Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Ny forsterker og sub lager store problemer, gode råd trengs sårt!

Anbefalte innlegg

Hei. Idag kjøpte jeg meg en sub og forsterker som var i en pakke med ledninger og alt. Når jeg kom hjem begynte jeg og en kamerat å sette opp vidunderet, alt gikk som bare det frem til audio kablene fra suben skulle kobles inn i stereoen min. Har en Pioneer DEH-2000MP, er den for dårlig? Det var nemlig ikke noe sub input . . . Her begynte det et sant helvete, vi prøvde nemlig å bruke 3.5 mm jack ingangen bak og, med en aux - -audio kabel splitter, men når vi starta alt opp så ble lyden automatisk pressa nedover på CD spilleren =( Jeg prøvde å dra den opp, men den fløy bare ned til 0 hele tiden. HVorfor skjer dette? I tilegg så døde plutselig steroen like etterpå, vi har prøvd å finne en ledningsfeil, men etter 2 timer er vi fortsatt tomhendte =( Jeg trenger virkelig all hjelp jeg kan få, har leita etter sikringer som er gående og, men alle sikringene var hele. har akkurat brukt 2200 på sub og forsterker samt 1500 på stereoen for 6 måneder siden. Nå er alt ubrukelig og jeg merker at jeg blir fryktelig irritert og sint. Merker også at batteriet i bilen er forferdelig dårlig, greier så vidt å få startet den. Hva koster et nytt batteri? . .All hjelp som kan forbedre situasjonen blir mottatt med en varm velkommst!

Hvis ingen her forstår problemet midt, kan noen henvende meg til et verksted eller butikk som tar litt betalt for å ta installasjonen ? Hvis jeg ikke får "anlegget" midt til å funke igjen så kommer jeg til å ta det fryktelig tungt. Kjører forresten en Mazda 626 1997 model.

MvH Bjarte

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken pakkeløsning er det snakk om? Hvis det er separat sub og forsterker skal jo subben kobles i forsterkeren, ikke i spilleren. Spilleren din har sikkert bare en eller to signalutganger bak, slik at du må benytte en splitter på signalkabelen ved forsterkeren for å få lyd i alle kanaler, inkludert sub'en. Hva er din definisjon på audiokabler forresten? Signalkabel, høytalerkabel?

Lenke til kommentar
Hvilken pakkeløsning er det snakk om? Hvis det er separat sub og forsterker skal jo subben kobles i forsterkeren, ikke i spilleren. Spilleren din har sikkert bare en eller to signalutganger bak, slik at du må benytte en splitter på signalkabelen ved forsterkeren for å få lyd i alle kanaler, inkludert sub'en. Hva er din definisjon på audiokabler forresten? Signalkabel, høytalerkabel?

Jeg kjøpte pakkeløsningen på TvBoden i Svinesund, er DENNE Mutant pakken. Suben ble koblet inn i forsterkeren ja og deretter gikk to av de HER videre til spillern. Men spillern hadde ikke ingang til sånn kabel så vi prøvde en jack split over til sånne "audiokabler". Men da ble det tydlighvis bare problemer. Tusen takk for kjapt svar, skal på jobb om 5 timer, men greier ikke å sove pga disse problemene =( Er mye penger på spill for meg nå . . .forresten så er det flere elektroniske ting rundt om i bilen som ikke funker heller. Skjønner det ikke, fordi det er ingen sikringer som er gåene. Alt funka bra før vi prøvde å få den suben til å funke.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte pakkeløsningen på TvBoden i Svinesund, er DENNE Mutant pakken. Suben ble koblet inn i forsterkeren ja og deretter gikk to av de HER videre til spillern. Men spillern hadde ikke ingang til sånn kabel så vi prøvde en jack split over til sånne "audiokabler". Men da ble det tydlighvis bare problemer. Tusen takk for kjapt svar, skal på jobb om 5 timer, men greier ikke å sove pga disse problemene =( Er mye penger på spill for meg nå . . .forresten så er det flere elektroniske ting rundt om i bilen som ikke funker heller. Skjønner det ikke, fordi det er ingen sikringer som er gåene. Alt funka bra før vi prøvde å få den suben til å funke.

Sjekk sikringer en gang til for å være sikker, mål også hvor mye spenning du har på batteriet og om den lader nok når den går på tomgang. Mulig du kan ha kortslutta noe når du laga overgangen osv. Til neste gang, det er alltid en fordel å koble fra batteriet når du kobler anlegg for å være på den sikre siden, og deretter gå over koblinger for du kobler til igjen.

Spilleren hadde altså ikke utgang til en helt vanlig signalkabel? Det hørtes i såfall veldig merkelig ut, sikker på at det ikke er noen utganger bak? Det burde iallefall være en utgang for tilkobling av signal ut.

Søkte litt på spilleren din og fant et bilde, hvor det er signalutgang helt til venstre på bildet, antar at du har denne?

PIONEER-DEH-2000MP-IN-R49932-1.jpg

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hei, det bildet er helt lik spilleren min, bare minus de to signalkoblingene . . . Har kobla forsterkeren direkte på batteriet. Hvordan måler du spenningen på batteri og hvordan ser du om det lader på tomgang?

Bilen min har utrulig lav tomgang, lurer på om det kan ta noe strøm for bilen hoster og harker fælt.

Lenke til kommentar

Så da er det bare en jack der? Merkelig at din spiller ikke samsvarer med bildene i såfall. Men for å gjøre det enkelt så kan du alltids bytte spilleren med en som har signalutganger bak, koster nesten ingenting for en spiller tilsvarende din som er utstyrt med dette. Nå har jeg ikke selv prøvd med en jack -> signalkabel-overgang, men i mitt hode sender jack'en ut lyd og ikke signal som deretter kan tolkes av et delefilter som står i forsterkeren.

Spenningen på batteriet måler du ved å måle med et multimeter på de to batteripolene. Den skal da være tilnærmet 12v når bilen er uten tenning. Når du starter opp derimot skal du på samme sted kunne måle et merkbart spenningshopp, gjerne 13v+, noe som viser at dynamoen er i orden og lader skikkelig. Sjekk også hvor mange ampere dynamoen din leverer, tviler på at dette er noe problem, men greit å vite.

Lav tomgang og harkete motorgange kan komme av så mangt, alt fra tenningsfeil, coil/fordelerlokk som ikke er helt på nett, tomgangsregulator, bensinstyring, plugger, mulighetene er mange. Men da sklir vi litt ut av trådens egentlige topic. :)

Edit: du har ikke mulighet til å prøve med en annen spiller da? Da finner du fort ut om feilen ligger en annen plass fra spilleren og bak, eller om jack overgangen er problemet. Det skal gå med en slik overgang, men siden spilleren ble spinnvill, så kan det være greit å sjekke at alt bakover er riktig også.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

AUX på spilleren din er en INNGANG, og det er kanskje en INNGANG til rattfjernkontroll, så ikke så rart at spilleren demper seg da. AUX i front av den spilleren, er for tilkobling av feks en mp3 spiller. tilsvarende plugg bak på spilleren er til ratt fjernkontroll.. Det er UTGANGER du skal ha, og har du ikke RCA ut, så har du et problem, og dette burde du visst før du startet, så hadde du sluppet å kjøpe alt nytt... DEH-2000MP har IKKE rca utganger ;)

Mon tro om du hadde gått løs på ledningene hjemme i sikringsskapet ditt hvis du trengte en ny kurs hjemme... Det blir samme sak her. Du sier også at strøm til forsterkeren går rett til batteriet, og da håper jeg du har en sikring på den kabelen, ved batteriet??

Det høres også ut som du har koblet dette med batteriet tilkoblet hele tiden, dette er også utrolig dumt, og nærmest en garanti for at noe går galt.

Så jeg foreslår at du setter dette bort til noen som kan det, etter at du har hatt bilen på verksted for å fikse det som alt har godt til hel****... Dette tror jeg blir det billigste for deg, for her ser jeg for meg en bilbrann om ikke lenge.

Hvor i landet bor du??

Lenke til kommentar

Kabelen til batteriet har en sikring og vi satt ikke på den kabelen før alt annet var på plass. Fant ut at en sikring hadde gått i sikringsboksen inne i bilen, men i instruksjonsboka til bilen står det at det er sikringen til sentralås og andre lys og brytere inne i bilen. Stereo sikringene har ikke gått så skjønner ikke hvordan den ikke funker. Har planer om å kjøpe et nytt batteri, men skal ned på verkstedet bilen min alltid har vært hos i morgen og prate litt om alt det dumme jeg har greid å gjøre. Tingen er at jeg og kameraten min akkurat kobla opp et helt likt subwoofer sett hos en annen kompis av oss og da gikk det smertefritt. Har koblet av strømkabelen fra batteriet ved forsterkeren nå, er det farlig at den er fortsatt koblet på batteriet?

Jeg bor i Holmestrand i Vestfold. Er villig til å betale litt for å få alt til bake på plass i igjen, men har ikke akkurat det største budsjette å rutte med. Trudde det her skulle være en enkel jobb jeg, så derfor gjorde vi det selv =( Sånn er det å være en nybegynner. Er så sjukt forbanna pga de 2000 kronene som er i dass!

Lenke til kommentar

Det er ikke lurt å ha en kabel liggende fra batteriet og inn i bagasjerommet, nei. Hvis den kommer i kontakt med chassiet kortslutter du batteriet, og da vil sikringen gå. Koble for sikkerhets skyld av ledningen ved batteriet også, evt. ta ut sikringen i sikringsholderen.

Så vidt jeg har forstått det, er det eneste problemet du har at du ikke har signalutgang på CD-spilleren din. Enten kjøper du da en høysignal -> lavsignal-omformer (tungvint) eller en ny CD-spiller (lettvint).

Før du gjør dette kan du jo eventuelt teste ved å koble en MP3-spiller eller lignende til forsterkeren din for og se om forsterkeren og basskassa fungerer og er koblet skikkelig.

Lenke til kommentar
Problemet ligger kanskje i at du ikke har koblet remote til forsterkeren?? i tillegg til at du ikke har rca utganger på spilleren din?? Lyser det ikke i forsterkeren??

Jeg bor i Åsgårdstrand, og kan sikkert hjelpe deg på rett vei... Send meg en pm du ;)

Som sagt så har jeg begitt meg ut på et challenge som jeg ikke er god nok til å fullføre . . . Ville veldig gjerne motatt hjelp fra deg =) Sender deg en PM i løpet av de neste dagene, jobber mye denne uka desverre.

Lenke til kommentar

I morgen skal jeg måle spenningen på batteriet og måle om det lader seg når den går på tomgang, virker det som det er dårlig kjøper jeg et nytt. Må også kjøpe meg en ny spiller, siden jeg ikke har noen av de mulige inngangene på den jeg har nå =( ikke sant? Har noen av dere i så fall et hint om hvilke spiller det skulle vært? Har lyst på en spiller som kan spille av MP3 cd'er og har aux foran =) Så billig som mulig og den må ha sub inngang bak ! Angrer veldig på at jeg begikk meg ut i dette nå, men får håpe at det går over når jeg får ting til å funke =P

Lenke til kommentar

Har vært å sjekka batteriet idag, det lada bra på 14V, men det var lite strøm på det. Så må bare lade det over natta eller kjøre meg en lang tur ^^ Har også finni en sikring som hadde gått, bytta den ut med en som var 5A sterkere =P Eneste som er problemmet nå er CD spilleren min, som ikke har AUX utgang eller RCA. Så derfor lurer jeg på om det er noen andre måter å koble til en sub på uten å miste noe spesiell effekt? Tenker kanskje jeg kjøper meg en ny spiller på Bilextra i morgen, en pioneer som er helt lik den jeg har, men med rca utgang =)

Tusen takk for all hjelp så langt =)

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Har nå fått montert alt og bassen dunker som bare det ^^ Greide å montere alt selv med litt hjelp fra instruksjonsboka som var med Mutant pakka =) Tok ganske mange timer, men nå er alt på plass, eneste problemmet er at ledningene i bagasjerommet ligger slengt rundt :p Ledningene frem til dashbordet har jeg gjemt godt og alt er flott :D ^^

Igjen, tusen takk for all assistanse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...