Gå til innhold

Tung styring med mekanisk styring


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en River 350XR med en 30HK tohatsu motor på. I dag byttet jeg styresnekke og styrekabel. Jeg slet litt med å få på plass kabelen pga bøyen på den ble litt kraftig. (Se bilder)

Etter hvert så var alt klart til å prøve. Det som skjedde var at båten ikke ville svinge når den var i plan. Det gikk kun når jeg kjørte på laveste fart. Noen tips til hva jeg kan gjøre?

 

Min teori er at bak rattet er det for mye bøy på kabelen så hvis jeg lager et hull på siden av konsollen og trekker inn styrekabelen der så burde ting bli lettere, men jeg gidder ikke dette om noen av dere har et bedre forslag?

 

Se bilder

 

 

Takk for svar

post-93172-1248722462_thumb.jpg

post-93172-1248722507_thumb.jpg

post-93172-1248722555_thumb.jpg

post-93172-1248722587_thumb.jpg

post-93172-1248722628_thumb.jpg

post-93172-1248722666_thumb.jpg

post-93172-1248722705_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg har en River 350XR med en 30HK tohatsu motor på. I dag byttet jeg styresnekke og styrekabel. Jeg slet litt med å få på plass kabelen pga bøyen på den ble litt kraftig. (Se bilder)

Etter hvert så var alt klart til å prøve. Det som skjedde var at båten ikke ville svinge når den var i plan. Det gikk kun når jeg kjørte på laveste fart. Noen tips til hva jeg kan gjøre?

 

Min teori er at bak rattet er det for mye bøy på kabelen så hvis jeg lager et hull på siden av konsollen og trekker inn styrekabelen der så burde ting bli lettere, men jeg gidder ikke dette om noen av dere har et bedre forslag?

 

Se bilder

 

 

Takk for svar

 

Kabelen er altfor lang og går inn på den gærne siden av motoren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da jeg kjopte baaten min, var det en 350, ett aar senere oppgraderte jeg den til en 350XR altaa kjopte styrekonsoll. Da fikk jeg den montert paa denne maaten, med en litt lengere kabel faktisk. Naa har jeg faktisk kjopt en litt kortere kabel enn det jeg orginalt hadde.

 

Jeg har sett at alle slike smaa "barn/ungdomsbaater" med 15-30HK har alt for lange styrekabler, vet ikke hvorfor. Men siden alle har hatt det slik har jeg trodd at det var en aarsak til det og ikke tenkt noe mer paa det.

 

Saa om jeg kjoper en kortere en saa vil det bli lettere selv om der vil bli to vinkler paa kabelen paa nesten 90 grader?

 

Takk

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Noen som vet?

 

 

Att kabelen er for lang har ingenting og si om styringa er hard eller ikke,bare den ikke har altfor brå svinginger på kabelen. Styringa er korrekt side på båten.

Hvis du kjøper en mindre og får 90 grader bøyninger på den blir den desidert hard!

Hvis du bytter ut en styre kabel skal man også bytte ut styresnekka da det blir fort slitasje med en allerede slitt snekke.

 

Håper du fikk litt svar her :)

 

på yamaha har man en skrue som man kan løsne for att styringen skal bli lettere den befinner seg ved stammen under brakketen. mulig du også har en der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...