Gå til innhold

Noen datakyndige som kan gi tips eller komme med kommentarer til dataopsett?

Anbefalte innlegg

Går til innkjøp av ny data om ikke så lenge, har til anledningen satt opp et oppsett til stasjonær data som jeg har tenkt å kjøpe (link finner du i bunn).

Har noen innspill til listen, noen som ser at dette ikke vil fungere sammen eller har kjennskap til noen av disse delene? Er åpen for alle kommentarer, kan en del om data men tør ikke stole på at disse delene vil samarbeide når de installeres sammen. Kan noen si om noe mangler i listen som jeg trenger?

Dataen skal jeg bygge selv.

Som dere sikkert ser så er det ting som jeg ikke har bestilt men som trengs for en komplett maskin, dette er fordi jeg har slike deler liggende hjemme (cd rom, harrdisk, mus & tastatur, etc)

Et kort spørsmål på siden her: Er det mulig for meg å bytte ut alt dette BORTSETT fra harddisken som jeg har på min gamle maskin og bare sette dette ihop og ting vil være sånn som før? Altså at alle programene er innstalert og alle filer ligger der men CPU, GPU, PCU, hovedkort og strømforsyning er byttet ut. ? Skal bruke windows xp fremdeles.

Link til handleliste:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...77-A50D196AC3C1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et kort spørsmål på siden her: Er det mulig for meg å bytte ut alt dette BORTSETT fra harddisken som jeg har på min gamle maskin og bare sette dette ihop og ting vil være sånn som før? Altså at alle programene er innstalert og alle filer ligger der men CPU, GPU, PCU, hovedkort og strømforsyning er byttet ut. ? Skal bruke windows xp fremdeles.

Link til handleliste:

Altså du kan beholde harddisken - men du må i prinsippet legge inn Windows på nytt. Det enkleste du gjør er å dele harddisken i to partisjoner feks C og D. Da kan du ha operativsystemet på C og du trenger bare å oppgradere C. Alt annet du ønsker ta vare på legger du inn på D.

Det var kanskje litt vanskelig svar - men programmer vil uansett ikke virke ut av boksen dersom hovedkort og CPU skiftes ut - selv om du beholder harddisken. Du må nesten alltid legge inn Windows på nytt - eller minimum "reparere" Windows når du starter opp. I tillegg må de fleste andre programmer legges inn på nytt.

Derfor er som sagt det enkleste å ha ting som du vil ta vare på, filmer, musikk, lagrede spill-filer osv på egen partisjon eller egen harddisk. Da betyr det ikke så mye selv om du må formatere C eller legge inn Windows på nytt. Alt på D eller harddisk 2 er der fortstatt. De lagrede spilfilene som ligger der, vil du kunne bruke selv om selve spillet må legges inn på nytt. Nå er jeg ikke helt siker på om jeg har forklart godt nok?

Ellers er dette en grei pakke hvis du ikke trenger et så godt kabinett.

Lenke til kommentar

Link til handleliste:

Altså du kan beholde harddisken - men du må i prinsippet legge inn Windows på nytt. Det enkleste du gjør er å dele harddisken i to partisjoner feks C og D. Da kan du ha operativsystemet på C og du trenger bare å oppgradere C. Alt annet du ønsker ta vare på legger du inn på D.

Det var kanskje litt vanskelig svar - men programmer vil uansett ikke virke ut av boksen dersom hovedkort og CPU skiftes ut - selv om du beholder harddisken. Du må nesten alltid legge inn Windows på nytt - eller minimum "reparere" Windows når du starter opp. I tillegg må de fleste andre programmer legges inn på nytt.

Derfor er som sagt det enkleste å ha ting som du vil ta vare på, filmer, musikk, lagrede spill-filer osv på egen partisjon eller egen harddisk. Da betyr det ikke så mye selv om du må formatere C eller legge inn Windows på nytt. Alt på D eller harddisk 2 er der fortstatt. De lagrede spilfilene som ligger der, vil du kunne bruke selv om selve spillet må legges inn på nytt. Nå er jeg ikke helt siker på om jeg har forklart godt nok?

Joda skjønte hva du mente :)

Men høre folk som kjøper harddisk med ca 30gb men som har 10 000 omdreininger i minuttet, da de installerer operativsystemet på disse for å oppnå en raskere oppstart, fungerer dette?

Lenke til kommentar

ja det fungerer bedre med en raptor som system disk. men det er ikke så mye å hente på det, så dersom du har penger til det, gå heller for en solid state disk (SSD) istede. intel sine skal være de beste.

ellers så hadde jeg valgt en litt mindre psu og gått for en corsair HX istede, f.eks. en HX620 eller HX750.

Lenke til kommentar
ja det fungerer bedre med en raptor som system disk. men det er ikke så mye å hente på det, så dersom du har penger til det, gå heller for en solid state disk (SSD) istede. intel sine skal være de beste.

ellers så hadde jeg valgt en litt mindre psu og gått for en corsair HX istede, f.eks. en HX620 eller HX750.

Hmm, men hva betyr det når en strømforsyning er modulær?

Lenke til kommentar
avtagbare kabler. dvs du kobler kun til de du trenger, slik at det blir mindre kaos og bedre luftflyt i maskina.

btw, hw har akkurat testa hx 750, og jeg mener de har testa 620'n tidligere.

Takker for svar, vurderer nå Corsair HX620 men er det nok watt i denne til mitt oppsett? Eller burde jeg velge 750?

Hvis jeg har skjønt det riktig så er det bedre kvalitet på Corsair sine produkter enn de andre billigere?

OG er det slik at det følger med original kjølevifte på ALLE hovedkort som man kjøper?

Endret av Testdrive
Lenke til kommentar

620'n er kraftig nok i haugevis. sjekk profilen min for mitt oppsett med hx620.

jeg vet ikke om jeg forstår hva du mener med orginal kjølevifte og hovedkort. de fleste hovedkort i dag har passiv kjøling. dersom du tenker på cpu kjøler så vil alle "bulk" cpuer selges med kjøler.

Lenke til kommentar

jeg vet ikke om jeg forstår hva du mener med orginal kjølevifte og hovedkort. de fleste hovedkort i dag har passiv kjøling. dersom du tenker på cpu kjøler så vil alle "bulk" cpuer selges med kjøler.

Boxed = Med kjøler

Bulk = Uten kjøler

http://www.hardware.no/artikler/grunnlegge...epsguide/3025/2

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Beklager ble litt feil :p mente CPU kjøler :p

Lenke til kommentar

Men kunne du forklare dette for meg (link i bunnen). Samme merke men en med 650 W til 958 kr mens den med 620W koster 1285 kr, ikke store forskjellen i kr men hvorfor? :p

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=340676&sku=327672

Endret av Testdrive
Lenke til kommentar

den røde, 620wattern, har modulære kabler, dvs avtagbare. dessuten tror jeg noen av komponentene er av litt høyere kvalitet, de er i alle fall ikke dårligere.

jeg vet at corsair har hatt flere enn en fast produsent på de forskjellige psuene sine, så det kan jo også være en ting som påvirker prisen. men det er kvalitet uansett.

jeg har 2 stk hx 620 psuer og angrer ikke et sekund på at jeg valgte den dyrere utgaven.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Link til handleliste:

Men har du noen formening om hva dataen vil si om jeg prøver å starte den opp på vanlig måte uten formatering med de gamle harrdiskene? Men med nytt skjermkort, hovedkort, ram å CPU?

Lenke til kommentar

Når du starter opp, må du installere Windows på nytt/ny windows - du må ikke formatere. Windows oppretter gamle filer på Windows.old - der finner du alt som du har i dag. Dette kan du bruke - men ikke programmene - de må installeres på nytt.

Rydd uansett harddisken og sorter ut før du setter i gang.

Men Spirre har et godt poeng - det blir ofte rot. Gjør derfor noe av det jeg foreslo over - det er ihvertfall en ok måte å administrere sin egen PC på.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...