Gå til innhold

Billig, Helauto, Nybegynner, Brukervennlig, Ord.bruk

Anbefalte innlegg

Vurderer kjøp av 2 digitale kompaktkameraer til mine foreldre. De kan fint lite om digitale duppedingser, hvilket betinger visse krav. (Tenker å kjøpe 2 helt like kameraer, er derfor en fordel om det kan leveres i 2 forskjellige farger, men dette bør ikke være avgjørende for valget)

Bruksområde - ikke noe spesielt, bare vanlig ordinær bruk

Prisklasse - billig, dvs ca 1000-1500 kr

Kort beskrivelse:

Ekstremt brukervennlig

Lengre beskrivelse:

Brukervennlig, kan kjøres på full auto stort sett hele tiden med ok resultat. Lette menyer, helst norsk.

Grei skjerm, de fleste er vel 2,5

Vidvinkel/Tele/Zoom: er vel 3x og 4x zoom som er vanlig her. Ser mange har vidvinkel 35(35mm), og ønsker ikke dårligere enn dette, helst bedre.

Gode blenderegenskaper

Greit om mine foreldre kan ta greie bilder i mørke omgivelser, selv om de er nybegynnere som egentlig ikke har særlig interesse av å sette seg inn i teknologi.

Optisk bildestabilisator er vel et must?

Helt greit om kameraet kan ta opp video også, men vet ikke om de kommer til å bruke den funksjonen. Kan hende hvis det er ganske enkelt.

Batteri: Her er jeg litt usikker. Har selv Canon S3IS med AA oppladbare og er mer enn kjempefornøyd med det. Tror de kommer til å ha kameraet i mange år, så mulighet for å kunne bruke oppladbare AA batterier hadde vel vært mye bedre for dem også. Noe annet ville kanskje bare blitt dårligere og dårligere med tiden?

Skjønner jo at jeg ikke kan forvente all verden i denne prisklassen, men noe i nærheten av hva jeg har nevnt finnes kanskje.

Da jeg selv har Canon, og også kjøpte Canon til dama, heller jeg litt den veien nå også. Har sett litt i prisguiden, fant Canon A590IS, https://prisguiden.no/product.php?productId=89270 men dessverre ser det ut til at den er vanskelig å få tak i nå, sikkert utgått. Vet ikke helt om Pixmania er ett sted jeg vil handle. Synd, for kameraet har tilsynelatende mye av det jeg søker.

Må ikke absolutt være Canon.

Noen som kan hjelpe?

Endret av tepe2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har studert meg ihjel på kategorien kompaktkamera siste døgnet. Blir ikke så veldig klok, men har funnet ut følgende:

-Skal ha bedre vidvinkel enn 35, helst 28 (evt. bedre)

-Skal ha en eller annen form for bildestab. for lettere kunne ta bra bilder

Ville i utgangspunktet ha AA-batterier, men innser nå at jeg antakelig blir nødt til å kompromisse her. De fleste har proprietære batterier.

Kan hende jeg må noe over 1500,- i pris, men helst ikke. Gjerne rundt 1000,-

Noen modeller jeg har sett litt på:

Casio: EX-Z270, EX-Z250, EX-Z300 og Z400

Canon: Ixus 870 IS - kun denne under 2000,- som tilfredsstiller kravene. Med dårligere vidvinkel er det plutselig flere alternativer.

Fujifilm FinePix F100fd

Ricoh R10 - bra spesifikasjoner, men blender vidvinkel F3.3 trekker vel ned, eller er det noe jeg ikke har forstått?

Alle disse er noe dyr i forhold til hva jeg ønsker.

Ikke enkelt når man vil ha tilnærmet i pose og sekk i lav prisklasse :)

Mange flere aktuelle modeller hvis man godtar vidvinkel på 35. Bør jeg vurdere det? Hvor stor er egentlig ulempen, kameraet vil jo helt sikkert bli brukt mye innendørs. Familie osv.

Og hvilke kameraer er egentlig aller mest brukervennlige?

Lenke til kommentar

Er visst bare jeg som poster i tråden min.

Sjekk denne sammenligningen:

Sammenligning 5 aktuelle

Er kun Canon-modellen jeg vurderer som et skikkelig trygt kjøp, men det skyldes nok uvitenhet og mangel på erfaring fra min side. De andre er billigere.

Noen som har tips/innspill/erfaringer/kommentarer om noen av de 5 modellene?

Er det f.eks. en ulempe at et kamera bare tar bilder i 16/9 dersom bildene skal brukes til annet enn å vises på TV? (Kodaken)

At Ricohen har vidvinkel blender på F3.3 betyr dette at den er vanskeligere å få bra bilder med i noe svak belysning? (De andre har greiere tall her)

Med unntak av Canon 870IS, er de andre kameraenes bildestabilisatorer bra?

Legger merke til at Kodaken har dårlig video-oppløsning i den grad det betyr noe.

Noen som skiller seg ut med tanke på brukervennlighet, kvalitet (selve kameraet, ikke bilde) eller annet?

Lenke til kommentar

Takk. De kan være aktuelle begge to.

Jeg sitter her og vingler fram og tilbake mellom flere modeller. Men tror jeg feiger såpass ut at jeg velger å kun ta Canon sine modeller i betraktning. Føler det er det tryggeste. Jeg kan ikke vurdere andre modeller uten å vite om de er brukervennlige, og ellers ok. Er blitt litt mer fortrolig med diverse spesifikasjoner. Men spesifikasjoner alene sier ikke nok om et kamera.

Uansett, jeg ser bort fra krav om at vidvinkel bør være bedre enn 35.

Her er Canon sine aktuelle:

6 stk Canon m/opt.bildestab

Leste i et forum at stabilisatoren i A590IS og A1000IS ikke fungerer, og er bortkastet. Er litt skeptisk til Powershotene mht brukervennlighet. Her er kommentar fra test i Dppreview.com angående A590IS:

"If you're looking for a simple point and shoot camera - or take a lot of pictures in the evening with flash - the A590 IS certainly wouldn't be high on our list of recommendations. If, on the other hand, you're looking for a camera with extensive photographic control that will allow you to learn about the craft of picture taking without breaking the bank, this is an absolute bargain"

IXUS 95IS og 870IS er høyaktuelle, men hvor brukervennlige er de egentlig for en lite teknisk begavet person? Har også lest brukerkommentarer om at den ene ikke kan ta bilde i 16/9, men etter hva jeg kan se gjør både disse to og de fleste andre Canon sine dette. Bare ikke på Auto. En annen kommentar gikk på at den ene var så vanskelig å få koblet opp mot en TV. Dette skjønner jeg ikke. Er ikke alle Canon-modellene lik her? Er jo helt utrolig hvis du i 2009 ikke kan koble kameraet til en TV.

Er fortsatt veldig usikker. Hadde brukeren vært bare litt teknofrik hadde alt vært så mye enklere. Men brukervennlighet må nesten bety mye for valget.

Powershot 2000IS og 2100IS, hvordan er disse? Finner ikke tester. Ser de har brennvidde 3.2 - 5.9 og 6 X zoom begge to. 3.2 bekymrer meg litt, men så kan jeg da heller ikke mye om kamera.

Må da være noen i forumet som har/har hatt en eller flere av alle disse modellene? Selv har jeg bare kjennskap til mitt eget S3IS og et IXUS 800IS.

Tar fortsatt gjerne imot tips til andre merkers modeller, dersom de er bra, og ekstremt brukervennlige.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat overveldende respons, skyldes kanskje sommer, sol og ferie.

Har kanskje ikke annet valg da enn å gå for det jeg føler er tryggest, enten IXUS 95 eller 870. 95 har noe som kalles Smart Auto:

"Smart Auto-programmet bruker en intelligent teknologi for scenegjenkjenning til å identifisere scenen basert på lysstyrke, kontrast, avstand og fargetone. Kameraet velger deretter det sceneprogrammet som passer best av de 18 tilgjengelige programmene, og du er sikret riktige innstillinger med minimal innsats.

"

Store ord, men fungerer det i praksis? Gjøre dette 95 enklere å bruke enn 870?

Har også (etter en del søking og lesing) sett at programhjulet til 870 er lett å komme borti ufrivillig, under bruk av kameraet. De av dere som måtte ha dette kameraet, oppleves dette som et stort problem?

Lenke til kommentar

Ikke veldig mye hjelp å få her, men jeg har nå bestemt meg for å kjøpe IXUS 870IS.

Kanskje noen kan hjelpe litt med minnekort? Vil først og fremst ha et kort som er raskt nok til å utnytte kameraets hurtighet, men trenger ikke noe mega-ultra-extreme. Rimeligst mulig, men likevel kjapt nok.

2 eller 4 GB. Overføringshastighet til pc betyr ikke så mye. Sandisk og Kingston er vel de mest pålitelige?

Og forresten, er det noen som pleier å ha bedre kamerapriser enn butikkene som er med i prisguiden? Eller pakketilbud m/veske og evt.kort? (Billigste 870IS har Datakjeden og Komplett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...