Gå til innhold

Hvor er flaskehalsen?

Anbefalte innlegg

Hei

Har et ganske ok oppsett her, men lurer litt på hva som bremser for enda mer ytelse.

Intel Q9300 klokka til 3,7

Gigabyte EP45-DS4

Kingston 2x 2Gb 1066Mhz DDR2 CL5 5-5-5-15 DIMM KITX2

2stk Samsung 500gb hdd

1 stk WD på 200gb

2stk 4870 (512mb) i Crossfire

Windows 7 på ene og Vista på andre samsungen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil si at det er ganske balansert.

Spill i veldig høye oppløsninger blir nok holdt igjen av skjermkorta (naturlig nok) og om du tenker på for eksempel videoredigering så blir prosessoren flaskehalsen ettersom den har ~90% (?) å si i det feltet, mer RAM kan også være aktuelt der.

Om du synes at PC-en starter litt treigt og loader spill litt treigt så kan en investering i en SSD disk kanskje være noe?

Er generelt litt vanskelig å si hva som er flaskehalsen, spørs jo flaskehalsen i forhold til hva ;)

Lenke til kommentar

Vel, det er først og fremst spilling.

Bedre FPS og lavere loading tid er ønskelig, blir jo aldri bra nok uansett :p

Testa Sisoftsandra, men syns det var litt vanskelig å kunne peke på noe konkret.

Har vært inne på SSD og mere ram faktisk, men er usikker på om kanskje skjermkorta bør byttes først?

Spiller dx10 spill med 1680x1080 (22").

Er det kanskje på tide å oppgr til i7?

Lenke til kommentar

Du har nyeste driver for skjermkortene og alt er satt opp skikkelig i CatalystControlCenter? Mener å huske at ATI hadde noen problemer med AoC i starten, men de fikset det med en driverupdate og inkluderte det senere i de nyere driverne sine.

AoC er multiplayer, så områder med masse folk/spillere går nok mest på CPU, men jeg tror neppe at det er noe problem for din prosessor, særlig med denne overklokken du har, så er litt merkelig det. Er ikke noe med høy ping som forårsaker lagg eller hva du enn mente med rariteter?

Lenke til kommentar

Hei.

Faktisk så ble alt bedre etter jeg gikk over til Windows 7, og enda bedre med Cat 9.6.

Men jeg sliter fremdeles med denne merkelige hardware laggen.

Jeg har ikke sjans å spille på max grafikk feks, og det syns jeg er litt skuffende. Hadde regnet med at det skulle gå glatt med en slik maskin.

Laggen jeg opplever virker hw-basert. Jeg loader en plass og alt er ok. Når jeg så snur meg rundt eller begynner å gå, lagger det. Jeg må stoppe å la maskina få loade ferdig først om du skjønner. Akkurat som om den bruker tid på å tegne grafikk første gang du er der, på en måte. Kjører jeg opp grafikk på max blir dette problemet forsterket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...