Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Astra 1.6 - Ny regreim men spørsmål om lyd

Anbefalte innlegg

Byttet reg-reim, vannpumpe og spennhjul på en Opel Astra 97 i dag for min søster.(1.6L SOHC motor). Byttet også termostat, og da termostathuset ligger bak bakre kamakselkåpe, måtte kamakseldrev demonteres også. Strammingen er via vannpumpe, og et spennhjul deretter som ikke låses igjen.

Bilen går som den skal osv, men har fått en liten "surkle" lyd (vanskelig å forklare helt) som ikke er helt 100% jevn på kamakseldrevet (ganske sikker på det er her). Demonterte drivreima igjen for å utelukke noe herfra også.

Reima ser ut til å ligge rolig, ser ingen ujevnheter på noe drev eller på reima når ting går. Den skal være spent etter boka også.

Så er dette noe jeg ikke burde bry meg om, eller har jeg gjort en liten feil på stramminga? Sitter bare å lurer på om det er fordi reima er ny, og kamakseldrevet har gått 160K og dermed er "slitt"?

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, dette spennhjulet, sitter bare i en bolt. Det skal "fjære" da det ikke er noe å låse det med.

Man setter på reimen, vrir vannpumpa (den er eksentrisk) slik at to merker på spennhjulet treffer hverandre. Så fester man vannpumpa, og spennhjulet løper "fritt". Før dette strammer man ekstra og drar rundt to omdreinger.

Eneste låsningen er til å bruke en pinnbolt til å frigjøre spenninga ved demontering og montering av reima.

La ved bilde av spennhjul.

post-2173-1248737561.jpg

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Nei, dette spennhjulet, sitter bare i en bolt. Det skal "fjære" da det ikke er noe å låse det med.

Man setter på reimen, vrir vannpumpa (den er eksentrisk) slik at to merker på spennhjulet treffer hverandre. Så fester man vannpumpa, og spennhjulet løper "fritt". Før dette strammer man ekstra og drar rundt to omdreinger.

Eneste låsningen er til å bruke en pinnbolt til å frigjøre spenninga ved demontering og montering av reima.

La ved bilde av spennhjul.

når du drar motoren rundt skal skruen på spennhjulet bare være skrudd inntil,og så skal du stramme spennhjulet med en umbrakonøkkel til merkene står over for hverandre,så skal hjulet låses ved å dra til bolten i midten på spennhjulet ;)

Lenke til kommentar

Det stemmer at det er slik på en hel del manuelle spennhjul. Bytta noen regreimer i mitt liv, så vet at de fleste er slik, men ikke her.

Denne har kun den ene bolten, og den fjærer like mye uansett hvor hardt du strammer. Den skal forøvrig kun festes med 20Nm, og fjærer uavhenig av festeplata.

Når man demonterer så løsner man ikke en eneste bolt, bare løsner spenninga. Spennkraften på denne er forøvrig mye mindre enn de som skal låses.

Vannpumpe og spennhjul er en del av strammingen her. Alt er også gjort slik det skal etter haynesboka.

Skal ut nå å gå over strammingen en gang til. Kan hende jeg har strammet litt for mye på vannpumpa, uten at jeg kan skjønne det skal ha gjort utslaget, med mindre spennhjulet har ulinjær kraft.

Lenke til kommentar

stemmer det at den fjærer,men hullet til bolten er eksentrisk plassert,og de 20 nm er nok til å låse fast.....har bytttet noen ganger på astra eg og ;) viss du ser på spennhjulet så er det på "vingen" der et sekskanthull.....du strammer der med ein umbrakonøkkel ved å dra den mot høyre til merkene er overfor hverandre....drar veiva to ganger rundt,strammer til merkene er overfor hverandre igjen,for så å dra til med 20nm....da er det låst med rett spenn :)

men klart du får samme effekten ved å skru fast spennhjulet,og så stramme med pumpa....men unødvendig tungvint,og lite nøyaktig.......og mulig feil spenn viss kraften er ulinjær som du sier,men det veit eg faktisk ikkje ;)

Endret av Robert
Innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quote-funksjon.
Lenke til kommentar

Er ikke noe sekskanthull der på "vingen". De to hullene er bare for å låse den med en pinnebolt for å ta eller på reima.

Om du har skifta på 1.8, 2.0 eller DOCH motorene, så stemmer det at man skal låse den med en umbraco, men det er ikke tilfelle på denne. Her er det ene og alene kun en festebolt på spennhjulet. Ingen låsning. Det er også derfor man skal vri den eksentriske vannpumpa slik at "pila" passer i v-hakket på festeplata.

Skal ta et bilde av forsiden av spennhjulet selv, så skal du få se :)

Dette er bilde av det gamle spennhjulet.

post-2173-1248782981_thumb.jpg

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Jeg har kontrollsjekket alt, og eneste som fjærna lyden, var ved å skyve spennhjulet ca 3mm så det ble litt løsere mens motoren gikk. Men siden det skal stå i et bestemt hakk når man vridde vannpumpa, ville jeg ikke la den være for slakk heller, og har ikke endra noe på spenninga.

Kjørte en lengre tur (ca 20km) så motoren ble skikkelig varm, og da var det ikke noe ulyd. Reima blir vel noe mykere når den er varm

Så jeg anser vel i grunnen saken som løst, siden det ikke er antydning til noen feil. Men greit å sjekke så man ikke risikerer brudd.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Bytte topp pakning med bare muttertrekker går helt fint på de motorene der :cool:

På enkelte opel motorer bygger den 13mm bolten på "strammeren" for langt ut så den treffer dekselet. Det lager sånn durelyd ellerno.

Lenge vært ombygging at man får med en flat Torx bolt som fikser det problemet.

Kommer lyden tilbake bytt den bolten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...