Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reparere rust i steinsprang og lakk

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en del små steinsprang i fronten, der noen er begynt å ruste. I tillegg er det noen store (opp til 1 cm i diameter) rustflekker i lakken på siden av bilen, under døren og ved hjulbrønnene.

Hva er beste måte for bilen å reparere disse skadene på? Noen har anbefalt sandblåsing, prymer og spraylakk, andre et rusthemmende stoff og lakkering over.

Jeg har lakk på sprayboks i samme farge som bilen, men ikke lakkstift. Men kan selvfølgelig få tak i det jeg trenger for et best mulig resultat. Jeg vil jo helst begrense fremtidige rustdannelser, og samtidig få et godt resultat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dremel og stødige hender er godt verktøy for å rense opp i steinspranget og ta rust.

Lakkstift grunning i hullet først, la det herde ferdig. Bruk en skalpell el.l til å skrape bort eventuell grunning som har havnet der den ikke skal være. Så legger du et lag med baselakk, samme fremgangsmåte. Så er det å legge klarlakk, i så mange lag at du får en "kul" over lakken. Når lakken er ferdig herdet, er det å våtslipe "overskuddet" ned slik at du får en jevn flate og polere opp. Våtslip med f.eks P1000 til du har et plant resultat, så med P3000 for å refine. Så polerer du opp med roterende polermaskin og et godt korrigerende middel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...