff med så, så lang prøvetid. (dette etter om det er frivillig og etter hvor stor alders forskjell det er) hva vil skje om da jeg ble tatt for og ha sex med min mindre årige kjæreste og da IKKE avslutte forholdet våres...? og hva ville da skje om jeg da senere ble tatt for en ny overtredelse? da innen prøve-tiden? Lurer også om dette da vil komme på rullebladet mitt? eller blir dette som en "prikk" Takk på forhånd! Endret 28. juli 2009 av defe Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Ubetinget straff har ikke prøvetid. Du tenker på betinget straff. Straffelovens kapittel 5 har bestemmelser om betinget straff. Vilkåret er i alle tilfeller (§ 53) at domfelte ikke begår noen ny straffbar handling i prøvetiden på to år. Domstolen kan også sette andre vilkår som heller ikke må brytes (meldeplikt, plikt til å bo på et gitt sted, besøksforbud). Blir du tatt for en ny straffbar handling innenfor prøvetiden har du brutt vilkårene, og må da sone straffen som originalt ble ilagt. Hvis du blir 'tatt' for å ha sex med din mindreårige kjæreste vil jeg i utgangspunktet tro du faller innenfor straffritaksgrunnen "jevnbyrdige i alder og utvikling" (straffeloven § 196 fjerde ledd). I Rt. 2005 s. 1651 ble det referert til at en aldersforskjell på fire år syntes akseptabel. Det kan også legges vekt på om det er et kjærlighetsforhold, siden bestemmelsen skal hindre at voksne utnytter barn -- ikke at to på samme alder utforsker kjærleika. I denne dommen var det heller ikke noe kjærlighetsforhold, men vedkommende ble frifunnet. Oppsummert: En aldersforskjell på drøye tre og et halvt år, pluss at den seksuelle aktiviteten finner sted i et kjærlighetsforhold, skulle etter min mening ikke lede til noen straff. Lenke til kommentar
cLoNsouL Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Det som vil skje er , din kjærest vil måtte gå i avhør oss politie. Hvor hun blir nødt til og avsløre de mest intime ting om hva som har hendt , som hun må gjøre igjen fremfor en rett med hennes foreldre til stede. Noe som er fryktelig tungt for hennes del, som hun faktisk kan ta skade av senere i livet. Trå varsomt, Norsk rett slår hardt ned på slike ting. selvfølgelig ut ifra hvor gammel partnern er. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Ubetinget straff har prøvetid jo. Jeg fikk 6 mnd ubetinget pluss 2 år prøvetid. Dog ikke samme saken han snakker om her! Men mens jeg er her inne. Noen som vet om prøvetiden starter fra du har fått dommen, eller om det er fra du har sonet ferdig? Ventet nesten 2 år før jeg skulle sone, og da fikk jeg 6 mnd prøveløslatelse når jeg slapp ut, men dette er vel ikke det samme...? Endret 29. juli 2009 av Ziuuung Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Ubetinget straff har prøvetid jo. Jeg fikk 6 mnd ubetinget pluss 2 år prøvetid. Dog ikke samme saken han snakker om her! Prøvetiden kan gjelde prøveløslatelsen, ikke hele straffen. I slike tilfeller er det Kriminalomsorgen som innvilger prøveløslatelse mot prøvetid, altså noe annet enn betinget dom. Hvis du får innvilget prøveløslatelse etter to tredjedels soning vil du sone 4 måneder, og ha prøvetid på de gjenværende to månedene (straffegjennomføringsloven § 42). Denne prøvetiden utløper når straffen ville vært utholdt i sin helhet -- altså to måneder etter løslatelse. Ellers kan ubetinget og betinget fengsel kombineres. Men mens jeg er her inne. Noen som vet om prøvetiden starter fra du har fått dommen, eller om det er fra du har sonet ferdig? Ventet nesten 2 år før jeg skulle sone, og da fikk jeg 6 mnd prøveløslatelse når jeg slapp ut, men dette er vel ikke det samme...? Var det en fullt ut ubetinget dom, eller fikk du delvis ubetinget delvis betinget? Lenke til kommentar
tNy Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Okei, her var det jeg som bommet litt. Glemte at jeg fikk 6 mnd ubetinget, og 6 mnd betinget:) Da begynner vel også prøvetiden den dagen man får dommen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Prøvetiden begynner den dag endelig dom faller, etter straffeloven § 53. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå