GullLars Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Dette er et seriøst spørsmål, og målet her er ikke å oppfordre folk til å bruke potensielt helseskadelige kombinasjoner av stoffer, men rett og slett å prøve å finne et godt svar på om kombinasjon av disse 3 stoffene er farlig, og spesielt da i hvilke mengder (siden alle kan være dødelige hver for seg i store doser). Jeg vet ikke helt om mat og drikke er det riktige forumet, men jeg fant ikke noe mer passende, og alkohol og koffein går jo greit under drikke (gjerne kombinert ) Jeg har selv aldri kombinert paracetamol med alkohol, men jeg kjenner de som både har tatt 1-2 (500mg) før de drar ut, og de som tar en for å dempe hodepine dagen derpå. Selv sverger jeg til koffein både på fest og dagen derpå for å ta eventuell hodepine og trøtthet (normalt 200-400mg fra energidrikker). Det jeg selv har funnet ut etter et par kjappe søk på google og wikipedia er at det største faremomentet er leveren, og at det spesielt gjelder paracetamolforgiftning som følge av at leveren blir opptatt med alkoholen. Etter hva jeg kan se skal dette hovedsaklig gjelde ved alkoholisme (alså høyt alkoholintak over tid) eller store mengder paracetamol i størrelseorden 5-10g. Over tid ved gjenntatt bruk ser det også ut til at kombinasjon av alkohol og paracetamol øker faren for leverskader. Jeg kunne ikke finne noe om hvordan koffein påvirker samspillet mellom disse og eventuell virkning på rus og mulighet for helseskader. Jeg fant derimot noen steder som oppga smertestillende med både paracetamol og koffein som effektive mot fyllesyke, og jeg har sett tidligere at koffein skal virke i synergi med paracetamol som smertestillende. Så det jeg lurer på blir egentlig, hvor store doser må man ha av disse stoffene for å få helseskader ved enkeltscenario og ved gjenntatt bruk over tid, og har det stor betydning om paracetamol blir tatt før man drar ut eller dagen derpå? Jeg har også lurt litt på hvordan kombinasjonen av stimulerende (koffein), bedøvende/smertestillende (alkohol og paracetamol) påvirker kroppen, spesielt alle 3 kombinert. Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Det er nok farlig. Paracet + Alkohol er ikke bra, tviler på at koffein gjør det bedre. Endret 27. juli 2009 av Kimelimm Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 (endret) Koffein og alkohol skal visstnok ikke være helt bra for hjernen. Alkoholet gjør deg avslappet, og koffein opkvikket. De to effektene utligner ikke hverandre, men kræsjer på et vis. To svensker skal ha dødd av å drikke mye vodka redbull. Selv tar jeg meg en cognac (eller to) til kaffen med god samvittighet. Men aldri smertestillende og alkohol. Leveren får nok å jobbe med etter en fyllekule uansett. Tør ikke å pine den med paracet i tillegg. Endret 28. juli 2009 av Barcarolle Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Paracetamol virker ikke på CNS slik som alkohol, så man får ikke sterkere rus av det, men både paracetamol og etanol brytes ned av leveren som du sa, slik at kombinasjonen øker faren for leverskade i høye doser. Hver for seg vet jeg ikke, men jeg vet at du kan spise en pakke paracet 500 mg uten å ta skade av det, men du blir svært slapp av det og lettere kvalm neste dag. Gir egentlig ikke så stor smertestillende effekt at det oppveier bivirkningene. Lenke til kommentar
WildGirl Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Paracetamol i sammenheng med alkohol er farlig fordi det overbelaster leveren som er travelt opptatt med å kvitte seg med avfallstoffer fra alkoholen, dette kan føre til akutt leversvikt, og det er ikkeno særlig. Bruk aldri paracetamol sammen med alkohol, eller dagen derpå. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Koffein og alkohol skal visstnok ikke være helt bra for hjernen. Alkoholet gjør deg avslappet, og koffein opkvikket. De to effektene utligner ikke hverandre, men kræsjer på et vis. To svensker skal ha dødd av å drikke mye vodka redbull. Jeg har også hørt om historien om svenskene som døde av vodka redbull, men om jeg forstod riktig var dette veldig store mengder, pluss at de ikke hadde noen nevneverdig koffein-tolleranse på forhånd. Det som var saken her er at koffein er ikke det eneste virkestoffet i redbull, og det er andre ingridienser som påvirker sirkulasjonssystemet. Dette i store doser kombinert med svekket kropp fra alkohol kan gi hjerteflimmer. Koffein alene er dødelig i doser rundt 10g for friske voksne mennesker, og dette blir redusert en del ved svekket helse eller allmenntilstand. Ved dritfylla for noen som ikke er vant til koffein er vell dødelig dose en plass mellom 1-3g tenker jeg. (1 redbull inneholder ca 0,08g koffein) Har man på forhånd en oppbygget tolleranse for koffein fra kaffe/energidrikker øker skadelig/dødelig dose betraktelig. Selv har jeg kombinert 400-500mg koffein (tilsvarende 5-6 redbull eller 10-12 battery) med 2-3dl vodka med stor suksess (skikkelig festhumør og energi ut hele kvelden ), men jeg har også en viss tolleranse for koffein siden jeg drikker mye kaffe og energidrikker. Til dere som anbefaler å unngå paracet både før og etter alkohol, har dere noen gode kilder å linke til? Jeg har lest wikipedia og noen artikler i aviser. Jeg skjønner at kombinasjonen dersom i store doser eller ved gjevnlige inntak over tid kan være skadelig, men er det skadelig noen få ganger i året i moderate doser? Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Selv har jeg kombinert 400-500mg koffein (tilsvarende 5-6 redbull eller 10-12 battery) med 2-3dl vodka med stor suksess (skikkelig festhumør og energi ut hele kvelden ), men jeg har også en viss tolleranse for koffein siden jeg drikker mye kaffe og energidrikker. Jeg drikker som regel ikke mer enn 3-4 redbull bokser. Nøkkelen for meg er 3 drinker før byen. Det er alt som trengs. Begynne med å blande vodka redbull 30-70. Fortsette med 50-50. Siste drink er 70-30. Erfaringsmessig har man da knukket en halv flaske vodka. Samme planen fungerer for miksing av gin tonic også. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Det ble litt utenfor topic, men jeg har prøvd omtrent samme oppskrift selv. Tidligere har det vært vanskelig å få tak i redbull i norge, så da har jeg brukt tilsvarende energidrikker og Fres fra TN (som kan blandes til høyere koffeinkonsentrasjon enn redbull) som blandevann, og jeg synes 1/3 funker fint på starten av kvelden, og så ca 50/50 siste timen før byen. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Er ikke ekspert eller noe i den duren på dette, men den komboen hørtes ikke meget sunn ut GullLars: Det tror jeg er meget farlig... Har hørt mye skummelt om det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå