HåkonN Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 Slik stiller seg Logitech sin og MS helt forskjellig. Logitech har ikke tenkt å legge inn noe slikt, fordi deres syn på saken er en annen. MX700 er det første seriøse forsøket på en trådløs spillmus, ingen som kan gå imot det. Istedet for å spare på batteriet så satser de på at du kan lade greia full på en time eller noe slikt. Og - den kan lapplades! Hva logitech sitt syn er, tviler jeg på at du er rette mannen til å komentere... (no offence). Og jeg leste igjennom Logitech sin side, om denne musen, og så vidt jeg kunne se var det ikke reklamert med at dette var noe spesielt forsøk på å lage en seriøs trådløs spillmus. At den kan lapplades er en selvfølge hvis den skal kunne brukes mer enn en gang, så det overbeviser nok ikke meg. Ikke ta meg feil her, musen er nok helt super, og det er godt mulig at den er bedre enn MS sin, men jeg klarer ikke helt å forestille meg at det skal bli så mye bedre når man kan ta en 180grader på 0 komma 0 i et spill og sette markøren i hodet på fienden med 100% sammarbeid fra musen. Jeg gjentar at jeg også har den trådbaserte versjonen (3.0) som regnes som verdens beste... (100% samme mus, men uten RF). Så jeg tror det heller er RF teknologien du skal sette tvil til her, fremfor MS kontra Logitech. Hvorfor ikke? Skal vi begynne å diskutere om saker som anses som revolusjonerende og sluker mer strøm/bensin (med andre ord, drivstoff) ikke burde bli kalt revolusjonerende pga det? Hva med biler? Vaskemaskiner? Støvsugere? Mobiltelefoner (alle skal absolutt ha så mange farver som mulig på skjermen)? The list goes on! sluker mer strøm/bensin enn hva da? Mulig jeg er dum, men jeg skjønte ikke helt hva du mente med det. Biler var revolusjonerende når de kom ja, men nyere teknologi gjør at de er mer effektive. Hva det skal forsvare at Logitech sin mus mangler en teknologi som gjør at batteriene har dobbelt så lang levetid, vet jeg ikke.... Du dro inn alderen på MS sin mus og mente at jeg ikke kunne si at den var overlegen (noe jeg heller ikke sa) på bakgrunn av det. At Logitech ikke bruker en teknologi som halverer batteriforbruk uten kompromisser, vil jeg i allefall ikke kalle utvikling. Alle skal ha mye farger på skjermen, hva i all verden har det med temaet å gjøre? Du vil heller ha en mobiltelefon som suger batteri og blir tom på et par dager fordi den går på full guffe hele tiden, fremfor en med en særegen teknologi som gjør at den går ut av standby straks du nærmer deg mobilen og har en varighet på 1 uke? Alt i elektronikkens verden går ut på å få mest mulig ut per mA, og ny teknologi klarer dette. At ting mangler denne nye teknologien, kan i alle fall ikke brukes som argument for at de er noe bedre. Her må du se det i den sammenheng at om drivstoff/batteriteknologien hadde hatt en like eksplosiv vekst/ytelse/varighet hadde det aldri vært snakk om teknologiske kompromiss. Alltså - drivstoff/batteriteknologien har også en utvikling som vi må se det ann med. La oss holde oss til strøm i allefall, og ikke til drivstoff og biler (der bensin har vært nærmest uforandret de siste ti-årene, mens man på bilfronten hele tiden jobber for å senke drivstoffbruket med ny teknologi). Ikke kall den MANGLENDE teknologien til Logitech et teknologisk kompromiss. Kompromiss med hva da? At den skal være tilgjengelig hvert millisekund, 24timer i døgnet? Kontra MS sin som er akkurat det samme, men bruker langt mindre strøm fordi den har en ny teknologi som gjør at den reagerer straks en hånd nærmer seg? Hvor lang tid tror du det tar for den optiske leseren å slå seg på etter hånden har kommet innenfor den 10cm radiusen? Sikkert godt under 1/20sekund. For de utenomjordiske som klarer å være raskere enn det, og klarer å merke det på spill, burde de absolut velge Logitech, men jeg garanterer at verken du eller jeg klarer det. Så å kalle det for en fordel fra logitech sin side, og promotere det som noe gjennombrudd er ganske langt på jordet. Høres ut som et