King-Nothing Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Jeg kommer til å kjøpe meg Nikon D300 innen kort tid og vil da også ha batterigrep. Jeg ser at det originale batterigrepet fra Nikon koster ca 3000,- , mens man på f.eks eBay får batterigrep til $60-$70. Vil jeg kunne få 8fps med et uoriginalt et, og er det virkelig verdt den (latterlige) prisen for et originalt grep? Hva gjør det i såfall så veldig mye bedre enn de uoriginale? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Jeg kommer til å kjøpe meg Nikon D300 innen kort tid og vil da også ha batterigrep. Jeg ser at det originale batterigrepet fra Nikon koster ca 3000,- , mens man på f.eks eBay får batterigrep til $60-$70. Vil jeg kunne få 8fps med et uoriginalt et, og er det virkelig verdt den (latterlige) prisen for et originalt grep? Hva gjør det i såfall så veldig mye bedre enn de uoriginale? MB-D10 gir deg ikke 8fps uten EN-EL4a eller AA-batteri. Husk at D300 kan ha både originalbatteriet i selve kamerahuset selv med batterigrep, da må man velge å benytte batteriet i grepet først (meny-valg) for å få 8 fps. Byggekvaliteten på MB-D10 er ekstremt bra og kan på ingen måte sammenlignes med grepet til D80/D90 eller D200. Prisen er høy, men man får det man betaler for. Ser ikke på de uorginale som alternativ om man sammenligner. Prisen har forøvrig steget ganske mye siden jeg kjøpte det for "lenge, lenge siden" Edit: Tror forøvrig Nikon har vært så "smart" at man må ha den elektroniske signaturen til MB-D10 for å få 8fps (er en del elektronikk i den boksen også). Dessuten vil MB-D10 være kompatibel med D300, D300s, D700 og D700x (når det kommer). Ikke usannsynlig at D400 og D800(x) vil være kompatibelt også. Forøvrig, ønsker du $60-$70 skrot på et bra kamerahus som D300 ? Endret 27. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Edit:Tror forøvrig Nikon har vært så "smart" at man må ha den elektroniske signaturen til MB-D10 for å få 8fps (er en del elektronikk i den boksen også). Funker ihvertfall å få 8fps med d300 uten MB-D10. Har ikke testet på D700en, men tipper at det funker med samme trikset Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Edit:Tror forøvrig Nikon har vært så "smart" at man må ha den elektroniske signaturen til MB-D10 for å få 8fps (er en del elektronikk i den boksen også). Funker ihvertfall å få 8fps med d300 uten MB-D10. Har ikke testet på D700en, men tipper at det funker med samme trikset Vel, slå av "alt" gir deg 8fps, men uten AF og lysmåling så er det vel ikke så veldig anvendelig. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Har sett på youtube at man strengt tatt kan få 8fps også uten batterigrep? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Halve gleden med 8fps er 3D-focus-tracking Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Lysmåling er det ihvertfall Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Oh, please explain. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Følgende fremgangsmåte: - Innstilling e5 og e6 til "flash only" - La blits være ned - Sett til exposure modus M - Sett venstre hjul til S (single shot) - Aktiver bracketing, set 9F - Assign bracketing til Fn knapp - Hold nede Fn + utløserknappen Man får da 9 bilder med samme eksponering og fokus som det første med en rate på 8 bilder/sekund. Lysmåling gjøres bare for første bilde (og gjenbrukes på de resterende 8). Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Det må testes ut. Takk. Søkte på Google og fant ut at 3D-focus-tracking kort fortalt er at kameraet følger en gjenstand i bevegelse på en helt ny måte enn tidligere? Slik at man kan ta en rekke bilder uten å måtte fokusere på nytt hele tiden. Dette går vel på de fleste kameraer, men var vel noe med at D300 brukte 3D-teknologi til å forutse hvordan gjenstanden kommer til å bevege seg? Eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) 3D-tracking er så genialt at man har mulighet til å velge fokuspunkt, holde nede AF-ON knapp og kamera vil følge objektet du har i fokus over alle fokuspunktene (gitt at du velger å benytte alle 51). Finnes også innstilling for hvor lenge den skal søke etter objektet om det blir borte (f.eks en fotballspiller løper foran og dekker fokus-personen din). Fantastisk til sportfotografering blant annet. Edit: Med å følge objektet du har i fokus mener jeg selvsagt at fokus følger objektet Man setter fokusservo til C, og det fungerer når objektet beveger seg i XY og Z planet (alle 3 dimensjonene). Er en del heftig prosessering som skjer i bakgrunnen her, så blir litt mer anvendelig enn standard "følgefokus". Endret 27. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Har du et tips til hvor jeg kan lese mer om dette? Finnes jo mange sider som skriver om det, men kanskje du har et lite tips? Vil også få takke deg for alle de informative postene du har. Jeg er ganske fersk i dette feltet, men er ikke farlig når man har slike som deg her inne som har svar på det aller meste! Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) http://www.moosepeterson.com/D3/autofocus.html Beskriver Multi-CAM 3500FX som sitter i D700/D3 og D3x, Multi-CAM 3500DX som sitter i D300 fungerer på nøyaktig sammem måte bare prosesseringshastigheten er litt dårligere (merkes egentlig kun i virkelige mørke omgivelser, D700 fokuserer også litt treigere enn D3/D3x så det er ikke kun Multi-CAM 3500 versjonen som betyr noe, prosessoren i kamera har også betydning (gjorde en utvidet test på dette på vitenskapelig fremgangsmåte for å teste forskjell mellom D700 og D3). Igjen i vanlig dagslys er det ingen praktisk forskjell. Edit: D700 og D300 har en liten "tenkepause" før ting begynner å skje i virkelig mørke omgivelser (D300 sin pause er lengre enn på D700). Endret 27. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 MB-D10 gir deg ikke 8fps uten EN-EL4a eller AA-batteri. Har vel igrunn bestemt meg for å kjøpe dette grepet, siden jeg nå har funnet det (originalt) til ca 1800,- på ebay. Dette er en del bedre enn 3000,- som jeg fant hos norske nettbutikker i starten. Har søkt opp EN-EL4a, men det står at dette batteriet kan brukes med f.eks D3 D2X D2H, men står ingenting om D300 noe sted. Og må også dette batteriet være originalt, eller kan det være uoriginalt og fortsatt gi meg 8fps? Takk igjen for svar. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 (endret) MB-D10 gir deg ikke 8fps uten EN-EL4a eller AA-batteri. Har vel igrunn bestemt meg for å kjøpe dette grepet, siden jeg nå har funnet det (originalt) til ca 1800,- på ebay. Dette er en del bedre enn 3000,- som jeg fant hos norske nettbutikker i starten. Har søkt opp EN-EL4a, men det står at dette batteriet kan brukes med f.eks D3 D2X D2H, men står ingenting om D300 noe sted. Og må også dette batteriet være originalt, eller kan det være uoriginalt og fortsatt gi meg 8fps? Takk igjen for svar. Batteriholder for 8xAA batteri og EN-EL3e følger med MB-D10. EN-EL4a krever også at du har lader, så uten tvil fornuftig å sjekke opp Nikon PDK-1, som inneholder: - MB-D10 - EN-EL4a - BL-3 (batterideksel for EN-EL4a med låsemekanisme som passer til MD-D10) - MH-21 hurtiglader Når det gjelder uoriginale batteri så ville jeg styrt unna, EN-EL4a holder til 3000+ eksponeringer (inkludert vanlig bruk av kamera) samt du får mulighet for 8fps konstant (AA alkaline medfører at det bare i starten man får 8fps). MD-D10 med 8*AA batteri blir veldig tung også. Samt AA batteri er ikke veldig bra om du lar kamera ligge i noen uker uten å bruke... de tappes, det gjør ikke EN-EL4a. Edit: skrivefeil Endret 28. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Men EN-EL4a passer rett inn i MB-D10? Og det er kun plass til ett? Koster 4500,- for PDK-1, mens jeg kan kjøpe MB-D10 (originalt) for 1800,- og uroiginalt batteri /m lader for ca 500,- om jeg kjøper hver for seg. Er halv pris det... Har et originalt og et uoriginalt batteri i mitt D40 og merker ikke noe spesielt forskjell på kapasiteten. Så om et uoriginalt EN-EL4a fungerer like bra som et originalt et (8 fps), så vet jeg hva jeg skal kjøpe. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Men EN-EL4a passer rett inn i MB-D10? Og det er kun plass til ett? Koster 4500,- for PDK-1, mens jeg kan kjøpe MB-D10 (originalt) for 1800,- og uroiginalt batteri /m lader for ca 500,- om jeg kjøper hver for seg. Er halv pris det... Har et originalt og et uoriginalt batteri i mitt D40 og merker ikke noe spesielt forskjell på kapasiteten. Så om et uoriginalt EN-EL4a fungerer like bra som et originalt et (8 fps), så vet jeg hva jeg skal kjøpe. EN-EL4a passer rett inn i MB-D10, men du trenger BL-3 (denne følger ikke med for MB-D10, kun tilsvarende batterikammera-luke for EN-EL3e og AA følger med). Jeg ville vært ytterst forsiktig med uoriginale batterier, om de ikke leverer nok strøm eller av annen grunn ikke gjenkjennes av kamerahus som gyldig batteri så vil du ikke få mulighet til 8fps. Du kan selvsagt benytte 2 * EN-EL3e (et i kamerahus og et i batterigrep), men da får du kun 8fps på "triksemåten" nevnt tidligere i denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå