Gå til innhold

Oppgradere fra vista 32 bit til W7 64 bit?

Anbefalte innlegg

Hei

Eg har planer om å kjøpe en bærbar PC ganske snart, og der viser det seg at det er 32 bits vista som er installert, og dermed vil eg få 32 bits W7 når eg oppgraderer.

Når eg da skal benytte meg av den gratis oppgraderinga som medfølger, går det da an å gå ifra 32 bit vista til 64 bit W7? Må man betale en ekstra sum for dette eller går det rett og slett ikke an?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, kanskje det, men svaret ditt er uansett feilaktig. Selvsagt kan du oppgradere til 64-bit RC men han spør om man kan oppgradere med den ''gratise'' oppgraderingen man får med om man kjøper en vista maskin innen en viss periode.

Selv trur jeg du må kjøpe selv om du vil bruke 64x

Lenke til kommentar
hvorfor skal du ha 64-bit?

Av den samme grunn de fleste andre vil ha 64 bits, for å få full utnyttelse av RAM'en. Det er nok ikke et veldig stort problem om det ikke lar seg gjøre, men ville foretrukket 64 bits versjonen.

Lenke til kommentar
ja, men vi snakker ikke om RC versjonen, men den oppgraderings muligheten man får med om man kjøper PC med vista nå.

Ja? Har beskrevet det i første posten. Gjør meg ingenting å få 32 bits vista om det går an å oppgradere gratis/betale litt ekstra for 64 bits W7 når det kommer.

Lenke til kommentar

Når man kjøper en boks med windows7 kjøper man både 32 og 64 bitversjonen og velger den foretukne versjonen når man skal installere på en flunkende ny eller formatert hardisk.

Fordi man ikke (i europa også ser det ut som) er nødt til å formatere for å innstallere, og dermed beholde alle data, filmer og bilder som man kanskje har liggende må man gå fra 32bit vista til 32 bit seven. 64 bit krever som man kanskje har forstått større omveltninger i i systemet som gjør at man må bygge opp filsystemet og annet på nytt.

mitt oppfølgingspørsmål er: når man har en registreing/serienummer som kvalifiserer til gratis oppgradeing til vista. kan man da, om man ikke bruker muligheten til å bestille sitt eksemplar i posten, få bruke en hvilken som helst innstallerings-CD, velge 64 bit og bruke nummeret man har?

Det er jo egentlig nummeret man kjøper og ikke softwaren, right?

Lenke til kommentar
mitt oppfølgingspørsmål er: når man har en registreing/serienummer som kvalifiserer til gratis oppgradeing til vista. kan man da, om man ikke bruker muligheten til å bestille sitt eksemplar i posten, få bruke en hvilken som helst innstallerings-CD, velge 64 bit og bruke nummeret man har?

Det er jo egentlig nummeret man kjøper og ikke softwaren, right?

Dette ble jeg veldig nysgjerrig på og. Noen som kan bekrefte dette?

Endret av Shox-
Lenke til kommentar

Kjøper man pc eller laptop m/oppgraderings-kupong til Windows 7 DVD, mottar man W7 versjon tilsvarende den OEM Vista-versjon man hadde til å begynne med.

Dvs. har du f.eks. norskspråklig Vista Home Premium 32-bit OEM, får du norsk W7 32-bit OEM (og OEM Vista x64-bit --> OEM W7 x64-bit)

Man kan med andre ord ikke hoppe mellom de ulike OEM versjonene.

Lenke til kommentar
Kjøper man pc eller laptop m/oppgraderings-kupong til Windows 7 DVD, mottar man W7 versjon tilsvarende den OEM Vista-versjon man hadde til å begynne med.

Dvs. har du f.eks. norskspråklig Vista Home Premium 32-bit OEM, får du norsk W7 32-bit OEM (og OEM Vista x64-bit --> OEM W7 x64-bit)

Man kan med andre ord ikke hoppe mellom de ulike OEM versjonene.

Om man får en kupong eller ikke,det er likegyldig. Det er serienummeret på maskinen som brukes til å identifisere om du har rett til oppgradering, har jeg forstått nå. Brukte den selv da jeg bestillte min versjon av seven. 32 bit btw.

Lenke til kommentar
Om man får en kupong eller ikke,det er likegyldig

Ikke likegyldig hvis du bygger sjøl/kjøper seperat Vista/W7 oppgr. Da har man en spesifik key man skal benytte, som jeg har vist til > her

Men dette handlet egentlig om hvorvidt det gir rett til å switche fra en versjon til en annen. I all dokumentasjon på nettsider, hos MS, (og også i heftet) understrekes klart og tydelig at man KUN er kvalifisert til tilsvarende W7 m.h.t. språk/32/64 ver. av det man sitter på.

Hos > Acer (din laptop) understrekes akuratt det samme i FAQ for oppgradering, at man ikke kan switche;

Q: "Can I upgrade Windows Vista to different edition or language of Windows 7?"

A: No. Cross language, edition, and architecture are NOT supported. For example, you cannot go from Windows Vista Home Premium English to Windows 7 Home Premium Japanese, you cannot go from Windows Vista Business to Windows 7 Ultimate, and you cannot go from 32bit to 64bit

På den annen side kan ingen selvsagt nekte deg å KJØPE en annen lisens (32/64) til full pris og innstallere på maskin, og du kan selvsagt også laste ned beta/rc versjon av W7 nå som er annen versjon enn Vistan din, men når det gjelder HVA du får tilsendt i posten, er det helt klart at det gjelder tilsvarende/identisk versjon Vista/W7

Hvis du fortsatt mener at det er fritt frem og at hovedregelen er at W7-oppgraderings-rett betyr at man kan switche mellom versjoner som man selv ønsker, ber jeg om at du underbygger påstand med troverdige kilder, linker, etc. :)

Lenke til kommentar
Hvis du fortsatt mener at det er fritt frem og at hovedregelen er at W7-oppgraderings-rett betyr at man kan switche mellom versjoner som man selv ønsker, ber jeg om at du underbygger påstand med troverdige kilder, linker, etc. :)

Har aldri påstått at det går an, men spurt om det er mulig å innstallere 64 bit fra bunnen av, ved hjelp av windows sine nøkler.

I tillegg har jeg senere i tråden skrevet at jeg bestillte 32 og at det maskinens serienummer som brukes for å avgjøre hvilken versjon du får.

Tråden her er ikker særelig lang, så du greier sikkert å lese igjennom den en gang til, og gjør det skikkelig denne gangen. :) :)

Lenke til kommentar
Har aldri påstått at det går an

Sant nok, den skal du ha :yes: Desverre feiltolket jeg det som "påstand" siden du "skapte" en del "usikkkerhet" liksom :D

btw, prøvde du først å bestille x64 versjon eller? Så i en annen tråd at du egentlig vel ønsket deg det.

Lenke til kommentar
btw, prøvde du først å bestille x64 versjon eller? Så i en annen tråd at du egentlig vel ønsket deg det.

Jeg hadde et magert håp om 64 bit i tankene, ja. Men i skjemaet man fyller ut når man bestiller oppgradeingen på nettet blir feltene der man skriver hvilken versjon man har og hvilken man vil ha, grået ut og autoutfyllt når man skriver maskinens serienummer. så det virker som de har alle data på hvilke versjoner som er solgt med hvilke maskiner.

btw: i den andre tråden har jeg kommet frem til at eg heller selger den nye laptopen min etter oppgradering til seven 32bit, og heller kjøper en ny og bedre laptop med seven 64bit(ikke acer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...