PR-stunt fra logitech for å forklare hvorfor deres mus ikke har noe bra batterispare-modus. Husk på i det store markedet er det nettopp slike ting som selger, og både MS og Logitech er ute etter det markedet, så jeg kan nesten garantere deg at neste "high-end" mus fra logitech kommer til å inneholde en eller annen form for batterispare-funksjon. Microsoft skryter desuten av at de har "den den kraftigste optiske teknologien i verden". Selvfølgelig skal man ta alle slike uttalelser med en klype salt (selv om MS kan fremgå som ganske dumme hvis det kommer ut at leseren til Logitech er bedre), men det er en liten NB at ingen andre gjør det samme (correct me I`m wrong, men logitech sier det i allefall ikke). Så selve musen tror jeg neppe logitech er så mye mer overlegen. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 http://www.logitech.com/index.cfm?page=pro...3&languageid=14 "Lang levetid for batteriet Mange av de trådløse produktene bruker vanlige alkaliske batterier som varer i flere måneder. Programvaren fra Logitech måler batteriets levetid og gir deg beskjed flere ganger når det er på tide å skifte dem. De trådløse produktene har dessuten innebygd strømstyring. Når produktet er inaktivt, samarbeider program- og maskinvaren og sørger for at enheten går over i hvilemodus. Når du trykker på en knapp eller en tast eller du beveger på musen, aktiveres enheten igjen — uten at det fører til forsinkelser i reaksjonen." Ser man det.... ser ut som Logitech faktisk har en slik teknologi... Bortsett fra at her samarbeider den med programvaren, noe jeg tviler på gjør saken noe bedre. Og her må du faktisk bevege på musen eller trykke på knapp for at den skal aktiveres, og da sier sunn fornuft at MS sin som "føler" nærheten av hånden din er ganske overlegen. Men som jeg sa i stad er det ikke alltid teori fungerer i praksis, og det er godt mulig at det ikke er noe problem, men jeg kan garantere at det i allefall ikke er det på MS sin. Kanskje lese litt bedre om produktet ditt før du nærmest "quoter" Logitech om deres markedsføring av denne musen og hvorfor den IKKE har strømsparingsfunksjon når de selv sier at de har det.....? :wink: Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 <snip> Jeg har null problem med mus med litt vekt. <snip> Beklager. Måtte bare slenge inn et useriøst innlegg innimellom all denne bablinga. (For de som ikke skjønte den; det var en enspora koffertvits.) Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Så å kalle det for en fordel fra logitech sin side, og promotere det som noe gjennombrudd er ganske langt på jordet. Høres ut som et PR-stunt fra logitech for å forklare hvorfor deres mus ikke har noe bra batterispare-modus. Logitech MX700 trenger ikke å legge til noen større batterisparemodus eller å kutte ned på overføringshastigheten eller å gjøre andre eventuelle ytelsesreduserende tiltak for å spare batteri nettopp fordi det er en oppladbar mus (følger med ladecradle som også er mottakeren for radiosignalene). Den varer forøvrig fint et par døgn hvis du ikke lader den, men jeg regner med at alle som har en gjør som meg; nemlig setter den i cradle'n når man går fra PC'en for kvelden. Har aldri opplevd å gå tom for strøm selv i begynnelsen når jeg glemte å sette den i laderen jevnlig. Og: MX700 har faktisk akkurat samme oppdateringshastighet av signaler (selv om den er trådløs) som en ren USB-mus - 125 ganger i sekundet. Får 125 blank når jeg tester hos meg med programmet mouserate. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 15. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2003 Diskusjonen her var en liten stund om MS sin batterisparefunksjon hadde noe innvirkning på bruken. Så viser det seg at Logitech har etter min mening en dårligere teknologi som skal gjøre det samme. Om den har brukt for det eller ikke spiller ingen trille... poenget er at den har det. Ja og jeg får samme målinger som deg med både 3.0 musa og Explorer musa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå