Gå til innhold

Hvorfor ansette vestlige arbeidere når Sri Lankere gjør samme jobben for 18 kr timen?


cfoslo

Anbefalte innlegg

Jeg så her om dagen et program om nyskapning osv og så ble dette spörsmålet stilt. Dette var under en arbeidsmesse.

 

Ericsson trenger arbeidere innen produksjonutvikling, gi meg et godt argument for hvorfor jeg jeg skal ansette dere og ikke en sri lanker med de samme bökene, den samme kunnskapen, det samme utgangspunktet og den samme pågangsmotet bare til 18 kr timen.

 

Og ikke noe useriöst og rasistisk!

Endret av cfoslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og ikke noe useriöst og rasistisk!

Det er nettopp det som er saken. Det beste du kan håpe på er at arbeidsgiveren spør for å se hvordan du "angriper saken". De færreste har noe som helst grunnlag for kunne sammenlikne seg med en ukjent Srilanker. Etter mitt syn bør man derfor begrense seg til å fremheve sine gode sider. Å sammenlikne egenskapene hos de forskjellige alternativene bør være arbeidsgivers oppgave alene. Arbeidsgivere som ikke innser det ville jeg vært skeptisk til.

Lenke til kommentar
Og ikke noe useriöst og rasistisk!

 

Med ett så dårlig emne er det nødt til å komme mye useriøst.

 

Når det er sagt syns jeg hele spørsmålet er useriøst. Hvis den som sier dette virkelig mener det så er den person helt på jordet. Antagelig heller bare ment for å spore til en debatt om et eller annet.

 

Innenfor høy tech jobber spiller timelønnen en svært liten rolle. Det som heller betyr er antallet ledige hender med høy kompetanse. Innenfor tradisjon samlebåndsvirksomhet betyr timelønn mye. For Ericsson kan jeg tenke meg at bildet er minst to-delt:

- Samlebåndsproduksjon av mobiler etc

- Utviklingsarbeid og forskning.

Hvor timelønnen betyr mest sier seg selv.

 

Samme kunnskapen? samme utgangspunktet? Hvis meg to personer som dette gjelder for!

Lenke til kommentar

NÅ nedret jeg det, men nå må se det fra dne objektive siden her og ikek dne subjektive. Det er en grunn til at man legger IT utvikling i INdia for eksempel, de tar mindre betalt og er like flittige, det er relevant for et selskap som driver på tves av verden. Dete gjelder selvfölvfölgelig ikke selskaper hvor dte er nödvendig å prate med folk fysisk, men hvor det er selskaper som kan sende oppgavene til andre land.

Lenke til kommentar

Hvis vi går tilbake til mest grunnleggende innenfor teori om handel, så burde de svenske studente gjøre det de gjør best, uavhengig om Sir Lanker kan gjøre den samme jobben bedre og billigere.

 

Hvis Sir Lankerne er så supre, så er det sikkert enda bedere til noe annet og burde konsentrere seg om det.

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om den enkelte bedrift, dette er et samfunnsspørsmål.

Hvis man skal alltid ansette den som har lavest lønn, hvor skal du da jobbe neste gang?

Du må altså gå til 17.95,- pr time i et samfunn der 17.95,- rekker kanskje til et brød.

Vi har da altså et samfunn som kjører seg selv til dundas.

Et velfungerende samfunn er en miks av god lønn og billige varer. I dette paradokset betyr det at lønn må være nogenlunde slik at den jevne lønnsmottager kan kjøpe de samme varene.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å ansette nordmenn og jeg gjør heller ikke det i min IT-bedrift. Forøvrig skal det sies at jeg heller ikke brukere indere, da jeg synes (iallefall i internettbransjen) at de leverer det absolutt dårligeste resultatene i hele bransjen.

 

Selv bruker jeg folk fra Argentina, Singapore og lignende land. Prisen er litt høyere, men fortsatt langt lavere en de fleste vestlige land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...