kerti Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Jeg reiser til Dublin i begynnelsen av september med familien i forbindelse med min mors 50-års dag (det er en overraskelsestur for henne), og hadde vært veldig takknemlig hvis noen har noen tips til hva man kan finne på i og rundt Dublin Vi skal være fra onsdag til søndag, og hadde tenkt litt på å kanskje prøve å få til en dagstur litt utenfor Dublin også, da jeg har hørt at man ikke skal så langt utenfor byen for å finne det typiske grønne irske landskapet. Noen som har noen erfaringer/tips og komme med til dette også? Setter stor pris på alle innspill Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Rett ved nålen kan dere ta sightseeingbusser som tar dere til Powerscourt som er vel en time unna. Dere får også med en tur nedover kysten. http://www.powerscourt.ie/ Kampscene fra Braveheart ble spilt inn rett ovenfor hvor de nå har golfbane. Lenke til kommentar
kerti Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Rett ved nålen kan dere ta sightseeingbusser som tar dere til Powerscourt som er vel en time unna. Dere får også med en tur nedover kysten.http://www.powerscourt.ie/ Kampscene fra Braveheart ble spilt inn rett ovenfor hvor de nå har golfbane. Det så kjempefint ut! Er det mye forskjellige sightseeing turer rundt omkring der man bare kan hoppe på, eller bør man bestille på forhånd? Hvordan er prisnivået i Irland forresten? På mat og sånn.. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Det så kjempefint ut! Er det mye forskjellige sightseeing turer rundt omkring der man bare kan hoppe på, eller bør man bestille på forhånd? Hvordan er prisnivået i Irland forresten? På mat og sånn.. Det ligger flere bookingsbyråer like ved nålen. Gjør litt research og møt opp i tide. Det skulle ikke være nødvendig å booke dagen før. Jeg valgte turen til Powerscourt, men vurderte også å ta togtur til vestkysten. Det finnes flere pakker for rundreise der. Mener det var denne jeg tok: http://www.dublinsightseeing.ie/southcoast.aspx Om jeg husker rett ligger prisene 30-40% under Norge, men det varierer selvsagt. Lenke til kommentar
edge Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 To byer ca 20 minutter fra sentrum som er verd å besøke er Malahide og Howth(Larry Mullen Jr. fra U2 bor forøvrig i sistnevnte). Slitsomt å matche med buss osv, men om du har leiebil er det null problem å komme seg dit. Gjorde det selv i forrige uke(og skriver forøvrig dette fra hotellrommet ) Lokalfolkene forteller at prisnivået på mat er på vei ned, og du finner enkelt Tesco eller Spar-butikker med jevne mellomrom i byen. Står du på et gatehjørne og ser forvirret ut tar det ca 4 sekunder før en lokalkjent spør deg om de kan hjelpe med noe. Høres kanskje litt ut som en reiseagent nå, men alt dette er selvopplevd iløpet av den siste uken Lenke til kommentar
kerti Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 To byer ca 20 minutter fra sentrum som er verd å besøke er Malahide og Howth(Larry Mullen Jr. fra U2 bor forøvrig i sistnevnte). Slitsomt å matche med buss osv, men om du har leiebil er det null problem å komme seg dit. Gjorde det selv i forrige uke(og skriver forøvrig dette fra hotellrommet ) Lokalfolkene forteller at prisnivået på mat er på vei ned, og du finner enkelt Tesco eller Spar-butikker med jevne mellomrom i byen. Står du på et gatehjørne og ser forvirret ut tar det ca 4 sekunder før en lokalkjent spør deg om de kan hjelpe med noe. Høres kanskje litt ut som en reiseagent nå, men alt dette er selvopplevd iløpet av den siste uken Takk for tips! Skal absolutt sjekkes ut Vi hadde egentlig bestemt oss for å ikke leie bil, da vi må ha to biler, og det var bare en som hadde lyst til å kjøre (litt pingler vi andre, som ikke vil kjøre på feil side av veien:P hehe) Men det er mulig det blir til leiebil allikevel. Jeg har lest mye om Wicklow Mountains, og sett at det er endel turer ut dit. Har du noen erfaringer med det? Veldig greit at du er der nå, og kan dele erfaringer Lenke til kommentar
