rakfish Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Hei Har aldri prøvd meg på overklokking før men føler det frister en del å få utnytta CPU'en litt mer uten at det går på bekostning av levetiden. Har ingen planer om noe ekstrem overklokking men hadde blitt fornøyd med en clock på ca 3,6-3,8 GHz. Som tittelen tilsier, vil eg gjøre dette må en så enkel som mulig måte. Dvs at eg håper på å slippe å stille på volt og sånt, det meste står vel for øyeblikket på auto. Tror eg har ganske overklokkingsvennlig HW; Asus P5Q-E 4GB Corsair Dominator PC-8500 Corsair 650W GTX 285 OCZ Vendetta 2 Nåværende temperaturer: Idle: 28-31 (Core0 31-32, Core1 36) Load (Orthos stress test): 45 (Core0 46, Core1 44) La ved et bilde av CPU-Z info. Så om noen har noen enkle tips til å få klokka denne litt, vil eg bli veldig takknemlig! Endret 27. juli 2009 av Shox- Lenke til kommentar
Kalashnikov Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Overklokking er egentlig ikke så vanskelig som mange skal ha det til. holde seg innenfor rimelighetens grenser. Du blir nok nødt til å stille på cpu-frekvensen og spenningen til vcore. For å stille på disse må du gå til BIOS, det er som oftest så enkelt som å trykke på F1 under oppstart, det kan også være Delete eller F5 avhengi av BIOS. BIOS I BIOSen må du lete etter ordene "Power", "Frequency" og "Voltage". Når du finner en meny der det står noe sånn som "CPU Clock" og "CPU Voltage" i tilegg til masse annet er du på rett spor. HUSK ikke rør noe du ikke vet hva er. CPU-Frekvens Begynn med å stille CPU-frekvensen opp litt og litt og prøv å boote. etter hvert vil du nok se at CPU-frekvensen øker. Eks Din Multiplier er 9.5 og bus speed er 333.3 mhz.F.eks Før clock: 333.3x9.5 = 3166.4 ~ 3.16 Ghz Etter clock: 360x9. = 3420 ~ 3.4 Ghz Vcore Ettersom CPU-frekvensen stilles opp og den jobber raskere øker behoved for spenning. Derfor må du stille denne opp ettersom du øker CPU-frekvensen. Husk at når vcore spenningen øker, øker temperaturen i CPUen også. Tips. Visst maskinen rebooter etter oppstart må du inn i BIOSen og justere voltage til vcore opp et hakk av gangen. Det gjelder å holde vcore og temperaturen så lav som mulig. Visst du booter pc og oppdager en temperatur på 60 grader+, skru av og juster det ned igjen Husk: det er alltids en risiko for ødelagt utstyr og garatibrudd Anbefaler å ta en titt her Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Personen over skriver mye riktig. Om du ikke har lyst til å kjøre volten noe høyere enn standard så må du manuelt velge ønsket verdi. Om det står på "auto" nå så er det en viss mulighet for at det vil justere seg opp etterhvert som du overklokker. Verdien du da kan sette kan være 1.10-1.15V som virker å være det du kjører nå (ut ifra din CPU-Z screen). Etter det så er det bare å justere opp FSB til din PC sier stopp og ikke vil boote eller eventuelt får bluescreen. Da justerer du ned og gjennom prøving og feiling prøver å finne en verdi som fungerer. Alt dette gjøres i BIOS, om du søker litt på forumet her eller på google så finner du sikkert masse andre tips. Det er ingen garanti for at du får overklokket spesielt mye, eller noe som helst i det hele tatt. Alle prosessorer er forskjellige. Garantien ryker vel med en gang ved overklokking, men det er noe vanskelige å bevise at man har overklokka. Det skal ganske mye til for å drepe en prosessor idag, men det skal heller ikke utelukkes at ting kan gå galt og at OC gjøres på eget ansvar. Lykke til Lenke til kommentar
rakfish Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Takk for utfyllende svar. Har funnet ut hvordan eg stiller opp frekvensen, men hvor juesterer eg multiplieren? Tenkte å prøve 9x380 i første omgang. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Hvorfor skal du justere multiplyer? Du kan ikke justere opp, ettersom du har en prosessor med låst multiplikator (ikke Black/Extreme Edition) og hva er vitsen med å justere ned? Justerer du ned så overklokker du RAMmen mer og setter mer press på hovedkortet. Altså: det går an å justere den ned og overklokke sånn, hvis du vil få RAMmen i en høy hastighet og 1:1 ratio mellom FSB:DRAM, men når du skriver "enklest mulig" så er det kanskje like greit å la multiplikatoren være? Det er ikke akkurat så mye å hente der Lenke til kommentar
rakfish Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Ah ok, som sagt har eg null peiling på dette. Bare las at han første som svarte foreslo 360x9 f.eks. Tenker eg starter med 9,5x375=3560~ elns da. Edit: ser ut som det bare en skrivefeil elns fra hans side. Endret 29. juli 2009 av Shox- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå