Gå til innhold

Hjelp til oppsett av Bind DNS-server


Anbefalte innlegg

Hei, har lyst å ha enkle navn for serverene mine. Og har bestemt meg for å sette opp en DNS-server hjemme. Jeg har et domene stale.nl, og subdomene grete.stale.nl som peker til hjemmeipen min. Jeg har lyst at PCer som er på lokalnettet her, skal også kunne bruke grete.stale.nl, men da få 192.168.2.3, som er den lokale IPen. stale.nl skal fremdeles peke til webhosten min sin server, helst uten at jeg må endre ip i zone-filen.

 

Hadde det slik, før jeg hadde stale.nl, med "k.net". Og da funket det, men fikk litt problemer når jeg bruker et domene som finnes.

 

 

stale@grete:~$ cat /etc/bind/zones/stale.nl.db

$TTL 3600

@ 86400 IN SOA ns1.stale.nl. stale.stale.nl. (

2008021003 ; Serial

86400 ; Refresh

7200 ; Retry

2419200 ; Expire

3600 ; Default TTL

)

 

@ 86400 IN NS ns1.stale.nl.

 

#ns1 86400 IN A 192.168.2.3

 

#@ IN A 192.168.2.3

#ftp IN A 192.168.2.3

#www IN A 192.168.2.3

serv IN A 192.168.2.2

grete IN A 192.168.2.3

router IN A 192.168.2.5

 

stale.nl.db

 

 

det er satt forwarder til OpenDNS i named.conf.options

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe problem å legge inn IP til din webhost? Putt bare inn i sonefilen:

 

@ IN A ip.adresse.til.web.host

 

Legg evt også inn www og evt andre subdomener...

 

Så lenge du setter opp en sone for stale.nl så blir det vanskelig å komme utenom å spesifisere denne. Og når man skal spesifisere selve domenenavnet (ikke subdomener), så må man bruke A, dvs IP-adresser. Man kan ikke bruke CNAME-s.

 

Alternativt kan du sette opp en egen sone for grete.stale.nl, og droppe stale.nl. Da vil DNS-forespørsler om stale.nl gå til din webhosts DNS-servere.

 

Jeg liker å ha subdomener for mine nettverk. Si at jeg har domenet oj88.net, og så har jeg et nettverk hjemme og et nettverk i en annen leilighet. Så har jeg da hjemme.oj88.net og leilighet.oj88.net som subdomener til domenet mitt, og innenfor disse kommer maskinnavn, f.eks maskin.leilighet.oj88.net. Så tar webhost sin DNS-server seg av oj88.net, og jeg setter opp i min webhost sitt DNS-kontrollpanel at hjemme.oj88.net og leilighet.oj88.net skal peke til DynDNS-hosts som routerne disse plassene fikser automatisk. Så si at leilighet.oj88.net peker til leilighet-oj88-net.dyndns.org, et domene som blir oppdatert av routeren i leilighet hver gang den får ny IP-adresse.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Hmm.. blir dette riktig?

 

; Start of Authority (SOA) record
@ IN SOA  dns.grete.stale.nl.  dnsowner.grete.stale.nl.  (
				20090728  ; serial # (date format)
				   10800  ; refresh (3 hours)
					3600  ; retry (1 hour)
				  604800  ; expire (1 week)
				   86400) ; TTL (1 day)
@ IN NS 192.168.2.3
dns.grete.stale.nl IN A 192.168.2.3
dnsowner.grete.stale.nl IN A 192.168.2.3
@ IN A 192.168.2.3

Endret av Ståle
Lenke til kommentar

Dette er en egen sone for grete.stale.nl?

 

Dette blir rett:

 

@ IN SOA  dns.grete.stale.nl.  din.epost.  (
					  2009072801; serial # (date format)
				   10800; refresh (3 hours)
					3600; retry (1 hour)
				  604800; expire (1 week)
				   86400); TTL (1 day)

 IN NS dns.grete.stale.nl.

 IN A 192.168.2.3

dns  IN A 192.168.2.3

 

For enkle DNS-oppsett er vel kanskje en DNS-server som "dnsmasq" enklere, uten at jeg har brukt den. Har brukt endel BIND oppgjennom tidene, med store sonefiler, men er en stund siden jeg drev med det, og har ikke server tilgjengelig nå.

 

Der jeg har skrevet "din.epost." skal du skrive din e-post-adresse. Så hvis den er [email protected], skal det bli "eksempel.hotmail.com." (merk . på slutten). NS-oppføringen må også ha et fullt domenenavn spesifisert, derfor . på slutten av den også. Så er det bare å spesifisere "dns", som da blir dns.grete.stale.nl hvis grete.stale.nl er satt opp som domenet for denne sonefilen i Bind-konfigurasjonen. Husk, når du gjør endringer i en sonefil, gjør serienummeret større, og kjør:

 

rndc reload

 

Jeg har lagt til to sifre i serienummeret ditt av denne grunn. Dato + to sifre, så kan du gjøre 100 endringer på en dag.

 

Hvis du gjør endringer i Bind-konfigurasjonen (ikke sonefilene), så må du restarte Bind.

 

sudo service bind9 restart

 

I ubuntu/debian.

 

For å bruke Bind bør man forstå Bind. Det er noe komplisert, men veldig logisk når man forstår alt. Anbefaler deg å finne noen gode guider på nettet. Helst noen som virkelig forklarer hvordan og hvorfor, ikke bare hvordan. Finnes mange bra.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...