edge Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) To byer ca 20 minutter fra sentrum som er verd å besøke er Malahide og Howth(Larry Mullen Jr. fra U2 bor forøvrig i sistnevnte). Slitsomt å matche med buss osv, men om du har leiebil er det null problem å komme seg dit. Gjorde det selv i forrige uke(og skriver forøvrig dette fra hotellrommet ) Lokalfolkene forteller at prisnivået på mat er på vei ned, og du finner enkelt Tesco eller Spar-butikker med jevne mellomrom i byen. Står du på et gatehjørne og ser forvirret ut tar det ca 4 sekunder før en lokalkjent spør deg om de kan hjelpe med noe. Høres kanskje litt ut som en reiseagent nå, men alt dette er selvopplevd iløpet av den siste uken Takk for tips! Skal absolutt sjekkes ut Vi hadde egentlig bestemt oss for å ikke leie bil, da vi må ha to biler, og det var bare en som hadde lyst til å kjøre (litt pingler vi andre, som ikke vil kjøre på feil side av veien:P hehe) Men det er mulig det blir til leiebil allikevel. Jeg har lest mye om Wicklow Mountains, og sett at det er endel turer ut dit. Har du noen erfaringer med det? Veldig greit at du er der nå, og kan dele erfaringer Wicklow Mountains var jeg ikke. Var på U2-konsert, og dagene fokuserte rundt det. En del byfarting ble det jo, Dublin Castle, Hard Rock Cafe, Temple Bar osv. Skrev navnet mitt på Windmill Lane(Veggen på U2s første studio), og andre småting. Dublin er egentlig en morsom by å vandre i, går deg fort på noe intressant Kjøre på feil side tar deg 2 minutter å venne seg til.(1 minutt om du har bil med automat ) Selv hadde vi en fattig liten Hyundai Getz med manuell, helt grei bybil. Eneste er at blinklys/vindusvisker-bryterne er omvent på enkelte biler, og "vanlig" på andre. Lurt å sjekke sånne ting før du starter å kjøre, ikke i en rundkjøring som meg.. Endret 30. juli 2009 av edge Lenke til kommentar
jarlebassen Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Omtrent 80% av alle brune puber i Dublin er å anbefale. Fantastisk pubkultur på øya. Om du liker å henge rundt på pub selvfølgelig! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Og ca 50 "Temple bar" i sentrum. :!: Lenke til kommentar
edge Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Og ca 50 "Temple bar" i sentrum. :!: Temple Bar er en "bydel" Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Det er jeg fullt klar over, men turister leter etter "Temple bar" og det finner de mange av. Lenke til kommentar
edge Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Det er jeg fullt klar over, men turister leter etter "Temple bar" og det finner de mange av. Hehe, kommer an på researchen det. Tar 5 minutter på internett å lære det meste du trenger å vite om Dublin Lenke til kommentar
kerti Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Dytter tråden litt oppover, er ikke lenge til vi reiser nå, og er superglad for alle tips vi kan få Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hehe, kommer an på researchen det. Tar 5 minutter på internett å lære det meste du trenger å vite om Dublin og dette er et greit sted å begynne om en skal finne ut mer om Dublins attraksjoner http://www.tripadvisor.com/Attractions-g18...nty_Dublin.html Selv må jeg nok en tur innom Guinness-museet om jeg somler meg til Dublin en eller annen gang. Sam PS linker i venster marg ds Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hvis du liker å kjøre bil (på feil side av veien), kan du kjøre fra Dublin tvers over Irland til Limerick. Da får du sett mye av den grønne øya, også i innlandet, uten en eneste turist, og se hvor stor forskjell det er på storbyene ute ved kysten i forhold til de fattige landsbyene midt inne på øya. Enkle murhus med jordgulv, etc. Tar ca 3-4 timer hver vei, ev. kan du ta en overnatting i Limerick. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå