petterg Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Hva er enkleste måten å få opp en sbs 2003 server etter bytte av hovedkort? Altså, det gamle kortet er ustabilt og må byttes. Serveren er altså oppegående på gammelt kort, enn så lenge. Likt kort er ikke å få tak i. Altså blir det et annet kort. Det er en god anledning for reinstall av os. Men hva er beste fremgangsmåten å for å slippe å sette alle instillinger for AD og exchange på nytt? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 kan asr recovery være tingen du trenger? Får du serveren opp med det gamle hovedkortet slik du kan få lagt asr backup? http://www.windowsnetworking.com/articles_...ls/wxppasr.html Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Ja, server kjører med gammelt hk - dog ustabilt. Ulempen med ASR er, så vidt jeg kan se, at den tar med altfor mye. Altså fordelen av å reinstallere forsvinner ettersom ASR også gjør restore av gammel møkk som gjør serveren treg. I et nødstilfelle ville den derimot vært perfekt. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg har brukt en del såkalte bare-metal recovery verktøy, som påstår å kunne gjenopprette komplette servere til annen hardware. Jeg hadde aldri noen suksess med disse, masse bluscreen og tull. Nå krever jo dette at du allerede har backup i det format som passer til bare-metal recovery og det har du vel ikke. Jeg har sluttet å kjøre restore på vanlige windows bokser til annen hardware, løsningen er virtualisering. ESXi er jo som kjent gratis, men uten noe særlig managment verktøy. Men for å virtualisere en enkelt boks, funker jo det bra. Etter min erfaring er perfomance penalty på virtualisering så liten at fordelene langt på vei oppveier den ekstra penaltyen du får. Lån eller lei en boks med mye minne, konvertere SBS til VMWare som vmdk fil, installer ESX(i) på den serveren med nytt hovedkort og importer vmdk filen og du er i boks. Dette tar under en arbeidsdag hvis du er litt kjent med VMWare. Alternativt må du reinstallere et Windows OS i bunn og så kjøre eks VMWare Server, Virtual Server e.l på toppen av dette, men da blir perfomance penalty mye større enn om du kjører virtualisering rett på jernet. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Å virtualisere faller veldig på sin egen urimilighet i lisenskostnader til MS. SBS har ikke samme lisensieringsfleksibilitet som datacenter. Desuten, å virtualisere SBS er en katastrofe. (Har to virtuelle SBS i testmiljøet mitt.) Vil tro at å kjøre vmware på SBS også er en katastrofe. SBS på vmware på SBS blir altså dobbelkatastrofe! I hvertfall for et system som krever 3GB ram for å kjøre noe i nærheten av brukbart, og har et teoretisk maks på 3,4GB! (Kan få 4GB vha PAE, men på bekostning av ytelse) Som sagt, serveren kjører. Jeg kan ta akkurat den backupen jeg vil, forhåndsinstallere drivere osv. I et normalt miljø (ikke sbs) setter man bare opp sekundær DC med exchange mens man reinstallerer. Med SBS er ikke dette mulig. Det må da være et fornuftig vis å få backup + restore av alle brukerinstillinger uten å dra med seg hele OS'et!? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå